Permalänk
Medlem

ssd borta ?

tjo, igen

jag kopplade in min ssd nyss och den kom upp i Windows7 normalt och den hittas i bios MEN, så bara försvann den utan att jag gjorde något och den hittas inte i "datorhanteringen" och "crystaldiskinfo"

* edit *
jag har bytt port på moderkortet till 3gbs utag - då kommer den upp i windows7 och vill installera drivrutiner osv sen krväs det en om start. då hittas den inte i Windows...

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi-bastard:

tjo, igen

jag kopplade in min ssd nyss och den kom upp i Windows7 normalt och den hittas i bios MEN, så bara försvann den utan att jag gjorde något och den hittas inte i "datorhanteringen" och "crystaldiskinfo"

* edit *
jag har bytt port på moderkortet till 3gbs utag - då kommer den upp i windows7 och vill installera drivrutiner osv sen krväs det en om start. då hittas den inte i Windows...

Se efter om den finns i diskhanteraren. Finns den med där bara skapar du en ny partition och formaterar den. Då borde den dyka upp. Annars får du återkomma.

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3

Permalänk
Medlem

kunde göra en ny volym men den gick inte över 8 mb

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

sry för dubbel post

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

intel 320-series 60gb?

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Skrivet av marckusk:

intel 320-series 60gb?

Precis min tanke...

320 serien har dragits med en firmwarebugg som gjort att enheten förlorar vetskapen om hur stor den är och bara detekterar 8mb...

Det finns dock en firmwareupdate som kan laddas ned...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Precis min tanke...

320 serien har dragits med en firmwarebugg som gjort att enheten förlorar vetskapen om hur stor den är och bara detekterar 8mb...

Det finns dock en firmwareupdate som kan laddas ned...

Står i hans sign att han har en 60gb ssd, men kan inte hitta någon 60gb i 320-serien. Den finns heller inte med på listan där ssd:er som stöds för nya firmwaren. Eller är jag het ute å cyklar?

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Det skumma med den bilden är ju att 8 mb partitionen visas som den tillhör din 700 GB disk. Det är inte så att du råkat skapa en partition på ett litet överblivet utrymme på den disken och din SSD ändå inte syns alls?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av marckusk:

intel 320-series 60gb?

Corsair SSD Force Series 60GB

Skrivet av BengansBlogg:

Det skumma med den bilden är ju att 8 mb partitionen visas som den tillhör din 700 GB disk. Det är inte så att du råkat skapa en partition på ett litet överblivet utrymme på den disken och din SSD ändå inte syns alls?

jag testade skapa en ny partition det var det ända sättet att skapa ny .

---- edit ---

Skrivet av BengansBlogg:

Det skumma med den bilden är ju att 8 mb partitionen visas som den tillhör din 700 GB disk. Det är inte så att du råkat skapa en partition på ett litet överblivet utrymme på den disken och din SSD ändå inte syns alls?

gick in i bios nu och kollade och nu finns den inte ens där :S

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Då är det nog så att den 8mb partitionen som du skapade är på din gamla disk.

Jag är inte så hemma på Corsairs diskar men F60 är väl en sata-II med gamla Sandforce och skall inte ha samma firmware-problem som de nya med Sandforce 2xxx (?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

när jag startar datorn finns den i bios och när jag kommer in i windows så är den där till jag trycker <dator<hantera<diskhantering. så söker den i 2 sec så försvinner den

-- Edit --

laddade ner intel rapid

den säger att den port 4 är tom

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

--- Edit ---

nu fick jag upp den men den går inte att installera på och efter jag stänger ner rutan så försvinner ssdn

edit

fick upp meddelade från intel rapid " intern port 4 borttagen"

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

ja testade och skicka över en bild till ssd och efter 5 min så fick jag avsluta windows.exe och starta upp igen sen fick jag upp

denna ssd har gjort sitt tror jag . får åka och byta ut den

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Du har provat att byta SATA kabel och strömkabel till disken?

Permalänk

Dedär är ett kännt fel på många nya ssd,s med sandforce. Främst SandForce SF-1200.
Google runt får du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Du har provat att byta SATA kabel och strömkabel till disken?

ja, jag hade en sata 6gbs i den så jag bytte till 3gbs, då kunde jag installera Windows7 fast den fastnade i mitten , så stod det ..
Installationen avbröts, De ändringar som gjordes under installationen kommer inte att sparas
---
Det gick inte att installera de begärda filerna. Filen finns inte. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod 0x80070002
---

inget fel på skivan "win7 64-bit" installera den på denna datorn för 2 timmar sedan

Skrivet av herr_persson:

Dedär är ett kännt fel på många nya ssd,s med sandforce. Främst SandForce SF-1200.
Google runt får du se.

Force Series™ F60 Solid-State.
__________________

INFO. ja formaterade datorn i går. laddade ner ca 98 uppdateringar från win7 men det funkar endå inte. nu har jag 64-bit

samma problem som innan typ

- ssd kommer upp varje gång jag startar om datorn
- Går in i <start<hantera datorn<diskhantering
så försvinner dom... fick upp en hdd från ingen stans 100mb tror det är ssd som kan vara uppdelad

- Jag kan lägga över filer till den har bara testat med bilder och .txt filer

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av oi-bastard:

ja, jag hade en sata 6gbs i den så jag bytte till 3gbs, då kunde jag installera Windows7 fast den fastnade i mitten , så stod det ..
Installationen avbröts, De ändringar som gjordes under installationen kommer inte att sparas
---
Det gick inte att installera de begärda filerna. Filen finns inte. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod 0x80070002
---

inget fel på skivan "win7 64-bit" installera den på denna datorn för 2 timmar sedan

Force Series™ F60 Solid-State.
__________________

INFO. ja formaterade datorn i går. laddade ner ca 98 uppdateringar från win7 men det funkar endå inte. nu har jag 64-bit

samma problem som innan typ

- ssd kommer upp varje gång jag startar om datorn
- Går in i <start<hantera datorn<diskhantering
så försvinner dom... fick upp en hdd från ingen stans 100mb tror det är ssd som kan vara uppdelad

- Jag kan lägga över filer till den har bara testat med bilder och .txt filer

http://i53.tinypic.com/2h7i24w.jpg

Har du ens läst mitt inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tjena lite off-topic men varför kör du w7 ultimate 32 bitars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr_persson:

Har du ens läst mitt inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

läste nog lite fel ja :$

Skrivet av Uvania:

tjena lite off-topic men varför kör du w7 ultimate 32 bitars?

jag kör win7 ultimate 64-bit

____________________

lämnade datorn i vilo läge. när jag kom till baka så stod det att (G)och(F) skulle spelas upp eller öppna i nytt fönster (typ mp3/cd upp-spelning)
jag då gick jag in i diskhanteringen - står fel fri och jag har fel sökt den med.

jag in i ssdn och tog bort en mapp jag skapade igår då krashade hela windows och så kom detta upp

finns det något jag kan göra eller är det bara och kasta ?

-- edit får meddelanden från intel rapid att "hdd port 4 borttagen" ( snabbmeddelande )

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Hmm.. Sitter o kollar runt på forumet. Även jag med min ssd ocz vertex 3 har problem.

Kan installera allt o sånt , haft den par dagar. Men andra gången nu, så i morse fanns den inte. Skulle reparera datorn med hjälp av windows skivan, men de gick inte. Den fanns inte helt enkelt. Ryckte lite i kablarna och testade starta, vips gick den igång.

Sen nu ikväll så funkade inget, skype osv. Stängde av och så vägrar den starta. Stängde av strömmen helt. sen gick den igång.

Något skumt med ssdn???

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loweann:

Hmm.. Sitter o kollar runt på forumet. Även jag med min ssd ocz vertex 3 har problem.

Kan installera allt o sånt , haft den par dagar. Men andra gången nu, så i morse fanns den inte. Skulle reparera datorn med hjälp av windows skivan, men de gick inte. Den fanns inte helt enkelt. Ryckte lite i kablarna och testade starta, vips gick den igång.

Sen nu ikväll så funkade inget, skype osv. Stängde av och så vägrar den starta. Stängde av strömmen helt. sen gick den igång.

Något skumt med ssdn???

Tråkigt att ssd krånglar en del,
Men jag var hoss inet i dag och berettade Defecten, att hårdisken dök upp när man startar/om datorn eller efter att den hade gått in i vilo läge (ström sparnings läge så att led på chassit slutar lysa) då dök den upp och sedan försvann.

Resultatet var att den var helt paj. så jag fick en helt ny ist för den gamla ssdn

/ tack till inet xD

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loweann:

Hmm.. Sitter o kollar runt på forumet. Även jag med min ssd ocz vertex 3 har problem.

Kan installera allt o sånt , haft den par dagar. Men andra gången nu, så i morse fanns den inte. Skulle reparera datorn med hjälp av windows skivan, men de gick inte. Den fanns inte helt enkelt. Ryckte lite i kablarna och testade starta, vips gick den igång.

Sen nu ikväll så funkade inget, skype osv. Stängde av och så vägrar den starta. Stängde av strömmen helt. sen gick den igång.

Något skumt med ssdn???

hade samma problem typ, haft ssd:n 24 timmar och haft datorn på lika länge. imorse försvann den efter en reboot och bios hittade inget o boota ifrån...
drog ut alla andra diskar o allt möjligt...

sen testade jag helt enkelt o stänga av strömmen helt i 10 sec, starta o vips är den där!

kan ju vara ngt strömfel eller ngt som gör att den hänger sig och blir onåbar tills man startar om den... för jag noterade att alla saker jag gjorde tidigare körde jag bara en vanlig reset med knappen där strömmen ju behålls på ändå!

Edit: Annars är jag sjukt nöjd, inga bsod ingenting kör med fw 2.13 ahci och trim

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeppan:

hade samma problem typ, haft ssd:n 24 timmar och haft datorn på lika länge. imorse försvann den efter en reboot och bios hittade inget o boota ifrån...
drog ut alla andra diskar o allt möjligt...

sen testade jag helt enkelt o stänga av strömmen helt i 10 sec, starta o vips är den där!

kan ju vara ngt strömfel eller ngt som gör att den hänger sig och blir onåbar tills man startar om den... för jag noterade att alla saker jag gjorde tidigare körde jag bara en vanlig reset med knappen där strömmen ju behålls på ändå!

Edit: Annars är jag sjukt nöjd, inga bsod ingenting kör med fw 2.13 ahci och trim

Det låter som ett garantiärende där också, tyvärr.
Det låter som dessa SSD inte har mognat till sig ännu, så jag avstår nog ett köp av dessa tills de har färre problem att dras med.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma problem som dig med med en Corsair force series 120gb. Fick den aldrig att funka igen så jag returnerade den.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Idag igen, 3 gången så hittade inte ja min. Av med all ström par sec sen funkar de galant igen. Lustigt

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av Loweann:

Idag igen, 3 gången så hittade inte ja min. Av med all ström par sec sen funkar de galant igen. Lustigt

Det är ju så det börjar. Efter ett tag blir de värre och tillslut är den obrukbar eller helt död.
Välkommen till SSD-klubben

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr_persson:

Det är ju så det börjar. Efter ett tag blir de värre och tillslut är den obrukbar eller helt död.
Välkommen till SSD-klubben

Skickades från m.sweclockers.com

Amen va? 2 veckor gammal. Dyr leksak isåfall

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Min dator krashade igår (frös 2 sec, sen bootade om dig) med min OCZ Vertex3 SSD. Möttes med 0x0000001e. Bootade till Win7 skivan, men kan inte återställa till tidigare datum eller reparera. Disken är helt enkelt borta, och det enda som hittas är en korrupt 0mb Windows 7 installation. Dags att byta ut SSD disken? Det hände för mig igår natt, så hade inte tid att felsöka. Får pilla lite med det efter jobb...

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det ni båda beskriver med era Corsair och OCZ diskar är sandroce 2k controllerns problem med intels sata interface. Era diskar skulle säkerligen funkar perfekt på de moderbord som inte har problem alls. Så _oftast_ är det inte själva SSDn det är fel på. Det är kombinationen av SF kontrollern och moderkortet. Vissa tillverkare har löst det med BIOS update till sina moderkort.

Tex mina OCZ vertex 3 MI diskar hade först problem med AHCI som systemdisk på datorn jag har i signaturen. Sedan löste jag det genom att köra in senaste firmware (då 2.11) och inaktivera intels management engine under enhetshanteraren före första omstarten efter windows installationen. Bara FW 2.11 löste ej mitt problem. Sedan har det varit noll problem på denna rigg, stabil och går som tåget. Jag har inte ens behövt uppdatera till FW 2.13.

Men köra jag in den på min stationära med ett gigabyte moderbord så har jag de problem ni beskriver med tappade diskar efter ett tag. Det löste jag genom att följa workarounden på OCZ forumet att ta bort alla intels drivrutiner och köra msAHCI istället. Men det är inte säkert den workarounden funkar på ett tredje moderbord. Finns ett otal workarounds för olika moderkortstillverkare där. Säkerligen finns det liknande för andra tillverkare tex Corsair etc. men det är samma kontroller där.

Alltså två olika typer av lösningar för två olika typer av moderbord. Så detta är inte ett generiskt problem för alla som har SF2k SSDs oavsett märke. Hade det varit det hade det varit enkelt att lösa med en FW uppdatering eller recall och utbyte av de diskar som sålts.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas för SSD om man bestämmer sig att byta sin Vertex 3 mot en annan SSD? Tydligen är detta ett känt problem utan permanent fix.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar