Permalänk

RyssFemman

På John Bauer-gymnasiet i Kalmar har vi en årlig tävling mellan skolans två IT-klasser och Teknik-klass om vem som kan bygga den bästa datorn (På ett gäng olika kriterier) med en budget på 8000kr.
Detta är IT-klassen IT1A:s bidrag, som fokuserar hårt på prestanda, och att vara väldigt stilren (inget jävla trams, en låda som pumpar ut prestanda ska det vara) men också tystnad (Är extremt jävla tyst).
En vinnare kommer sedan utses av en jury som kollar prestanda, design, hur pass unik den är, värme, tystnad, och hur väl man byggt ihop den (Kabeldragning etc.).

Den heter Ryssfemman på grund av dess kraft och tystnad! (wtf)

All form av kritik är mycket välkommen, sätt gärna betyg och kom med tips!

Hårdvara:

Chassi: Fractal Design Define R3 Arctic White
Moderkort: MSI P67A-C43 REV B3
Processor: Intel i5 2500K 3,3 GHz
CPU-kylare: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD6950 2GB
Minnen: Corsair 4GB 1600MHz XMS3
Nätagg: Fractal Design Newton R2, 650W
Hårddisk: OCZ Onyx Series SSD - 32GB
Fläktar: 2 st Fractal Design 120mm som följde med i chassiet, samt en Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm

Processorn är överklockad till 4,5 GHz, och ligger på ungefär 73° i load (Inte den vassaste kylaren :/). Grafikkortet är flashat till ett 6970 samt överklockat till 840 MHz på GPU:n.

RyssFemman

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Må bästa klass vinna!

Visa signatur

Gaming: Phanteks Eclipse P400 | Intel i5 6600K | Gigabyte Z170X-Gaming-3 | Corsair Vengeance LP 16GB 3000Mhz | EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 | Crucial MX300 525GB | Corsair CX550M 550W
Laptop: MacBook Pro 13" Mid 2014

Permalänk
Medlem

Riktigt kul med sånna här tävlingar får vi se andra bidraget också? (kanske missade det i texten) och vem som i slutändan vann?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ni har bättre grafik, men sämre processor än Teknik...

+ Kylaren ni köpte öppnar inte direkt för mycket överklockning

Lycka till, tror dock ni kommer få storspö när det gäller prestanda...

Edit*

Inte heller mycket bättre, den 1 GB extra kvittar i princip i 1080x1920

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Edit*

Konstig skärmupplösning ska skärmen stå på snedden eller ? (^^)

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Edit*

1. Det är flashat till ett 6970, och överklockat. Mycket skillnad.

2. Hyperthreading används i benchmarks, och program som Photoshop eller videoredigeringsprogram. I en gamingmaskin (som denna) spelar det ingen större roll. Plus att vi har 1,1 mer GHz klockfrekvens, såvida inte dem överklockat.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Edit*

Som sann Teknikelev så gillar jag dig

Visa signatur

Gaming: Phanteks Eclipse P400 | Intel i5 6600K | Gigabyte Z170X-Gaming-3 | Corsair Vengeance LP 16GB 3000Mhz | EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 | Crucial MX300 525GB | Corsair CX550M 550W
Laptop: MacBook Pro 13" Mid 2014

Permalänk
Avstängd

De andra grabbarna vinner ju lätt över er. De har bättre prestanda och nytänkande. Ni har bara det faktum att datorn är tystare.

Permalänk
Skrivet av facedark:

De andra grabbarna vinner ju lätt över er. De har bättre prestanda och nytänkande. Ni har bara det faktum att datorn är tystare.

De har ett gäng rör med ett moderkort på. Jag föredrar att ha det mer praktiskt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av ErsHöghet:

2. Hyperthreading används i benchmarks, och program som Photoshop eller videoredigeringsprogram. I en gamingmaskin (som denna) spelar det ingen större roll. Plus att vi har 1,1 mer GHz klockfrekvens, såvida inte dem överklockat.

ingen vet hehe

Permalänk
Skrivet av ErsHöghet:

De har en kontorsstol med ett moderkort på. Jag föredrar att ha det mer praktiskt.

okeeeej?? vet inte hur du gillar att sitta men jag föredrar att sitta lite mer bekvämt än att ha en sådan kontorsstol??

Permalänk
Skrivet av jacke___5:

okeeeej?? vet inte hur du gillar att sitta men jag föredrar att sitta lite mer bekvämt än att ha en sådan kontorsstol??

Vad jag försöker säga är att att ha ett riktigt chassi är otroligt mycket mer praktiskt än någon slags rörmod.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

SSD'n är sämre och mindre än Teknikarnas Om "vardaglig prestanda" räknas in kan det bli en stor akilleshäl.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av pecill:

SSD'n är sämre och mindre än Teknikarnas Om "vardaglig prestanda" räknas in kan det bli en stor akilleshäl.

Jo, jag vet Den som var bättre var slut i lager, vi hade inget val

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av ErsHöghet:

Vad jag försöker säga är att att ha ett riktigt chassi är otroligt mycket mer praktiskt än någon slags rörmod.

ingick inte hur ovanligt chassit va i bedömningen?

Permalänk

Hade ni sleevat lite kablar o lagt lite mer krut på o gömma kablar hade den kunnat bli mycke mer stilren. Valet av cpu kylare var ju bara sämst med

Annars är de bra tänkt med flashat graffe o 2500k cpun

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Medlem
Skrivet av heekzz:

Som sann Teknikelev så gillar jag dig

Jag är det själv så Klart man hejjar på dem Dessutom så är den...generellt bättre...

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Core2Quad:

Hade ni sleevat lite kablar o lagt lite mer krut på o gömma kablar hade den kunnat bli mycke mer stilren. Valet av cpu kylare var ju bara sämst med

+1. Jag förstår inte hur man som teknikintresserad väljer den CPU-kylaren.

Permalänk
Skrivet av Core2Quad:

Hade ni sleevat lite kablar o lagt lite mer krut på o gömma kablar hade den kunnat bli mycke mer stilren.

Vad spelar det för roll med sleeve när man ändå inte ser dem?

Skrivet av facedark:

+1. Jag förstår inte hur man som teknikintresserad väljer den CPU-kylaren.

Jag håller helt med, skulle hellre valt någon noctua... Men vår budget var ond och tillät oss inte

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem