Permalänk
Medlem

seg gammal dator, vad göra?

har en dator som e 5-6 år gammal och har windows xp på den, och varje gång man ska starta upp datan när windows ska ladda så går det otroligt trögt och man hör till och med hårddisken så mycket den jobbar, och det e samma sak om man ska starta något progam så går det väldigt långsamt.
jag har gjort diskrensing, defragmenterat hårddisken, sökt efter virus med virus programmet och sett till att alla uppdateringar e installerade, så vad finns kvar att göra egentligen tror ni? installera om xp på den eller?

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

ja, installera om OS

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

man kan alltid formatera den, men det gör nog inte starten så mycket snabbare, utan datorn i sig (dock inte säkert att den blir snabbare).
Sedan kan du alltid ta och byta ut till en snabbare hårddisk/ssd och se om det gör skillnad.
Och sedan om du nu ser det som en möjlighet senare kanske uppdatera/köpa nytt.

Men vet du vad du har för hårddisk idag, och vad du har för moderkort?

Ssd är inte ett säkert val om datorn är gammal då moderkortet förmodligen inte stödjer sata portar.

Är det märkesdator, eller egetbygge?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

man kan alltid formatera den, men det gör nog inte starten så mycket snabbare, utan datorn i sig (dock inte säkert att den blir snabbare).
Sedan kan du alltid ta och byta ut till en snabbare hårddisk/ssd och se om det gör skillnad.
Och sedan om du nu ser det som en möjlighet senare kanske uppdatera/köpa nytt.

Men vet du vad du har för hårddisk idag, och vad du har för moderkort?

Ssd är inte ett säkert val om datorn är gammal då moderkortet förmodligen inte stödjer sata portar.

Är det märkesdator, eller egetbygge?:)

jag vet faktiskt inte vad det e för hårddisk i den och inte vilket moderkort som sitter i heller, det e en dell dimension 5150

Permalänk
Medlem

Du får nog fundera på att införskaffa dig en ny dator tror jag, ev testa ominstallation av ditt os som nämnt.

Anw här är spec för personer med mer tålamod: http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/dim5150/en...

Haha gillade höjdrekommendationen längst ner i specifikationen xD

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

om datorn är fruktansvärt trög i uppstart så installera om os. Har en dator som är riktigt gammal hemma till bara sufr för farsan det är en athlon 64 2800+ med 2gb ddr1 ram och 1 120gm 7200rpm hdd och den startar då snabbt och bra inte så stor skillnad emot min egen.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

jag skulle nog tagit och formaterat till och början med, för att sedan ta beslut efteråt.
Jag tror en formatering skulle nog göra gott:)

Skriv gärna här när du formaterat!:P

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

jag skulle nog tagit och formaterat till och början med, för att sedan ta beslut efteråt.
Jag tror en formatering skulle nog göra gott:)

Skriv gärna här när du formaterat!:P

ska ta och prova med en formatering och se om det hjälper, jag skriver sen när formateringen e färdig och om det hjälpte eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

ska ta och prova med en formatering och se om det hjälper, jag skriver sen när formateringen e färdig och om det hjälpte eller inte

hur går det?:)

Visa signatur