Permalänk
Medlem

i5 2500K överklockar sig själv

Hej!

Igår fick jag ett till GTX 580. Stoppade in den i datorn och allt funkade bra. Sen så spelade jag Crysis 2 DX11 och efter 1 ½ minut så blir skrärmen svart. Jag startar om datorn. Kör MSI Kombustor och då blir skärmen svart efter 5 sekunder. Sen så kollade jag processorn och den var på 3.7Ghz (Det varierar, den åker upp och ner hela tiden. Men det högsta jag sett den har varit på är 3.7GHz)

Jag har egentligen ingenting emot att den överklockar sig själv. Om det inte vore för att jag har 2st GTX 580 i SLI och ett Corsair TX 850W. Så jag har mina misstankar på att det är nätaggregatet.

Men varför överklockar den sig själv? Jag har nyss installerat W7 och inte rört något som helst som har med processorn att göra.

Mitt system:
Intel Core i5 2500k
Gigabyte GTX 580 (referens) + EVGA GTX 580 (referens)
Samsung F3 1TB
Corsair TX 850W
MSI P67A-GD55
4GB Vengeance
Någon DVD läsare.

Allt oklockat (Förutom processorn som gör det av sig själv).

MVH

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Turbo?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Att processorn överklockar vid hög belastning beror på intels turbo boost technology som helt enkelt ökar multipliern.
Du kan stänga av detta i bios.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk

580sli tar 650watt på ett ungefär. Du får klocka på ordentligt innan ditt nätagg inte mäktar med.

Skulle säga att det är ganska lagom storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Turbo?

Fo3

Skrivet av Rickybobby:

Att processorn överklockar vid hög belastning beror på intels turbo boost technology som helt enkelt ökar multipliern.
Du kan stänga av detta i bios.

Tack! Ska kolla det och se om det hjälper.

Skrivet av Guteklockaren:

580sli tar 650watt på ett ungefär. Du får klocka på ordentligt innan ditt nätagg inte mäktar med.

Skulle säga att det är ganska lagom storlek.

Tänkte också det. Men ska testa att stänga av turbo. Så får vi se.

EDIT: Testade det, spelade Crysis 2. Körde benchmarks och Metro 2033. Inga problem!

Tack så mycket för svaren!!

Visa signatur

C>++