SSD eller inte för mediadator?

Permalänk
Medlem

SSD eller inte för mediadator?

Min bror har en HTPC och säger att SSD är viktigt för att det ska vara tyst. Jag funderar huruvida detta är sant eller inte om man nu talar om en HPTC. För om man har operativsystemet och program på en SSD och sen har alla filmer på en mekanisk hårddisk och sen kollar på en film, då kommer väl den ladda ifrån den mekaniska hårddisken och då kommer det låta lika mycket som man hade allt på en mekanisk hårddisk, eller hur?

Går jju kanske att komma runt det där med att flytta filmen till SSD innan men det låter inte särskilt smidigt och gött.

Tänker jag rätt eller tänker jag fel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du tänker rätt!
Om du inte är sugen på att köpa SSD för flera tusen för att få det tyst och med någorlunda bra lagringsutrymme så skulle jag tro att det bästa och tystaste är att streama filmen från en annan dator i huset. Kräver nog nästan trådbundet internet dock.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Om du skulle ha allt ink windows på en vanlig hdd så låter det när windows laddar, program laddar osv,
om du bara har filmer på den så kommer det bara låta där du startar upp filmen, resten är ju på ssdn. jag har så på min dator o dom är tysta..

Köp en lågpresterande låg roterande sata hdd så blir den riktigt tyst.

Eller så köper du en extern hårddisk som inte låter något alls.

Permalänk
Medlem

ssd är inte viktigt för en htpc, ljudet från film/tv kommer dränka det rätt hårt
har en 2.5" 5400rpm 60gb i min, en 20gb från en 360 i sovrums burken

dock kör jag ubuntu

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

ssd är inte viktigt för en htpc, ljudet från film/tv kommer dränka det rätt hårt
har en 2.5" 5400rpm 60gb i min, en 20gb från en 360 i sovrums burken

dock kör jag ubuntu

/Daniel

kanske inte viktigt nej, men film är ju inte allt man gör på en htpc, ljud nivå när man surfar och sånt+ tysta scener/partier i filmer tycker iaf jag är viktigt. men viktigare för ljud nivån är val av chassi/fläktar/cpukylare, kanske är värt för TS att lägga sdd-budgeten på nån av dessa objekt?

Permalänk
Avstängd

Precis som man kommer höra ex en Samsung F4 2tb i en htpc lol.
SLänger du i en WD black 7200rpm så fine då köper jag det, men en lagringsdisk som är tyst, nej.

Sen hade jag dock kört på ex 60gb ssd som systemdisk och lagringsdisk med filmer osv på.
Eftersom det låter mer när windows jobbar etc.
Att kolla på filmer osv som ligger på mekaniska låter inget.

Permalänk
Medlem

Känns som att köra ssd i en htpc är lite lyx. Att det skulle göra en stor skillnad ljudmässigt tror jag inte, då nätaggets fläkt, CPU fläkt låter mer. Men går man för en htpc utan fläktar så är ssd ett måste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo det är sant om du har en vanliga HDD i HTPCn så kommer det att låta lika mycket när du kolla film med eller utan en SSD dedikerad för ditt OS. Dock skulle jag säga att det är värt att ha en SSD till HTPC, för du har säkert startup program (WMC, XBMC etc...) och då är det skönt att slippa vänta på programmen när den startar och ha en stor lagrings disk för media.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk

Det är en sak jag inte förstår här, jag har en WD green disk på 2TB och den hade jag som systemdisk i ca ett halvår. Det lät ingenting, inte ett dugg. Min nuvarande WD black 500 låter en del men green disken e tyst som en mus. Hördes inte ens när jag hade den liggandes på golvet :), o det med windows 7 på dem medans man spelade spel som bfbc2, mv2 mm samt överföringar, defragmenteringar och allt.
Annars tycker jag att en SSD är onödig för HTPC då de e så dyra samt att om du har diskar som låter kommer troligen den överröstas av fläcktarna
Bara en input:
Har haft en vanlig WD 500 samt en Hitachi disk på 500 o ingen av de lät heller, de enda Hdderna jag haft som låtit har varit en extern samsungdisk 5400 rpm på 1TB samt min WD black 500.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Kör själv 4x2TB Seagate Greens med mjukraid5 och en Corsair F60 som cache till den. Mycke lagring och det mesta går kvikt. Fungerar grymt bra. Men åter till topic, det är nätagget som låter mest i Fractal Design Array. Big Shuriken på CPUn med Noctua fläkt också tyst som attan, diskarna må man höra om man verkligen koncenterar sig, men det är svårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Eller så köper du en extern hårddisk som inte låter något alls.

I lol'd. Förlåt men bara för att hårddisken är extern så låter den inte mindre - en extern hårddisk kan innehålla WD Black diskar om man har otur...

Anledningen till varför man har en SSD i en HTPC är för att det går mycket snabbare att bläddra i menyer, starta program m.m.

Permalänk
Medlem

Har du råd kör på SSD annars duger en 2.5" 5400 RPM i gott skick väl.

Jag hade iof om du ändå har en server eller liknande hellre streamat materialet.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Har haft min htpc sedans i julas och då körde jag med en 5400rpm och just hddn var det som skapade lite småvibrationer så det blev ett hörbart ljud. Bytte till 40gb ssd för några veckor sedan och är helnöjd. Lagrar gör jag på filservern och nu är htpcn totalt ohörbar om du inte är 30cm från nätagget. Så i mitt fall valde jag ssd för tystnaden. Sen får ju du resonera hur du vill

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Jag har 6st mekaniska diskar alla på 7200rpm i min htpc, och jag kan inte påstå att jag stör mig på ljudnivån från diskarna.
Kör även med öppen låda med, i det stora hela är ju upp till var och en såklart, vad man gillar och inte.

Så för att få både bättre fart och få ner ljudnivån är ssd en bra början.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har haft htpc i många år och experimenterat med diverse olika lösningar och den absolut bästa uppgraderingen jag gjort var när jag köpte en ssd. Det gör stor skillnad både vad det gäller prestanda och ljudnivå. Trots att jag hade den gamla systemdisken i en vagga som filtrerade bort ljud, blev det stor skillnad med ssd. Värmeutvecklingen blir mindre också vilket oftast är viktigt för en htpc.

Permalänk
Medlem

Vad har folk för diskar egentligen? Eller är det dåliga chassin? Jag hör inte mina diskar alls. Den enda jag hör ibland är min externa backupdisk.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Vad har folk för diskar egentligen? Eller är det dåliga chassin? Jag hör inte mina diskar alls. Den enda jag hör ibland är min externa backupdisk.

Ja jag vet inte, hade OP på mekanisk i min HTPC innan, kan inte heller säga att den någonsin gav ifrån sig några ljud som man uppmärksammade... Jag kör fortfarande med 5 mekaniska i burken, aldrig stört mig.

Dock kan det vara värt med SSD i HTPC av en anledning - vardagslyx!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaptenKosk:

Ja jag vet inte, hade OP på mekanisk i min HTPC innan, kan inte heller säga att den någonsin gav ifrån sig några ljud som man uppmärksammade... Jag kör fortfarande med 5 mekaniska i burken, aldrig stört mig.

Dock kan det vara värt med SSD i HTPC av en anledning - vardagslyx!

Vad jag har förstått av diverse poster på diverse forum så är SSD väldigt nice i en HTPC av den enkla anledning att menyer osv flyter på mycket bättre Så precis som du sa - vardagslyx

Funderar starkt på att köpa en SSD till Sysdisk till min Server (som då också kommer agera HTPC för vardagsrummet)

Permalänk

har en intel 320 SSD till min asrock e350m1 och vet ju inte hur den hade funkat med en vanlig hårddisk men min med ssd känns knappast speciellt rapp i menyer m.m. jag tror datorn är för slö för att kunna dra nytta av en ssd. dessutom har det hänt skumma grejer t.ex så har alla program försvunnit en gång av sig själv så jag fick installera om dom, kanske inte har med ssd:n att göra men jag misstänker det.

Permalänk

För mig var valet givet. Jag kommer enbart att köra XBMC på min HTPC och streama allt från en annan plats. SSD är ju numera billigt, därav fanns det ingen anledning till att välja en gammal mekanisk disk.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Det är en sak jag inte förstår här, jag har en WD green disk på 2TB och den hade jag som systemdisk i ca ett halvår. Det lät ingenting, inte ett dugg.

Då har du fått tag i världens första helt tysta mekaniska hårddisk Grattis, sälj den dyrt tillbaks till tillverkaren så kan dom försöka göra fler likadana

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Då har du fått tag i världens första helt tysta mekaniska hårddisk Grattis, sälj den dyrt tillbaks till tillverkaren så kan dom försöka göra fler likadana

Haha det är underligt för då är det min andra men det är väl inte så ovanligt ??

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Haha det är underligt för då är det min andra men det är väl inte så ovanligt ??

Han syftar nog snarare på att den inte är helt tyst pga att alla har olika uppfattningar om hur "tyst" tyst egentligen är. Själv håller jag med SueCia då jag inte kan ha en mekanisk disk i min htpc pga att den hörs mer än mina fläktar (2st 700rpm). Även om jag inte hör den på kvällen när jag tittar på film så hörs den på natten när man tittar med väldigt låg ljudnivå.

Är ganska självklart att den inte är helt ljudlös iom att den är mekanisk.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Om man vill ha en med passiv kylning (supertyst) för alla komponenter (CPU, Grafik etc.) så är väl optimalt att skaffa en liten (ca 60-120 GB) SSD systemdisk och ha all lagring på en NAS i en garderob eller så där ljudet inte spelar någon roll.

Annars borde mekanisk (tystare variant) fungera ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Haha det är underligt för då är det min andra men det är väl inte så ovanligt ??

Precis som Trazer skrev så finns det inga helt tysta mekaniska hårddiskar.
Om din disk inte låter någonting så snurrar inte heller skivan i disken, snurrar skivan så låter den därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Precis som Trazer skrev så finns det inga helt tysta mekaniska hårddiskar.
Om din disk inte låter någonting så snurrar inte heller skivan i disken, snurrar skivan så låter den därefter

Nej, men om man inte skall hålla på att märka ord så kan visst en mekanisk disk vara "helt tyst", eftersom det har att göra med var man mäter och tröskelvärdet för din hörsel.

Jag har t.ex. en extern WD-disk på 2TB som är helt knäpptyst om du befinner dig längre bort än 30 cm, även på natten i ett helt tyst hus. I det fallet är en SSD onödiga pengar om det är ljudnivån som är det viktiga.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Nej, men om man inte skall hålla på att märka ord så kan visst en mekanisk disk vara "helt tyst", eftersom det har att göra med var man mäter och tröskelvärdet för din hörsel.

Jag har t.ex. en extern WD-disk på 2TB som är helt knäpptyst om du befinner dig längre bort än 30 cm, även på natten i ett helt tyst hus. I det fallet är en SSD onödiga pengar om det är ljudnivån som är det viktiga.

/hulle.

Va precis vad jag mena då jag självklart vet att en mekanisk disk susar lite men inte så att man hör det om man inte lägger örat emot (nestan iaf, det räcker med att vara en halmeter eller mer ifrån så hör man inte)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk

HTPC är ett väldigt brett begrepp på forumet här, många använder HTPCn till så mycket mer än "bara film", därför skulle jag fråga... Kommer du använda den till enbart film? Om inte, hur pass mycket tid kommer gå åt till annat (% film, % surf, % övrigt)? Hur ser din main-rig ut, har den t.ex. en SSD? Vad har du planerat för hårdvara i övrigt till HTPCn?

Permalänk
Medlem

Ja, SSD:er begränsas om man sätter dom i en relativt långsam mediadator. Visst går det så snabbt som det kan gå, men stoppar du samma SSD i en snabbare dator får du en bättre upplevelse. I en mediadator måste SSD:n vänta in den svaga processorn ändå.

Har också en WD Green Disk (WD10EARS) och den är absolut den mest ljudlösa mekaniska hårddisk jag någonsin stött på. Den är extremt tyst, och jag är mycket kräsen av mig. Köp en sådan, eller en liten 2,5"-disk om chassit inte är stort nog för en 3,5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nej, men om man inte skall hålla på att märka ord så kan visst en mekanisk disk vara "helt tyst", eftersom det har att göra med var man mäter och tröskelvärdet för din hörsel.

Jag har t.ex. en extern WD-disk på 2TB som är helt knäpptyst om du befinner dig längre bort än 30 cm, även på natten i ett helt tyst hus. I det fallet är en SSD onödiga pengar om det är ljudnivån som är det viktiga.

/hulle.

Jag märker faktiskt inte ord. Jag kan garantera dig att jag skulle höra din hårddisk på iallafall 2 meters avstånd. Problemet är att alla människor har olika nivå för vad det tycker är tyst Men ja visst finns det snurrdiskar som håller sig på godtagbar nivå för en lite billigare HTPC