Corsair Hydro H80 och H100

Permalänk
Medlem

Inga överraskningar direkt. Bra prestanda, högt pris.

Permalänk
Medlem

Tyckte H100 var jävligt snygg på plats! Men som dom andra har sagt, fler jämförelser och ljudnivå hade varit trevligt:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

saknar ljudnivås test.. :'( meningslös recension för min del utan ett ljudnivåstest.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Jag saknar ett jämförande test med exempelvis en full setup från Asetek med radiator, pump, block. Hurpass mycket sämre/bättre corsairs 'integrerade' kylare är från 'riktig' vattenkylning!
Jag menar, Aseteks dyraste cpu-block går på 800kr bara det....
Men vore bra att ha en baseline.

Permalänk
Medlem

skulle varit kul att haft med h50 i jämförelsen också.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

jag har ett antec twelvehundred chassi,och ska väl uppgradera nu i höst när den där 8prollen från amd kommer..
jag har noll erfarenhet av vattenkylning,men om man kan få en tyst dator så verkar det ju helt klart intressant det här!

kan en sån här vara monterbar i ett antec twelvehundred chassi?
är det svårt?
är det lätt att den "läcker" så att säga?
blir det tyst?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Vill se populära luftkylare såsom NH-D14 och Hyper 212+ med i diagrammen, även i det andra som jämför dem med Scythe GT 1850 PnP påsatt

Verkar som om många hårdvarusajter skiter i att lägga luft- och kompakt vattenkylning i samma listor och man undrar ju lite om varför. Det är ju ändå i princip samma målgrupp som köper båda sorterna av kylare och dessa slutna system presterar ju inte direkt mycket bättre än en bra luftkylare.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Avstängd

När ska man få se riktiga överklockningsresultat? Löjlig prestanda visning enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

jag har ett antec twelvehundred chassi,och ska väl uppgradera nu i höst när den där 8prollen från amd kommer..
jag har noll erfarenhet av vattenkylning,men om man kan få en tyst dator så verkar det ju helt klart intressant det här!

kan en sån här vara monterbar i ett antec twelvehundred chassi?
är det svårt?
är det lätt att den "läcker" så att säga?
blir det tyst?

Jag har en H50 och gissar att den låter på ett ung. likadant. Du får fortfarande fläktljud, eftersom du har en fläkt som kyler radiatorn. Läckrisken tror jag är grymt liten.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Ganska lite skillnad emellan H80 och H100, undrar hur mycket den tunnare radiatorn på H100 inverkar här, skulle gärna sett att H100 hade H80 tjocklek på radiatorn, borde betyda bättre temp samtidigt tystare då.
Tvekar lite emellan en H100 vid nästa uppgradering och "riktig" vattenkylning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle vart roligt att se en jämförelse med hyper 212+ samt noctuas flagskepp.
Samt kunde ni klockat processorn mer.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se uppmätta värden på chassi-tempen för de olika lösningarna också. Hade varit väldigt intressant att se en jämförelse mellan en luftkylare som blåser ned mot moderkortet, en tornkylare som blåser luften mot chassits utblåsfläkt och ett sådant här kompakt vattenkylningssystem som skickar luften direkt ut ur lådan. En sådan jämförelse hade nog varit ganska utslagsgivande. Som resultaten presenteras nu ser man inte riktigt fördelen med de kompakta vattensystemen. Visst CPU-temperaturen är viktig, men den är inte allt.

Mätning av ljudnivån hade ju inte skadat heller förstås.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte tycker att det blir riktigt intressant med den här typen av lösningar förrns man kan kyla grafiken med? Eller måste man ha en till radiator då?

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem

D14, 212 och freezer 7 pro saknas, väldigt vanliga kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJAK:

Jag hade velat se uppmätta värden på chassi-tempen för de olika lösningarna också. Hade varit väldigt intressant att se en jämförelse mellan en luftkylare som blåser ned mot moderkortet, en tornkylare som blåser luften mot chassits utblåsfläkt och ett sådant här kompakt vattenkylningssystem som skickar luften direkt ut ur lådan. En sådan jämförelse hade nog varit ganska utslagsgivande. Som resultaten presenteras nu ser man inte riktigt fördelen med de kompakta vattensystemen. Visst CPU-temperaturen är viktig, men den är inte allt.

Mätning av ljudnivån hade ju inte skadat heller förstås.

Ja, bra idé. Kan svära på att mitt översta grafikkort har blivit svalare sen jag bytte från big-ass heatsink till en sådan här kompakt grej som inte kommer i närheten av kortet. Men proper testning hade varit nice så man har lite underlag för fortsatt diskussion i forumen, för jag kan förstås ha inbillat mig

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PixelBritta:

saknar ljudnivås test.. :'( meningslös recension för min del utan ett ljudnivåstest.

Instämmer. Det stäger ju inte så mycket att det bara står låg ljudnivå. Det vore trevligt att veta hur låg ljudnivå det handlar om och hur tysta den här typen av kylare är jämfört med större tornkylare med långsamma fläktar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Bra test, blir nog en H100 senare. Saknar dock H100 med pnp och ljudnivåer på allt!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan ingen skillnad alls mellan h80 och h100.
Förmodligen har cpuns egna egenskaper större påverkan än skillnaden på h80 och h100 vid low till medium samt kanske även high.
Ingen större skillnad mot äldre h70 heller men alla framgångar är bra... dock är priset lite saftigt, men värt det om man klockar högt. Priset på cpu kan gå från 3-5k till 8+k om man ska ha det bästa...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Är det någon fakta på hur länge dessa kit håller i tid? menar vanligt vattensystem läcker/dunstar ju över tiden och finns det nån vettig refil?.
Eller får man borra hål och plugga upp själv för re-tap?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Skulle ni överklocka processorn mer och ge den mer volt skulle H100 och H80 dra ifrån kylare med lite mindre radiator som H60 mycket mer.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

Är det bara jag som inte tycker att det blir riktigt intressant med den här typen av lösningar förrns man kan kyla grafiken med? Eller måste man ha en till radiator då?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14313-zotac-slapper-geforce-gtx-580-infinity-edition-med-vattenkylning-fran-coolit
Coolit har ju tecknad avtal med Corsair om att bara leverera produkter till dom så det lär komma, men antagligen med separat kylare.

Permalänk
Skrivet av mrlangozable:

Nöjd med min H100, värd pengarna i förhållande till hur det presterar.

är den helt tyst eller surrar pumpen? har hört att pumpen kan låta lite, om man tänker ha en tyst dator

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

H60 tycker jag verkar va det mest vettiga alternativet om man tar hänsyn till pris/prestanda. I vanliga fall brukar min smärtgräns för cpu kylare va lägre, men dessa kylare kan få tillhöra undantagsfallet. Dock skulle jag vilja veta hur dessa står sig i en låda som inte är så välventilerad och kanske med ett grafikkort som körs i load samtidigt. Dvs tungt spelande. Påverkar innertemperaturen i chassit dessa kylare mindre än en traditionell luftkylare?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

en grej jag är fundersam över är hur h80 kan prestera bättre än antec kuhler 920(inte bara detta testet). fläktarna på kuhler 920 verkar ju vara grymt bra och dess utom är pumphuvudet bättre där. jag lästa nån stans att asateck hade kommit fram till att det inte var någon prestandaskillnad mellan gummislangar och de oflexibla slangar som de med klistermärke från corsiar eller coolit.

det finns recensioner där antec h2o 920 presterar riktigt bra, tex här var kylaren 3.9 grader svalare än 620 vid 2000rpm http://www.rwlabs.com/article.php?cat=&id=442&pagenumber=7

en tanke som jag har är att mycket hänger på insugsfläktarna, därför har jag har tänkt att skaffa 3 st 800rpm GT som insugsfläktar i samband med köp av 920 eller h80.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju att se hur dessa vattenkylare presterar mot andra vattenkylare, tycker jag iaf.

Sugen på att byta ut min H50 till en H100, men det som hindrar mig är att H50 presterar redan bra nog för mig haha. Detta jäkla ha begär.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av anjora:

det finns recensioner där antec h2o 920 presterar riktigt bra, tex här var kylaren 3.9 grader svalare än 620 vid 2000rpm http://www.rwlabs.com/article.php?cat=&id=442&pagenumber=7

Vad användes för hårdvara där?

Och jag håller med folk om ett par saker. Inte ens Nocutas flaggskepp i luftkylning, eller andra populära för den delen.
Inga decibelnivåer, och inget slutet chassi med jobbande grafikkort. övriga komponenter är lite overkill men bra å veta skillnaden med hur sådana temperaturer påverkar hela systemet samt specifikt hur det påverkar kylaren. Vad är egentligen rekomenderat och köpa?

Samt så kan jag påpeka att de är ju relativt dyra. Väldigt så dessutom.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henke_92:

Vad användes för hårdvara där?

Och jag håller med folk om ett par saker. Inte ens Nocutas flaggskepp i luftkylning, eller andra populära för den delen.
Inga decibelnivåer, och inget slutet chassi med jobbande grafikkort. övriga komponenter är lite overkill men bra å veta skillnaden med hur sådana temperaturer påverkar hela systemet samt specifikt hur det påverkar kylaren. Vad är egentligen rekomenderat och köpa?

Samt så kan jag påpeka att de är ju relativt dyra. Väldigt så dessutom.

i tester jag länkade till beskriver de testmedoden på en sida för sig http://www.rwlabs.com/article.php?cat=&id=442&pagenumber=6 jag har inte hittat vilket chassi de använder osv dock, det verkar ändå som en seriös sida.

en rätt ambitiös recension har jag hittat här. jag tror inte de har testat h80 än tyvärr.
http://www.silentpcreview.com/antec-kuhler

jag tycker de flesta recensioner är rätt bristfälliga, men ofta kan de komplettera varandra och vissa är ju faktiskt rätt ambitiösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Intressant! Funderar faktiskt på en flytande kyllösning så testet kommer i god tid
Någon som vet om H100 passar i Define R3 (topp platserna)?

Jag har ett R3 och en H100... det går, men är inte optimalt då platserna i taket är avsedda för 140mm-fläktar... men med lite vilja så sitter min med 3 skruv i taket, dock inte i orginalhålen utan i "fläktgallerhålen".

dessutom rätt trångt med ramminnen mm vilket ger mer problem...

mitt system:
Asus P8Z68
i7 2600k
Corsair Vengence
Fractal Design R3

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem

Nja, det här var lite väl tunt.

1. H100 har ju möjligheten att montera 4 fläktar i PnP. Det bör ni ha testat.

2. Många gnäller på att DH14 inte var med, det gör jag med.

3. Är det vinande ljudet som fanns på h50 fortfarande kvar?

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Rolig läsning!

Vet någon om H100 passar i ett Coolermaster Sniper case?

Ja den passar. Dock så är plåten rätt klen i toppen, så jag kunde inte få på sidorna så bra efter att jag skruvat ditt den. Men löste det genom att sätta på sidorna och sedan skruva fast den, då kunde inte plåten böja sig, då gick det bra att ta på och av sidorna. Om du skruvar i alla skruvar i radiatorn, så kommer 2 av skruvhuvudena som sticker upp ta i plasten när du försöker sätta ditt topp plasten igen, antingen får du skära ur plasten så den går på, eller också struntar du helt enkelt i de två skruvarna i radiatorn, för den sitter bra ändå. Och i push/pull config, så är det möjligt att du måste skära bort en del av plasten på toppen för att få ditt 2 fläktar.