Permalänk
Avstängd

Inbyggs tempsensor i Xp prollar?

Hur får man igång den inbyggda tempsensorn som sitter i XP processornerna?? jag använder mig av MBM5

Visa signatur

386 SX @ 25mhz(kan trycka på en knapp så blir det 50mhz), 4mb ram(skall beställa 4mb till när jag får pengar), 40mb ibm hårddisk @ 80mb, pcspeaker(skall köpa ett soundblaster när jag får pengar), 14" färgskärm, grafikkort som kan visa 256 färger. kan spela day of the tentacle utan att det hackar.

Permalänk

Ditt moderkort måste stödja det.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

vilka moderkort gör det?

abit kr7a? asus a7v333?

jo, jag råkar ha dem...

Covante

Permalänk
Avstängd

Epox 8KHA+

Visa signatur

386 SX @ 25mhz(kan trycka på en knapp så blir det 50mhz), 4mb ram(skall beställa 4mb till när jag får pengar), 40mb ibm hårddisk @ 80mb, pcspeaker(skall köpa ett soundblaster när jag får pengar), 14" färgskärm, grafikkort som kan visa 256 färger. kan spela day of the tentacle utan att det hackar.

Permalänk
Medlem

Soltek SL-75DRV5 stöder det

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Hedersmedlem

Msi KT3-Ultra-Aru stödjer det, iallafall i det avseendet att den stänger av datorn om tempen blir för hög

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

Jag tycker det borde stå på deras hemsida, annars kan du kolla i manualen.
Eller om någon här på forumet har ett lika moderkort och vill uttala sig.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk

Kan passa på att ställa en fråga om värme och processorer i den här tråden...
Har en kompis som påstår att gamla Thunderbird och även XPs som sitter på moderkort utan temperatursensor aldrig hänger sig pga av värmen, istället går de sönder när det blir för varmt.
Hela hans resonemang går ut på att processorerer med sensor kopplade till sig och en avstängningsfunktion aktiverad stänger ner sig eller hänger sig då det blir för varmt eftersom sensorn säger till dem att de ska göra det. Alltså spelar värmen inte direkt nån roll, utan det är sensorn som säger till att de ska hänga/stänga av sig.

Jag tycker det här låter som kvalificerat skitsnack men vad säger ni?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trickykid
Epox 8KHA+

¨

Då kan du tyvärr inte se den interna tempen.Bara kt333 kort och nyare som kan avläsa den interna tempen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Kan passa på att ställa en fråga om värme och processorer i den här tråden...
Har en kompis som påstår att gamla Thunderbird och även XPs som sitter på moderkort utan temperatursensor aldrig hänger sig pga av värmen, istället går de sönder när det blir för varmt.
Hela hans resonemang går ut på att processorerer med sensor kopplade till sig och en avstängningsfunktion aktiverad stänger ner sig eller hänger sig då det blir för varmt eftersom sensorn säger till dem att de ska göra det. Alltså spelar värmen inte direkt nån roll, utan det är sensorn som säger till att de ska hänga/stänga av sig.

Jag tycker det här låter som kvalificerat skitsnack men vad säger ni?

Datorn hänger sig nog även utan sensor.De flesta moderkort har en sensor under processorn och då stänger datorn av sig när tempen blir för hög.

Permalänk

För det första så måste du ha en cpu som har en intern sensor.
Sen så ska ditt moderkort stödja det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tbreed har dessutom, icke fungerande sensor om jag inte mins fel.....

Visa signatur

Xp1700@500mhz 1,1v pasiv kylning.
Radeon8500 pasiv kylning
Kd7-raid m.m

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne

Datorn hänger sig nog även utan sensor.De flesta moderkort har en sensor under processorn och då stänger datorn av sig när tempen blir för hög.

Jo, men ponera att vi saknar eller har kopplat ur den.

Han påstod tidigare idag att processorn omöjligt hänger sig pga av för hög värme... När P3or gjorde det så var det en sensor som slog in kom han dragandes med. Alla processorer som inte har sensor eller vars moderkort saknar det ska alltså inte kunna hänga sig då temperaturen blir för hög, istället går de sönder.
Detta enligt honom.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larry-mannen
För det första så måste du ha en cpu som har en intern sensor.
Sen så ska ditt moderkort stödja det.

Du menar alltså att en processor omöjligt kan hänga sig pga. för hög värme? Tycker du är lite otydlig men antar att det är det du menar.

Måste säga att jag är lite besviken på era svar än så länge.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Hmm, om man ser till vad dom (processorerna) är tillverkade av så är det kisel. Kisel vet jag inte exakt om vilka temperaturer det tål men om det blir 100-150 grader så smälter det övriga på processorn. Men det sker på 2-3 sekunder så under den tiden "hänger" sig datorn. Dom som har sett testet som TomsHardware gjorde så "hängde" sig inte AMD datorn precis. Den "hängde" sig precis från att processorn började bli för varm tills det att den brann up. Det var på ett par sekunder.

Min gamla PII 400 Mhz boxad kunde man köra i en hög temperatur sedan så låste sig datorn och man fick stänga av och kyla den. Det som hindrade den från att brinna upp måste ju varit en sensor. Hur skulle den annars sluta få ström (spänning) och den funkade finfint efter man kylt ner den ett tag.

Note: Man kan även göra egna temperaturskydd. Genom att ta en givare och en sorts strömbrytare så kan man göra att strömbrytaren slår från om processorn kommer upp till en viss grad. Såg ett schema på det för 1-2 år sedan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Men det sker på 2-3 sekunder så under den tiden "hänger" sig datorn. Dom som har sett testet som TomsHardware gjorde så "hängde" sig inte AMD datorn precis. Den "hängde" sig precis från att processorn började bli för varm tills det att den brann up. Det var på ett par sekunder.

Nej, men i det testet så tar de ju bort flänsen helt vad jag minns vilket får till följd att temperaturen ökar fort som sjutton. Uppemot 150° på bara ett par sekunder som du säger...
Det jag är ute efter är mindre temperaturökningar, säg till exempel att temperaturen får öka från nån grad per minut upp till 70-80°. Man kan tänka sig att man stänger av fläkten eller låter varvtalet minska kraftigt. Då tycker jag datorn borde hänga sig och sen kommer den att funka bra igen när den fått svalna. Här är ingen sensor inblandad alltså!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

För att svara på trickykids fråga, gör en sån här: http://www.procooling.com/articles/html/reading_from_amd_s_th...
För ditt moderkort kommer aldrig att stödja att avläsa den interna dioden, du måste koppla en diodläsare till pinnarna i sockeln som dioden är kopplad till.

Permalänk
Medlem

Jonte[YoT]: Alla Intels processorer sen de första 486:orna för bärbara har haft "power management" som styr processorns ström-konsumtion vilket gör att den kan stänga ner vissa delar i kärnan. När P2:an kom lades det till en diod som MÅSTE avläsas av moderkortet för att Intel ska ge tillstånd, det medför att moderkortet styr processorn till ett lägre strömläge när den ser för höga temperaturer.
Någon diod har inte AMD haft förrän Palomino och Morgan kom ut, däremot kan moderkortet styra strömkonsumtionen i alla moderna AMD-processorer, jag är osäker på hur långt bak detta har gått men det gäller alla sedan Athlon (Slot-A) åtminstone.

Den största fördelen som en diod i kärnan har är framförallt att förhindra att kärnan brinner upp ifall det inte sitter en kylfläns på den! Men för att det ska hända ska man ha mycket otur även om det hänt, tyvärr finns det alltför många som köper kylflänsar som bara fäster på en av plastluggarna på Socket-A-sockeln. Sen finns det ju en del klattriga människor som inte ska meka i datorer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]

Nej, men i det testet så tar de ju bort flänsen helt vad jag minns vilket får till följd att temperaturen ökar fort som sjutton. Uppemot 150° på bara ett par sekunder som du säger...
Det jag är ute efter är mindre temperaturökningar, säg till exempel att temperaturen får öka från nån grad per minut upp till 70-80°. Man kan tänka sig att man stänger av fläkten eller låter varvtalet minska kraftigt. Då tycker jag datorn borde hänga sig och sen kommer den att funka bra igen när den fått svalna. Här är ingen sensor inblandad alltså!

När jag körde min gammla duron 800, så dog processorfläkten under natten. Datorn hängde sig men slog inte ifrån pga värmen. För det moderkortet hade inte nåt fungerande skydd, men ändå så överlevde cpun dock var den säkerligen över 100C.
Jag brände mig på kylflänsen om jag tog på den och det tog över en halvtimme innan cpun svalnade igen. CPUn funka perfekt efter det. Så man behöver inte oroa sig direkt. CPUn var klockad och avgav ~70W då. En normal person skulle aldrig köra utan kylfläns. Så ett skydd behövs egenltligen inte. Toms test är helt dumt och inte helt korrekt. P4:ans trottling kom till för att det var ett design fel på p4an som gjorde att den fick sk hotspots.

Permalänk
Medlem

de flesta nyare moderkort stödjer det.. iaf mitt ASUS A7V266-C gör det..

Visa signatur

Epox 8R-DAE | Athlon XP 2500+ | 2x256mb TwinMOS 400Mhz | Club3D Radeon 9800pro 128mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

När jag körde min gammla duron 800, så dog processorfläkten under natten. Datorn hängde sig men slog inte ifrån pga värmen. För det moderkortet hade inte nåt fungerande skydd, men ändå så överlevde cpun dock var den säkerligen över 100C.
Jag brände mig på kylflänsen om jag tog på den och det tog över en halvtimme innan cpun svalnade igen. CPUn funka perfekt efter det. Så man behöver inte oroa sig direkt. CPUn var klockad och avgav ~70W då. En normal person skulle aldrig köra utan kylfläns. Så ett skydd behövs egenltligen inte. Toms test är helt dumt och inte helt korrekt. P4:ans trottling kom till för att det var ett design fel på p4an som gjorde att den fick sk hotspots.

Ah, man tackar, äntligen någon som verkligen besvarar min fråga.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Chaintech Apogee 7VJL KT333Ce+ kan d.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Skriver ner allt jag kan komma på om ämnet...

Enligt erfarenhet, inte vad jag läst eller hört:

dessa processorer GÅR SÖNDER efter några sekunders drift utan kylare:
Athlon XP (T-bred)
Athlon XP (Palomino)
Athlon (thunderbird socketA)
Duron (samtliga)

dessa processorer GÅR SÖNDER efter en lite längre stunds drift utan kylare:
Pentium 3 (samtliga över ca 700MHz)
Celeron 2
K6-3
K6-2

Pentium 4 klarar sig en längre tid helt utan kylare, jag är dock övertygad om att den går sönder efter ett tag. Den fungerar iaf inte särskilt bra när den får jobba i 100 grader C konstant.

Palomino skulle tydligen ha en tempsensor/diod-historia var det rykten om. Jag har dock inte sett till någon sådan funktion i palomino.

T-bred har en inbyggd tempsensor (diod?) som rapporterar hur varm processorkärnan är. Det krävs att moderkortet klarar av att läsa av informationen från processorn, annars har man ingen nytta av den. Har moderkortet inte något stöd för det, avläser det temperaturen på vanligt sätt på moderkortsytan innanför processorsockeln.
Tempsensorn/dioden i t-bred skyddar INTE mot överhettning. Ta bort kylaren, så överhettar processorn direkt.

Moderkortstillverkare uppger ofta att moderkorten har inbyggt skydd mot överhettning, oavsett om dom läser av under processorn eller i den. Moderkortet har INGEN CHANS att stänga av datorn i tid om man tar bort kylflänsen under drift. Temperaturen ligger på flera hundra grader innan man har hunnit få bort kylflänsen helt ens..

Min erfarenhet visar dessutom att även om man bara tex stannar fläkten, och låter temperaturen sakta öka, stänger INTE moderkortet av strömmen. Jag har själv ställt in avstängning vid 75 grader och sett BIOS rapportera över 80 grader med alla avstängningsfunktioner aktiverade. Jag har dock endast testat nyare ASUS-moderkort.

Epox har för tillfället flera olika moderkort som kan rapportera vad T-bred-kärnan säger. Gemensamt för dessa är att de rapporterar alldeles för hög temperatur. Detta är ett programmeringsfel i BIOS, och Epox har lovat att släppa nya fina biosversioner inom kort.

tack för mig

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Skriver ner allt jag kan komma på om ämnet...

Enligt erfarenhet, inte vad jag läst eller hört:

dessa processorer GÅR SÖNDER efter några sekunders drift utan kylare:
Athlon XP (T-bred)
Athlon XP (Palomino)
Athlon (thunderbird socketA)
Duron (samtliga)

dessa processorer GÅR SÖNDER efter en lite längre stunds drift utan kylare:
Pentium 3 (samtliga över ca 700MHz)
Celeron 2
K6-3
K6-2

Pentium 4 klarar sig en längre tid helt utan kylare, jag är dock övertygad om att den går sönder efter ett tag. Den fungerar iaf inte särskilt bra när den får jobba i 100 grader C konstant.

Palomino skulle tydligen ha en tempsensor/diod-historia var det rykten om. Jag har dock inte sett till någon sådan funktion i palomino.

T-bred har en inbyggd tempsensor (diod?) som rapporterar hur varm processorkärnan är. Det krävs att moderkortet klarar av att läsa av informationen från processorn, annars har man ingen nytta av den. Har moderkortet inte något stöd för det, avläser det temperaturen på vanligt sätt på moderkortsytan innanför processorsockeln.
Tempsensorn/dioden i t-bred skyddar INTE mot överhettning. Ta bort kylaren, så överhettar processorn direkt.

Moderkortstillverkare uppger ofta att moderkorten har inbyggt skydd mot överhettning, oavsett om dom läser av under processorn eller i den. Moderkortet har INGEN CHANS att stänga av datorn i tid om man tar bort kylflänsen under drift. Temperaturen ligger på flera hundra grader innan man har hunnit få bort kylflänsen helt ens..

Min erfarenhet visar dessutom att även om man bara tex stannar fläkten, och låter temperaturen sakta öka, stänger INTE moderkortet av strömmen. Jag har själv ställt in avstängning vid 75 grader och sett BIOS rapportera över 80 grader med alla avstängningsfunktioner aktiverade. Jag har dock endast testat nyare ASUS-moderkort.

Epox har för tillfället flera olika moderkort som kan rapportera vad T-bred-kärnan säger. Gemensamt för dessa är att de rapporterar alldeles för hög temperatur. Detta är ett programmeringsfel i BIOS, och Epox har lovat att släppa nya fina biosversioner inom kort.

tack för mig

där haru fel serru grabben, mitt asus a7v333 stänger av sig när den blir för varm vid 68 C.
förresten så har palamino inbyggd sensor men tydligen läser inte alla mobos av den.

Covante

Permalänk
Medlem

Alltså den hänger sig ju innan den smälter..

Permalänk
Medlem

Dessa AMD cpuer har en inbyggd diod.
Athlon XP 1500+-2100+ Palomino
Duron Morgan fast ingen bräda stödjer att läsa av den vad jag vet.
Athlon XP 1700+-2200+ Tbred A
Athlon XP 2400+ och uppåt Tbred B

Mitt överhettningsskydd slår in direkt när cpun når den tempen jag har ställt in skyddet på. Sen är jag inte så dum och kör utan kylare iaf så om den inte hinner med utan kylare(vilken den säkerligen ska hinna med) spelar ju ingen roll. Helt idotist att ta av kylflänsen!

Av min erfaranhet så mäter EPoX korten(8k3a,8k3a+) dioden i palominos mycket bra.

CLn
Har du suttigt och bränt massor chip med flit???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Alltså den hänger sig ju innan den smälter..

jepp långt innan..

Permalänk
Medlem

hur får man det att funka ?

Visa signatur

klockar tills det rasar ;-)
Vattenkylningen ligger på 1/2 tum + Vapochill PE ;-)

Permalänk
Medlem

läste någonstans att dioden i Palomino inte fungerar, PAJ

Satte mitt Soltek SL-75DRV2 på att varna när tempen kom upp i 50C. jag drog igång prime95+cpuburn och när tempen hade vart på 49 i några sekunder så blev allt svart och så började systemhögtalaren att pipa. strömmen till allt var avstängd. jag hann inte ens se 50C i mbm5!

Visa signatur

lagar burken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Czar
läste någonstans att dioden i Palomino inte fungerar, PAJ

Vart gjorde du det? den funkar iaf.