Vad gör man om man blivit lurad på blocket?

Permalänk
Medlem

Vad gör man om man blivit lurad på blocket?

Som titeln lyder, vad ska man göra? vad KAN man göra?

inte för jag är beredd att skapa stor rabalder av det hela, mest nyfiken.
jag är heller inte 100% på att jag blivit lurad än, får väl se vad som händer nästa vecka.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Polisanmäla och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Kan du berätta hur du blev lurad och av vem??

Permalänk

Bölar och tar lärdom!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Hedersmedlem

Man polisanmäler (inte för att polisen kommer göra något, men det är bra för statistiken), men framförallt lär man sig av sina misstag.

Permalänk
Medlem

För dom nyfikna kommer jag med mer info när jag vet säkert att jag blivit lurad.

Men kan man inte typ meddela blocket så kanske dom kan förhindra att snubben använder blocket igen?
Kan inte banken ta tillbaka överföringen eller nåt?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är typ polisanmäla om du nu inte vet exakt vart du kan finna personen som lura dig och har mod att ta tag i saken själv.

Polisen kommer dock inte att göra något annat än lyssna på dig och sedan skicka dig ett brev där dom meddelar att dom inte kommer göra något (i mitt fal var det pga bristande bevisning eller något i den stilen)

Så, knyta näven i fickan, ta lärdom och inte göra om det är typ vad man kan göra. Använda sig av en tjänst som agerar mellanhand nästa gång.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

blocket har väl också en anmäl annons funktion vad jag vet så
anmäl på blocket samtidigt som en polis anmälan
även om polisanmälan i dom flesta fall inte leder någonstans

sedan ska man ju faktiskt lyssna och läsa lite
innan man handlar
Hanlda tryggt på blocket

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Vad köpte du och för hur mycket??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizmoTheGreen:

jag är heller inte 100% på att jag blivit lurad än, får väl se vad som händer nästa vecka.

sväljer och ser glad ut tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Skyll dig själv för att du är, ursäkta ordvalet, dum nog att gå på förskottsbetalning...speciellt på blocket.

Sweclockers är en sak, där är det fortfarande inte säkert att köra med förskottsbetalning, men i alla fall säkrare då du dels måste varit medlem under en tid, dessutom så...äh jag vet inte, jag har endast kört med förskottsbetalning <500 :-, och över så sätter jag upp ett internetgiro. Om säljaren inte går med på de, tuff shit, då kan han glömma att jag köper ngt

Använd tjänster såsom internetgiro
Kan kosta någon hundralapp extra och ta någon dag extra, men det är fortf 90% chans att du får din vara. Om personen inte skickar tegelsten då, därav de resterande 10%.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

I 9 av 10 fall kan du inte göra ett smack.
Målvaktskonton och personer som redan är skuldtyngda, spelar ingen roll om polisen nyper honom.
Det läggs troligen ner, eller s.k. åtalsunderlåtelse, då personen i många fall även gör tyngre brott och det bedrägeriet inte skulle rendera i högre straff, så droppas det.

Om man nu ska köra med förskott, vilket jag inte tycker.
1. Ta personuppgifter, informera köparen om att du tänker göra en kreditupplysning och endast betala om det ser okej ut
2. Gör en kreditupplysning, kostar 1-2 tior., gå vidare till steg 3 om upplysning ser okej ut
3. Kontrollera clearlingnumret på bankplatser.nu, stämmer det överrens med orten personen är folkbokförd på?
4. Gå till banken som säljaren har, skriv på en insättningslapp, när du gör insättningen, fråga om det blev rätt namn. Banken får svara ja, eller nej. De kan däremot inte säga vad personen heter. Är det fel namn, AVBRYT! Man kan också säga i stil med "det ska va Förnamn Efternamn, StoraStaden", endel banker säger att de inte får säga något, endel bekräftar att det är rätt, eller fel.
5. Informera säljaren om betalningen.

Gör man alla ovanstående steg så är risken mindre att du blir blåst, skulle du bli blåst kan du enkelt begära slantar via KFM, har man då en ordnad ekonomi utan anmärkningar är sådant inte något man oftast vill råka ut för.
Nu kan det ju hända att personen hamnat i skitläge och anmärkningarna inte hunnit hopa sig, och de tar chansen att fylla fickan lite. Dock sällsynt.

Sen ska man väl också framföra att bara för att en person har betalningsanmärkningar så betyder inte det att det är något fuffens, utan det hjälper bara dig att välja en annan betalningsmetod. Skuldtyngda personer har ofta fogden i hasarna och andra personer står i kö före dig om du skulle bli blåst.
En person som saknar anmärkningar, vill ogärna ha en vilket i många fall betyder i att affären är legitim.

Dock, varningens finger, många använder falska personuppgifter för att lura köparen att det ska se fint ut när de kollar.
Utför man dock steget med att gå till banken och få det bekräftat i samband med insättningen att personen verkligen är kontohavare minimerar man risken för bluff, via internetbanken har du noll koll.
De möjligheter som kan inträda är att en person i en stad lånar en annan persons namn, som är likadant både för och efternamn men har rena papper hos kronofogden. Så smarta är dock inte de flesta bedragare, då det finns fullt med godtyckliga människor som betalar stora pengar utan minsta eftertanke.

Men, använd i första hand säkra betaltjänster som t.ex. Internetgirot eller Paysongaranti, tror paypal har liknande funktioner.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Vad köpte du och för hur mycket??

En HTC Sensation för 2500kr

Lotex94 och HCP: tack för mycket bra tips

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påpeka en sak här. Jag köpte nyss en CPU på blocket för 900:-. Jag var väldigt noga med att ta namn, adress, personnummer och telefonnummer på personen som sålde. Kolla upp honom på ratsit.se och tyckte att jag hade gjort mitt detektivarbete väl. Killen har även ett eget företag så man tycker ju att det ska stämma.
Lik förbannat så dök givetvis ingen cpu upp och nu när jag ringer numret jag fått så svarar en annan person än den jag pratade med första gången och denne vet givetvis inget, pratar knappt svenska.

Jag har alltså namn och alla andra uppgifter samt personens kontonummer men känner ändå att jag inte kan göra nånting då jag inte vet om det är nån som bara snott en annan persons uppgifter.

Känns som att det inte spelar så stor roll vad man gör.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Finns två svar på ditt problem.
1. Du gick aldrig till en bank och fick namnet bekräftat, utan använde internetbanken. Identitetsstöld vid bedrägeri är mycket vanligt.
2. Personen ifråga råkade ha samma namn som den stulna identiteten.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Polisanmälan leder ingenstans, det sitter typ en tjänsteman med alla anmälningar och högen med anmälningar växer fortare än han hinner behandla anmälningarna.

Enda du kan göra är att ta i saken själv.

Det är tråkigt att Sverige blivit sånt skitland sista åren med kriminella som dykt upp som svampar.

Permalänk
Medlem

Jag vet lösningen, använd inte Blocket. Marknaden här på Sweclockers är mycket säker eller Tradera.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Jag vet lösningen, använd inte Blocket. Marknaden här på Sweclockers är mycket säker eller Tradera.com.

men här kan man inte hitta misstänkt billiga varor...oftast

bästa är väll att hålla sig borta från saker som verkar lite FÖR billiga, samt stämma träff med personen eller be någon som man kanske känner hämta det man ska köpa. men det fungerar inte alltid.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ge fan i att pröjsa i förskott och träffa personen öga mot öga. Dyker personen inte upp så skiter man i det och köper i en betrodd butik istället.

Permalänk

Jag skall berätta en historia för er också om blocket. Jag som jägare och licensierad vapeninnehavare har en Huskvarna 30-06 och sökte då ett sikte. Det sök upp ett Tasco sikte som såg bra ut på annonsen. Jag ringer personen som presenterar sig som Alexander D****. Han bodde enligt uppgifter ca 40mil bort. Han ville skicka siktet. Men jag kännde det är lättare och slänga sig i bilen och åka dit. Så det gjorde jag var där runt 21:45 på kvällen. Tittade på siktet så gott man kan. (ingen skjutbana öppen vid den tiden) Kunde inte se några fel. Gav han slantarna åker hem.

Väl hämma skruvar jag på siktet på bössan och åker till skjutbanan när dom öppnade. Försöker skjuta in siktet. Det går inte det sprider som ett såll. Vid slutet började siktet tappa fokus med så jag skruvar på okulärt bak för att ställa fokus och märker att hela bakre delen av siktet sitter löst. Siktet var alltså defekt redan när han sålde det. Jag har då lagt ut nära 500kr på ammunition då också.

Jag ringer Alexander D***** och han svarar. Jag frågar kring detta fenomen och han svarar argt att det har fungerat fint på hans 30-06. Jag säger att jag har bara haft det i 2dagar och det är i samma skick som det var när jag fick det att jag vill häva köpet och få åter pengarna minus pengarna för ny annons för han. Erbjöd mig att dra av det. Han svarar att han har redan använt pengarna och att det inte går. Jag säger då att jag skall ta upp det med blocket istället. Och får till svar "jag vill inte prata mera med dig" klick hör man sedan.

Efteråt svarar inte personen i telefonen. Efter lite research så lärde jag mig att Alexander D**** är 17år. Personen jag pratade med var mid 30år. Från Tyskland (hördes på dialekt) Och jag ringer Alexander D**** och frågar om det är hans far eller om han känner igen numret. Nope det gör han inte. Detta är nog i särklass det bästa av båda värdarna. Det är inget som säger att personen ens var därifrån han sa. Han kan åkt dit exakt som jag gjorde. Det finns inget sätt och få tag på personen igen.

Får känna sig blåst. Nu mer handlar jag inte med mera pengar än jag är beredd att förlora. Har jag råd att förlora 500kr så handlar jag för det. Har jag inte råd att förlora pengar men måste ha en produkt lägger jag hellre till lite och köper ifrån en rekorderlig firma idag.

Detta är inte första gången vi blivit blåsta av blocket personer vi träffat personligen. Mina bröder och jag har många gånger blivit lurade av säljare. Not the first time.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

*text, tips och trix*

Alldeles lysande information du gav!

Kan berätta om mina senaste upplevelser med annonsörer på Blocket. Jag var på jakt efter en Macbook Pro modell 2010, men hade inte gott om stålar direkt, så jag höll ut ett tag tills det dök upp bra erbjudanden. Alla var ju förstås annorstädes. Jag hörde av mig till flera annonser och skrev att jag ville ta det via Internetgirot, men jag fick till svar att de ville ha förskott. Jag kopia av körkort av åtminstone en, som jag även pratat med, och jag funderade seriöst på att slå till. Men till slut avböjde jag. Kollade upp saken på nätet, var flera som hävdade att "det är så man gör" nuförtiden, betalar i förskott bara. Jag kände inte jag ville riskera 10-15 papp. Bestämde mig efterhand att jag skulle ha tålamod, även om en del saker var frestande. Fick till slut en bra deal med en som ville använda Internetgirot.

Men jag fattar inte grejen. Varför ville de ha förskott rakt av? Det var liksom inte bara en, utan 4-5 på rad från olika platser i landet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det blir lite jobbigare med postförskott och liknande samtidigt som många av dessa tjänster kostar pengar. Säljer man något som det finns efterfråga på skulle ja aldrig använda mig av något annat än möte med personen eller förskottsbetalning.

Tex om jag skickar iväg något på postförskott så är det mig risken ligger på om mottagaren inte hämtar paketet eller fifflar på något annat sätt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd

Lär sig till nästa gång och sparar tid och energi genom att glömma bort det.

så skulle jag gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Har blivit lurad på båda ställena så man ska ju inte överdriva. Visst, säkrare än blocket, men säkert, nej!

Permalänk

Personligen kör jag på modellen att använda kontaktnät så man åtminstone får grejerna. Dvs, spelat en hel del CS-CZ samt CS-S och har jag hittat en annons som verkar bra så kollar jag om någon av de jag känner (samt har hyfsad tillit till) bor i närheten till att kunna fixa affären så slipper man bli blåst på pengarna ivf. Sen finns det ju aldrig någon garanti när det gäller om sakerna är defekta eller ej så vida man inte har möjlighet att prova dem på plats samt att den man skickar har kunskap nog att kolla upp det man vill köpa.

Frågan är om man kunde kört på denna modellen även på Swec då ivf de flesta här troligvis har hyffsat rent mjöl i påsen och åtminstone kan lite om det gäller just datorprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

J Det sök upp ett Tasco sikte som såg bra ut på annonsen.

OT: Inte för att vara sådan men där var ditt misstag, Tasco gör skitsikten som inte är skottfasta. Kör på betrodda tillverkare som Leupold, Nikon, NightForce, Swarovski. Kvalité kostar. Vill du ha budget men skottfast gör som jag och kör Bushnell (3200 serien o uppåt).

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.