Kylningsrookie behöver råd till nya speldatorn
Japp, då var det dags igen! Efter att min 3.5 år gamla rigg har kraschat någon hårdvara för 2:a gången på ett halvår (förra gången dog agget) så inser jag att det är dags att ge den sista smörjelsen och skicka den till datorernas kyrkogård.
Som ersättning. Här är vad jag kokat ihop än så länge: http://www.inet.se/kundvagn/visa/460606/2011-05-22
Som ni ser saknas case och fläktar, jag har aldrig haft koll på kylning och överklockning. När det nuförtiden däremot är så pass enkelt att överklocka (relativt, har ägt datorer i 15+ år) så finns det ingen ursäkt att inte ta hänsyn till sånt när det ska köpas ny burk. Jag har väl ingen egentlig budget men uppåt 16-17k börjar det nog svida lite. Jag har läst runt lite i guider men känner att kylningen blir så case-anpassad att jag inte vågar på mig att beställa det utan att ge gurusen här på Sweclockers chansen att säga sitt. Tacksam för alla förslag och tankar, på hela burken!
Lite filosoferingar:
Jag siktar på att spela nya lir som Witcher 2 och Battlefield 3 på hög(sta) detaljnivå.
Min gamla dator är en Intel e6750, 2GB DDR2, GeForce 8800 GTS, 250 GB + 500 GB HDD, Gigabyte Dq6 mobo i en Antec p180 låda. Jag uppfattar det som knappt värt besväret att ge sig på att uppgradera den (istället för ett nyinköp). Känns som det bara blir lådan kvar och den är lite illa tilltygad efter en flytt. Eller?
Jag köpte även en Boxee Box nyligen till TVn som jag tänkte streama till från datorn. Frågan är om man ska sätta in kort för det i datorn direkt eller bara köpa till en NAS senare.
Om jag skulle vilja kapa 5000:- från slutpriset, vad skulle jag börja dra igen på då?
Tack på förhand!