Intel i5 eller i7 och gtx 570/580

Permalänk
Medlem

Intel i5 eller i7 och gtx 570/580

Hejsan Sweclockers!

Som topic; Jag gjorde en tråd igår om tips för mitt dator-bygge men jag har lite mer funderingar om jag ska byta ut processorn och/eller grafikkortet.

jag hade tänkt från början att ha i5 2,5k 3,3 ghz men funderar på att om det är värt att höja budgeten och skaffa i7. Jag har hört att i5 är avsedd för Gaming då det är det jag vill, att game'a!

och gällande grafikkortet. hade från början en Sparkle Geforce gtx 570 1280 mb och funderar på att byta till något 580!

Datorn var ju då avsedd för spel och därför undrar jag om ni på Sweclockers rekommenderar att öka budgetten eller hålla kvar den jag har. är det mycket skillnad på dessa?

Tack på förhand!

Visa signatur

||MSI P67a-gd55 REV B3 || Fractal Design R3 Arctic White || Intel i5 2500k 3.3/4.2 ghz || Gigabtye Geforce GTX 560 Ti SLI || 1 tb western digital 7200 rpm || Corsair XMS3 2x2gb 1,5 V 1600 mhz cl9 || Corsair TX750w ||

Permalänk
Medlem

Kolla recensioner. 2500k presterar ungefär lika bra som en 2600k och behöver du inte köra program som använder sig av flera trådar o hyperthreading hjälper (spel kör typ 2 kärnor..) så är en 2500k typ lika bra.

Gällande grafikkort tänker jag att du mest förlorar pris/prestanda ju länge ifrån låg/mitten-segmentet du kommer. Toppmodellerna kostar betydligt mer än vad deras prestanda leverarar, och värdeminskningen blir förstår betydligt mer påtaglig när nya arkitekturer lanseras. Men om du har pengar att lägga är det ju inget som hindrar ett köp av ett 580.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Korspostning är inte tillåtet. Låt det inte hända igen!