Hur kan man laglit ladda ner Windows 7?

Permalänk
Medlem

Hur kan man laglit ladda ner Windows 7?

Hej jag har ett litet problem jag har ett msdnaa konto genom det har jag en nyckel för en svensk 32bitars windows 7 pro licens men för att förenkla administrationen av konton så lade min skola (högskolan Väst) ihop våra skol konton med msdnaa kontona vilket också tog bort möjligheten att att ladda ner sagda version av windows 7 jag har bara tillgång att ladda ner nya engelska versioner av windows 7 pro vilket inte hjälper då jag behöver en svensk version så jag undrar finns det något lagligt sett att ladda ner Windows 7 då jag har en giltig nyckel till den?

OBS jag är inte intresserad av någon form av piratkopierad version här OBS

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ladda ner engelsk version och gölj min guide för att integrera språkpaket.

Denna fråga kom dock upp igår och det här står även i min FAQ för hur man installerar W7.

Permalänk
Medlem

ok jag har nu suttit med din guide i över en timma och försökt använda ditt skript och jag har fortfarande ingen aning vart jag ska lägga någonting förutom språkpaketet jag har försökt med massor med olika kombinationer och jag får bara fel eller path not found så jag har ingen aning om vad jag ska göra

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hehe.

Enda du behöver installera är Windows AIK, starta om datorn, ladda ner språkpaket för rätt arkitektur och köra det som står i första posten rad för rad. Hoppa över allt i början samt "2. Installation" och börja på "1. Windows"

I första frågan i FAQ'n har du två länkar till alla språkpaket (exe). Använd detta exe2cab för att konvertera språkpaketen till .cab..

Edit: Korkad man är.. jag har laddat upp alla språkpaket till mediafire, en länk finns i min guid längre ner på sidan. Då slipper du ju konvertera nåt.

1. Kopiera skivan till datorn
2. Starta "Deployment Tools Command Prompt"
3. Kör dessa:

Dism /Mount-Wim /WimFile:x:\install.wim /index:nummer /MountDir:x:\mount Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:x:\lp.cab Dism /image:x:\mount /Gen-LangINI /Distribution:x:\dvd Dism /Unmount-Wim /MountDir:x:\mount /commit

X:\ ; Utbyttes mot din enhetsbokstav/sökväg
lp.cab är då namnet på språkpaketet.

Sen skapar du ny iso.. Innan du gör det, ta bort ei.cfg i Sources mappen.

Permalänk
Medlem

hmm nu har jag gjort en iso med svenska på och kan välja det när jag installerar men när jag testar den i virtualbox får jag bara:
"Windows could not set the offline locale information. Error Code: 0x80FE0000"
i slutet av installationen väljer jag dock engelskan får jag inte det meddelandet utan installationen går klart som den ska

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju installera den engelska versionen och hämta svenska språkpaketet via windows update sen optional updates.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

tyvärr kan jag inte det då det är en windows 7 proffesional licens och då kan man inte installera den via optional updates det kan man bara på ultimate och enterprise

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, hade för mig att det gick att att göra med Pro-versionen också.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det stämmer, Ultimate och Enterprise har den funktionen:)

Att du får det meddelandet beror på att det är ju bara en version som får det språket, inte alla om du nu försöker installera annan version än professional (som du vill ha installerat)

Så du måste köra samma sak för varje index, version (1-5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det stämmer, Ultimate och Enterprise har den funktionen:)

Att du får det meddelandet beror på att det är ju bara en version som får det språket, inte alla om du nu försöker installera annan version än professional (som du vill ha installerat)

Så du måste köra samma sak för varje index, version (1-5)

Hejsan

Det är så att jag har en Svensk produkt nyckel men endast tillgång till den engelska versionen av Windows 7. Kommer detta att funka vid en installation eller måste jag hitta den svenska versionen av Windows först?

MVH

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ludde551:

Hejsan

Det är så att jag har en Svensk produkt nyckel men endast tillgång till den engelska versionen av Windows 7. Kommer detta att funka vid en installation eller måste jag hitta den svenska versionen av Windows först?

MVH

Som nämt flera gånger så spelar språk, service pack eller arkitektur ingen roll, du kan lugnt installera engelsk version och installera med en nyckel köpt i ryssland om du vill det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Som nämt flera gånger så spelar språk, service pack eller arkitektur ingen roll, du kan lugnt installera engelsk version och installera med en nyckel köpt i ryssland om du vill det

<3

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk

Annars borde du kunna ringa supporten och få hjälp?

Permalänk
Medlem

hmm när jag fortsatte med mina försök att få på det svenska språkpaketet på skivan har jag nu dykt på ett annat problem om jag då jag testar i virtualbox bootar skivan jag har skapat kan jag inte välja språk MEN om jag startar installationen innifrån windows så kan jag välja språk vilket inte riktigt hjälper mig så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man låna tråden för att ta reda på var man ladder ner en laglig windows 7 professional english iso fil? Jag har också msdnaa key men ingen installations ISO.

kanske ska skriva att jag har x64 bit versionen

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

om du kan logga in på ditt msdnaa konto så bör du kunna hitta en länk för att ladda ner ison därigenom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förlåt, men jag viker in med en liten fråga.

På MSDNAA kan jag ladda hem "Microsoft Windows 7 Language Pack 64-bit (English) ". Står väldigt lite info på hemsidan, men vet ni hur man installerar det? Är det samma procedur som i tcntads guide, eller är det ett program man kan köra efter att win7 är installerat?
Har tillgång till win7 Professional, och anledningarna till att jag inte bara testar detta är att jag sitter på en mac, men funderar starkt på att köpa en ny stationär windows dator inom en snar framtid.

Btw, såg att MSDNAA har uppdaterar sin sidlayout, så nu när jag loggade in så kunde jag "köpa" alla olika windows en gång till, dvs en mer nyckel per version när jag egentligen är begränsad till just en nyckel med mitt konto

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

om du kan logga in på ditt msdnaa konto så bör du kunna hitta en länk för att ladda ner ison därigenom

Ok, jag gick in nu och hittade var jag laddade ner iso:n ifrån men jag valde att ladda ner windows 7 professional Service pack 1. Det spelar ingen roll om det är service pack 1 när jag har en windows 7 professional key väl?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

om du tittar lite högre upp i tråden så ser du att tcntad har svarat på den frågan:

Citat:

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mattiiss:

Kan man låna tråden för att ta reda på var man ladder ner en laglig windows 7 professional english iso fil? Jag har också msdnaa key men ingen installations ISO.

kanske ska skriva att jag har x64 bit versionen

Nycklarna är inte bundna till specifikt 32 eller 64bit utan fungerar på båda versionerna

Och du kan ladda ner msdnaa ISOs här http://forums.mydigitallife.info/threads/8192-Windows-7-Profe...
Det är MSDNAA ISOna som man laddar ner så du måste ha nyckel från msdnaa för att kunna använda dom

Skrivet av Mattiiss:

Ok, jag gick in nu och hittade var jag laddade ner iso:n ifrån men jag valde att ladda ner windows 7 professional Service pack 1. Det spelar ingen roll om det är service pack 1 när jag har en windows 7 professional key väl?

Det kan bli problem om du laddar ner SP1 versionen, iaf så kunde inte jag använda min nyckel från msdnaa windows 7 pro 64bit när jag installerade om mitt windows o försökte med SP1 versionen.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ph33r:

Förlåt, men jag viker in med en liten fråga.

På MSDNAA kan jag ladda hem "Microsoft Windows 7 Language Pack 64-bit (English) ". Står väldigt lite info på hemsidan, men vet ni hur man installerar det? Är det samma procedur som i tcntads guide, eller är det ett program man kan köra efter att win7 är installerat?
Har tillgång till win7 Professional, och anledningarna till att jag inte bara testar detta är att jag sitter på en mac, men funderar starkt på att köpa en ny stationär windows dator inom en snar framtid.

Btw, såg att MSDNAA har uppdaterar sin sidlayout, så nu när jag loggade in så kunde jag "köpa" alla olika windows en gång till, dvs en mer nyckel per version när jag egentligen är begränsad till just en nyckel med mitt konto

Jo tyvär så är det inte mycket info om filerna på deras hemsida.. men jo det är så det är.
I dessa isofiler så ligger det en lp.cab i 35 olika mappar, en för varje språk.

Permalänk
Medlem

Kan inte testa den, men hittade en enkel guide för att installera språk efter att windows är installerat, på icke enterprice.

-run command prompt as administrator
-type dism /online /add-package /packagepath:driveletter\dir\lp.cab
-in regedit del key \HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\MUI UILanguage\eu-us

and to change language in boot:

bcdedit /set {current} locale pt-br
bcdboot %WinDir% /l pt-br

EDIT: Humm finns tydligen tom ett program som gör det ännu enklare, VISTALIZATOR http://www.froggie.sk/

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ph33r:

Kan inte testa den, men hittade en enkel guide för att installera språk efter att windows är installerat, på icke enterprice.

-run command prompt as administrator
-type dism /online /add-package /packagepath:driveletter\dir\lp.cab
-in regedit del key \HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\MUI UILanguage\eu-us

and to change language in boot:

bcdedit /set {current} locale pt-br
bcdboot %WinDir% /l pt-br

EDIT: Humm finns tydligen tom ett program som gör det ännu enklare, VISTALIZATOR http://www.froggie.sk/

Just det så kan man göra:)

Hm pröva INTE vistalizator på en aktiverad dator, den kan flagga datorn som icke genuin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Just det så kan man göra:)

Hm pröva INTE vistalizator på en aktiverad dator, den kan flagga datorn som icke genuin..

du kan inte hjälpa mig med mitt problem som jag skrev om tidigare:

Citat:

hmm när jag fortsatte med mina försök att få på det svenska språkpaketet på skivan har jag nu dykt på ett annat problem om jag då jag testar i virtualbox bootar skivan jag har skapat kan jag inte välja språk MEN om jag startar installationen innifrån windows så kan jag välja språk vilket inte riktigt hjälper mig så mycket

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av INCSlayer:

du kan inte hjälpa mig med mitt problem som jag skrev om tidigare:

Hur menar du att du inte kan välja språk vid installation? Får du inte svenskt språk som val här?

http://i.solidfiles.net/771_915x400.png

Permalänk
Medlem

nej inte om jag bootar med skivan bara om jag startar installationen innifrån ett redan installerat windows

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av INCSlayer:

nej inte om jag bootar med skivan bara om jag startar installationen innifrån ett redan installerat windows

Fan vad skumt:/

från deployments tools command prompt, kör detta:
Imagex /info <sökväg till install.wim>

Skrolla ner till professional och se om du hittar sv-se under en-us, som alltså är språken tillgängliga.

Permalänk
Medlem

japp den listar sv-se under en-us dock listar den en-us som default jag vet inte om den ska göra det

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av INCSlayer:

japp den listar sv-se under en-us dock listar den en-us som default jag vet inte om den ska göra det

Tja då finns svenska iaf:) Nej den ska inte vara default så det är helt i sin ordning.

Hm vet att mitt skript funkar om du vågar dig på det hehe, men det ska ju inte behövas. Du kan också installera 7an i virtualbox och sen se om du kan se om språket finns med i t.ex vistalizator och om du kan byta.

Permalänk
Medlem

jag har försökt använda ditt skript men förstog inte riktigt vart jag skulle lägga install.wim om jag vet det så borde jag kunna få resten att funka

Visa signatur