Permalänk
Medlem

Jag vill att IP:t ska tilldelas automatiskt, men att ansluta med hostname skulle vara bra. Här nere är en skiss på hur nätet är kopplat, eth0 är icke-gigabit.

"Mixxal" är inte inkopplad nu, men det är ju nätverkskortet jag har problem med nu. Här är outputen från kommandot du skrev att jag skulle skriva in.

Icyton@Klone:~$ ifconfig | grep "inet addr:" inet addr:192.168.1.4 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0 inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 Icyton@Klone:~$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Jag vill att IP:t ska tilldelas automatiskt, men att ansluta med hostname skulle vara bra. Här nere är en skiss på hur nätet är kopplat, eth0 är icke-gigabit.
http://k.min.us/idJBMW.png

"Mixxal" är inte inkopplad nu, men det är ju nätverkskortet jag har problem med nu. Här är outputen från kommandot du skrev att jag skulle skriva in.

Icyton@Klone:~$ ifconfig | grep "inet addr:" inet addr:192.168.1.4 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0 inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 Icyton@Klone:~$

okej, de gav bättre bild av vad du försöker med, nu finns det 2 sätt du kan göra detta på, antingen "brygga" eller "routa" trafiken mellan korten, om du vill brygga kommer du att ha samma ip på båda korten, vill du routa kommer du att ha olika ip och olika subnet (192.168.1.0 eller 192.168.2.0 t.ex),
om du vill brygga som är mera passande här så följ denna guide

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden på mobilen, men varför kopplar du inte switchen direkt till routern? Om du gör det så slipper du att använda eth0 och du kommer få ip från dhcp-servern på routern till allt som är kopplat till switchen.

Permalänk
Medlem

Routern står ju inte i mitt rum, dessutom så klarar den inte gigabit. Jag måste ju ha igång gigabit-kortet också. Men jag vill routa kortet, när jag försökte brygga så fixades inte eth1, dessutom så slutade internet att fungera och när jag försökte lösa det på det sättet som stod i guiden jag blev länkad till, så gick det inte för att KDE ser inte ut sådär längre. Tur att jag lyckades återställa det. Jag vill routa skiten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Routern står ju inte i mitt rum, dessutom så klarar den inte gigabit. Jag måste ju ha igång gigabit-kortet också. Men jag vill routa kortet, när jag försökte brygga så fixades inte eth1, dessutom så slutade internet att fungera och när jag försökte lösa det på det sättet som stod i guiden jag blev länkad till, så gick det inte för att KDE ser inte ut sådär längre. Tur att jag lyckades återställa det. Jag vill routa skiten istället.

okej då rekommenderar jag firestarter, det är egentligen för att confa brandvägg men sköter även routing och sånt, men du borde då installera en dhcp server, oroa dig inte, firestarter confar den med

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Nu har jag laddat ner Firestarter och "dhcp3-server", men när jag startar Firestarter så dyker det upp att jag ska konfigurera brandvägg, jag vill inte ha brandvägg eftersom det ställer till med problem. Går det att hindra den från att göra en brandvägg?
Här är vad som händer när jag försöker använda firestarter.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det mer än vad som behövs? Att routern inte stödjer gigabit spelar ingen som hällst roll så länge switchen gör det. All lokal trafik som går mellan datorer inkopplade på switchen kommer aldrig gå igenom routern. Och att routern står i ett annat rum spelar väll inte heller någon roll.. du har ju redan en kabel kopplad mellan routern och eth0.. bara dra ut den och koppla in den i switchen så kommer allt fungera utmärkt.

Du kommer då få ip tilldelad ifrån dhcp servern i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra! Det fungerade, tack! Sparas IP:t i switchen sedan?

Permalänk
Medlem

Switchen använder bara mac adresser när den switchar, den använder inte ip adresser öht (såvida det inte är en lager 3 switch (men det är det knappast det du har)). När du ska skicka trafik så används routerns macadeess. Switchen håller koll på vilka portar macadresserna sitter.

Skickades från m.sweclockers.com