Ursprungligen inskrivet av CLn
Skriver ner allt jag kan komma på om ämnet...
Enligt erfarenhet, inte vad jag läst eller hört:
dessa processorer GÅR SÖNDER efter några sekunders drift utan kylare:
Athlon XP (T-bred)
Athlon XP (Palomino)
Athlon (thunderbird socketA)
Duron (samtliga)
dessa processorer GÅR SÖNDER efter en lite längre stunds drift utan kylare:
Pentium 3 (samtliga över ca 700MHz)
Celeron 2
K6-3
K6-2
Pentium 4 klarar sig en längre tid helt utan kylare, jag är dock övertygad om att den går sönder efter ett tag. Den fungerar iaf inte särskilt bra när den får jobba i 100 grader C konstant.
Palomino skulle tydligen ha en tempsensor/diod-historia var det rykten om. Jag har dock inte sett till någon sådan funktion i palomino.
T-bred har en inbyggd tempsensor (diod?) som rapporterar hur varm processorkärnan är. Det krävs att moderkortet klarar av att läsa av informationen från processorn, annars har man ingen nytta av den. Har moderkortet inte något stöd för det, avläser det temperaturen på vanligt sätt på moderkortsytan innanför processorsockeln.
Tempsensorn/dioden i t-bred skyddar INTE mot överhettning. Ta bort kylaren, så överhettar processorn direkt.
Moderkortstillverkare uppger ofta att moderkorten har inbyggt skydd mot överhettning, oavsett om dom läser av under processorn eller i den. Moderkortet har INGEN CHANS att stänga av datorn i tid om man tar bort kylflänsen under drift. Temperaturen ligger på flera hundra grader innan man har hunnit få bort kylflänsen helt ens..
Min erfarenhet visar dessutom att även om man bara tex stannar fläkten, och låter temperaturen sakta öka, stänger INTE moderkortet av strömmen. Jag har själv ställt in avstängning vid 75 grader och sett BIOS rapportera över 80 grader med alla avstängningsfunktioner aktiverade. Jag har dock endast testat nyare ASUS-moderkort.
Epox har för tillfället flera olika moderkort som kan rapportera vad T-bred-kärnan säger. Gemensamt för dessa är att de rapporterar alldeles för hög temperatur. Detta är ett programmeringsfel i BIOS, och Epox har lovat att släppa nya fina biosversioner inom kort.
tack för mig