Permalänk
Medlem

Ja ni, ni har ju inte lika mycket otur som vi har här på vischan i "munktorp" utanför "en annan del av köping" det är faktiskt så att Telia har dragit fiber på andra sidan våran väg (tro mig den är inte långt ifrån huset, 10-20m kanske) och ändå så kunde dom INTE grena av den till oss på något sätt o.O, så nu sitter vi här med internet på 4mb/s ner och 0,30mb/s upp när man betalar för 24mb.. är inte det förjävligt?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman71:

Vem har sagt något om att det ens är "nice ping nu"? Jag förstår att många av er här är beroende av ping-tider, men det är knappast högsta prio när det gäller utbyggnad av bredband. Ni kommer få betala dyrt för era xdsl-uppkopplingar om operatörerna ska bevara kopparn pga ping. Förhoppningsvis kommer någon teknik som säkerställer bättre och jämnare ping även för mobilt bredband och med tanke på att framtida 4G-mobiler ska köra VOIP så blir ju ping viktigare även där (även om det kanske inte är lika kritiskt som för spel).

Inte bara pingen. 3G är inte i NÄRHETEN så stabilt som tråd heller. Kommer det vara likadant för 4G?

Jag tillhör den typ av personer som hellre har långsamare internet än ostabilt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Inte bara pingen. 3G är inte i NÄRHETEN så stabilt som tråd heller. Kommer det vara likadant för 4G?

Jag tillhör den typ av personer som hellre har långsamare internet än ostabilt.

På den punkten är vi nog lika.

Den erfarenhet jag har av internet hemma via 3G är att det fungerar klockrent, men det beror ju förstås på vilken täckning och utrustning man har hemma. Tappar modemet uppkopplingen så kopplar routern upp igen så det är sällan man märker något (det händer inte ofta). Men visst blev jag glad när vi fick fiberanslutning istället så man tex kunde fixa bra VOIP och fimpa Telias kopparledning till telefonen. Trådlöst är bra på vissa saker, men aldrig lika snabbt och stabilt som trådat.

Vad som "kommer gälla för 4G" kan ju ingen säga idag. Hade vi haft denna diskussion för några år sedan hade folk undrat vad fan man ska med 384kbit/s till, men utvecklingen går framåt. Jag tycker 3G har tagit enorma kliv sedan dess och jag skulle minst sagt bli överraskad om 4G stannade där den är idag. Även om ni inte tycker att det är läge att byta ut xdsl idag så kan det vara helt förändrat om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ja ni, ni har ju inte lika mycket otur som vi har här på vischan i "munktorp" utanför "en annan del av köping" det är faktiskt så att Telia har dragit fiber på andra sidan våran väg (tro mig den är inte långt ifrån huset, 10-20m kanske) och ändå så kunde dom INTE grena av den till oss på något sätt o.O, så nu sitter vi här med internet på 4mb/s ner och 0,30mb/s upp när man betalar för 24mb.. är inte det förjävligt?

Det är inte bara att "grena av" fiber.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Usch, personligen har jag bara dåliga erfarenheter av trådlösa saker och föredrar en sladd i datorn. Känns säkrast, extra med servrar etc....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Det är inte bara att "grena av" fiber.

Så jäkla svårt kan det väll inte vara att få fiber till ett hus som är 10-20m från huvudledningen?
jag menar VI äger järdet vi borde ju få nånting för att dom gräver ner kabel där

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Frågan om det kommer ha samma prestanda när många många fler ska dela på samma mast eller hur det nu fungerar.

Är just det problem som kommer att bli, ju fler som använder 4g så kommer man behöva dela prestandan med dem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Är just det problem som kommer att bli, ju fler som använder 4g så kommer man behöva dela prestandan med dem.

Så är det ju alltid. Till vårat hus har vi en 1Gbit fiberanslutning som alla ska dela på. Då går det inte att maxa sin 100Mbit-anslutning om grannarna också kör. Det är inget unikt för mobilt.

Permalänk
Medlem

Bumpar lite. Läste nämligen nyss på Telias sida att de tänker uppgradera till 4g på en mast som sitter ca 100 meter från min bostad. För tillfället har jag uselt adsl från BBB, betalar för 8Mbit men får bara ut 4, samt att pingen ligger på över 50 till sunet. Därför undrar jag om någon har några direkta erfarenheter av att köra 4g som enda uppkoppling? Telia har ett abonnemang som heter "total 4g" för ca 500 i månaden, men det verkar finnas en spärr på 30GB/månad, vad händer när man överskrider spärren? Kommer hastigheten bara spärras eller får man betala massa extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Bumpar lite. Läste nämligen nyss på Telias sida att de tänker uppgradera till 4g på en mast som sitter ca 100 meter från min bostad. För tillfället har jag uselt adsl från BBB, betalar för 8Mbit men får bara ut 4, samt att pingen ligger på över 50 till sunet. Därför undrar jag om någon har några direkta erfarenheter av att köra 4g som enda uppkoppling? Telia har ett abonnemang som heter "total 4g" för ca 500 i månaden, men det verkar finnas en spärr på 30GB/månad, vad händer när man överskrider spärren? Kommer hastigheten bara spärras eller får man betala massa extra?

Tele2 har ett 4G för 399:-/månad/fri surf

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Visst det kanske är nice ping nu när det är typ 500 anslutningar på en mast, hur blir det när det är 1500? 10 000?

Precis, hur kommer det bli när 4G blir utbyggt? afaik så delar alla enheter som är ansluten till samma mast (samma kanal) på samma bandbredd. Det kanske fungerar utmärkt nu när 4G inte är så vanligt med vad skulle hända om 4G helt plötsligt blir lika vanligt som 3G? Kommer hastigheterna fortfarande vara lika bra? Kommer det bli som med 3G att man ska vara väldigt glad om man har under 100ms i ping?

Permalänk
Skrivet av Rexp:

4G är redan så snabbt att ADSL är överflödigt, om man bor i storstan vill säga. Om utbyggnaden av nätet sker även på mindre orter ser jag stor potential i den tekniken, speciellt om man inte har tillgång till fiber. De hastigheter du nämner lär inte påverkas av att fler skaffar 4G, det är snarare så att tekniken går framåt och att hastigheterna ökar.

om man bor i storstan är väl inte ADLS ett alternativ över huvud taget? tänker på fiberkabel osv... Vi har ADLS 8mbit hemma. Jag har 3g på mobilen så jag använde det iband ett tag, och visst, det var snabbare att ladda ner med, men när jag spelar så har jag 200ms responstid och blir disconnectad varannan minut. Hastigheten på 3g/4g är det inget fel på, men så länge det inte är stabilt så håller jag mig till ADSL

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ja ni, ni har ju inte lika mycket otur som vi har här på vischan i "munktorp" utanför "en annan del av köping" det är faktiskt så att Telia har dragit fiber på andra sidan våran väg (tro mig den är inte långt ifrån huset, 10-20m kanske) och ändå så kunde dom INTE grena av den till oss på något sätt o.O, så nu sitter vi här med internet på 4mb/s ner och 0,30mb/s upp när man betalar för 24mb.. är inte det förjävligt?

-------------------
Äger ni marken som det ligger på, borde du förhoppningsvis haja vad det kostar att gräva den biten, plus lägga fiber är inte gratis, tro mig, det är svindyrt så ni hade snällt fått betala de pengarna oavsett ägandet av marken, SÅ mycket kostar inte en halvmeter mark några meter ner:p
Plus, jag vet vad jag talar om då jag är född in i att äga jordbruksmark^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har själv ADSL, kommer inte upp högre än 8 mb upp och 1 ner, om bara 4G kunde pallra sig hit hade det varit förbannat nice.

Är inte så insatt, men kan man inte "ta in sitt" mobila bredbandsabonnemang och baka in det i mobilen? Hade varit underbart. Bara att dra fram mobilen, sätta den i datorn och vips så har man internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har själv ADSL, kommer inte upp högre än 8 mb upp och 1 ner, om bara 4G kunde pallra sig hit hade det varit förbannat nice.

Är inte så insatt, men kan man inte "ta in sitt" mobila bredbandsabonnemang och baka in det i mobilen? Hade varit underbart. Bara att dra fram mobilen, sätta den i datorn och vips så har man internet.

Beror på telefonen. Majoriteten av de nyare kan ju köras som wifi-hotspots eller usb/bluetooth-tethering.
Busenkelt på en någorlunda utrustad Android mobil och jag tror Apple har lyckats få till det på senare tid också.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Fast om det är 4G du funderar på så får du ju först vänta lite på att det dyker upp sådana lurar förstås...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Bumpar lite. Läste nämligen nyss på Telias sida att de tänker uppgradera till 4g på en mast som sitter ca 100 meter från min bostad. För tillfället har jag uselt adsl från BBB, betalar för 8Mbit men får bara ut 4, samt att pingen ligger på över 50 till sunet. Därför undrar jag om någon har några direkta erfarenheter av att köra 4g som enda uppkoppling? Telia har ett abonnemang som heter "total 4g" för ca 500 i månaden, men det verkar finnas en spärr på 30GB/månad, vad händer när man överskrider spärren? Kommer hastigheten bara spärras eller får man betala massa extra?

När du nu ändå läser det där på Telias hemsida så borde du väl hitta svar på din fråga där också, men en gissning är väl att hastigheten bromsas såsom är fallet med 3G.