När kommer 6/4 kärniga Bulldozer?

Permalänk
Medlem

När kommer 6/4 kärniga Bulldozer?

Tjenare!

Någon som vet? (jag vet, jag är lat...)

Är inne i köpartankar, därför jag frågar (Nej, jag vill inte ha en 2500K...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ja det undrar jag med men 6 känns inte lönt efter som att den bara kost 250 kr mindre än FX-8120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tjenare!

Någon som vet? (jag vet, jag är lat...)

Är inne i köpartankar, därför jag frågar (Nej, jag vill inte ha en 2500K...)

Det vet jag inte. Men jag rekomenderar istället en Phenom II. Som tyvärr kommer troligtvis att prestera bättre än en 4/6 kärnig bulldozer :/

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa någon bulldozer överhuvudtaget just nu. Och 6/4 kärniga bulldozer lär prestera apa faktiskt.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Det vet jag inte. Men jag rekomenderar istället en Phenom II. Som tyvärr kommer troligtvis att prestera bättre än en 4/6 kärnig bulldozer :/

Skrivet av Henrikfotograf:

Jag skulle inte köpa någon bulldozer överhuvudtaget just nu. Och 6/4 kärniga bulldozer lär prestera apa faktiskt.

Tror ni verkligen det?

Hade varit skoj med något man kan klocka med...(Pga Intel så kan man ju inte klocka om man snålar på moderkort )

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tror ni verkligen det?

Hade varit skoj med något man kan klocka med...(Pga Intel så kan man ju inte klocka om man snålar på moderkort )

Ja, skaffa en Phenom istället

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Ska komma samtidigt som FX 8150..
http://www.inet.se/artikel/5308692/amd-fx-4100-x4-3-6ghz
http://www.inet.se/artikel/5308693/amd-fx-6100-x6-3-3ghz

När det nu blir i Sverige är ju en annan femma Men gissningsvis borde de gå att få tag på under veckan som kommer.
Och vill du inte ha en 2500k skulle jag nog hellre satsat på en Phenom2 då AMDs äldre CPUs presterar i klass med värsting Bulldozern så lär 4 och 6 kärns versionerna ligga en bit bakom, och den 6 kärniga kostar dessutom som en 2500k.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tror ni verkligen det?

Hade varit skoj med något man kan klocka med...(Pga Intel så kan man ju inte klocka om man snålar på moderkort )

Om jag skulle ta livet på en bulldozer, så skulle jag kört på kväve direkt och på ett vettigt moderkort. Som tål att leva hårda tag.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Tjenare!

Någon som vet? (jag vet, jag är lat...)

Är inne i köpartankar, därför jag frågar (Nej, jag vill inte ha en 2500K...)

Du är inte lat, du är dum. Skulle tagit lika lång tid att googla det som att skriva din tråd.

Permalänk
Medlem

Phenom II 955/965 eller Phenom II 6 kärniga lär ju prestera väsentligt bättre än bulldozzer 4/6 kärnigt, så verkar vara dumt om det är lite prestanda du är ute efter, men kanske om priset blir rätt bra till nån "kontorsmaskin"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Du är inte lat, du är dum. Skulle tagit lika lång tid att googla det som att skriva din tråd.

Antagligen, hur mycket energi jag la på detta visar ungefär hur mycket jag bryr mig om din kommentar

Håll dig till flashback ifall du ska ha en attytyd ".*.*.*.*."!

Skrivet av ggustavsson:

Phenom II 955/965 eller Phenom II 6 kärniga lär ju prestera väsentligt bättre än bulldozzer 4/6 kärnigt, så verkar vara dumt om det är lite prestanda du är ute efter, men kanske om priset blir rätt bra till nån "kontorsmaskin"

Okey...

Det som jag tänkte var egentligen, ifall den har liknande prestanda som en 955/965, men klockar bättre så är det klart jag går på Bulldozer i så fall..

Man kanske ska vänta på PD?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

I hardwareheavens test så presterade 8150 lika och ibland bättre än 2600K, så då kan de 4/6 kärniga varianterna också bli väldigt intressanta, återstå att se efter release hur de verkliga siffrorna ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Du är inte lat, du är dum. Skulle tagit lika lång tid att googla det som att skriva din tråd.

Om ingen skriver trådar i forum, finns det inget att googla på. Vitsen med forum är ju för sjutton att fråga och diskutera.

On topic: Själv valde jag en Phenom II 1090T, får den förhoppningsvis på måndag, så jag kan sätta ihop min huvud-dator igen, eftersom jag flyttade moderkort+athlon x4 till sovrumsdator samma vecka som Bulldozern skulle lanseras.

4100 kan vara intressant, då den har hög frekvens som standard och verkar kosta runt 955/965. Återstår att se hur den överklockar. Själv har jag valt x6 som sagt, den lär räcka tills Piledriver kommer och då får jag se igen om det blir AMD eller Intel den gången.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Precis som Jonas och Emil sa i filmen om Bulldozer kommer de 4/6 kärniga prestera så sjukt dåligt så man skäms., dom är ju i princip 2 eller 3 kärniga och drar galet mycket ström. Kör på Intel eller Phenom.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

En två kärnig cpu för tusen spänn känns inte värt det tyvär :S

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

4100 kan vara intressant, då den har hög frekvens som standard och verkar kosta runt 955/965. Återstår att se hur den överklockar.

Precis så som jag tänker (haft en 955a en gång i tiden, lyckades med 4,2 Ghz stabilt med en CM 212 Plus på en kall vinterdag (Perfekt, öppet fönster och vinterjacka!)

Skrivet av blackeagle:

Själv har jag valt x6 som sagt, den lär räcka tills Piledriver kommer och då får jag se igen om det blir AMD eller Intel den gången.

Jo, men i så fall får jag sitta med min 760 en tid till i så fall Tänker stödja AMD hur det än blir, dem där extra 5 fps jag förlorari spel, eller om det tar 30 sek längre att packa upp en film skiter jag fullständigt, jag vill ha kunkurrens!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Mmm. ska också starta upp en tråd "Vad är det för datum idag?" Ska titeln vara.

Så bara för att du är sur för att du får sitta inne en lördag mot din vilja, så ska vi sota för det? Lägg ner.

-------------

Lätt och enkelt, ska jag ha AMD; gå på 8150 eller gå på Phenom 2?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så bara för att du är sur för att du får sitta inne en lördag mot din vilja, så ska vi sota för det? Lägg ner.

-------------

Lätt och enkelt, ska jag ha AMD; gå på 8150 eller gå på Phenom 2?

Phenom 2 garanterat! Om du inte redan har amd3+ moderkort för bulldozer.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd

Jag skulle valt BD. För att den är bättre en phenom helt enkelt. Enligt prestanda index på swec testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jag skulle valt BD. För att den är bättre en phenom helt enkelt. Enligt prestanda index på swec testet.

Skrivet av Henrikfotograf:

Phenom 2 garanterat! Om du inte redan har amd3+ moderkort för bulldozer.

Sitter på ett sketet 1156 (köpte det i vintras...smart drag istället för SB, slapp byta moderkort vid B3 fuckupp, men...ja, dumt gjort helt enkelt

Skapade en omröstningen för att förenkla det hela...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Sitter på ett sketet 1156 (köpte det i vintras...smart drag istället för SB, slapp byta moderkort vid B3 fuckupp, men...ja, dumt gjort helt enkelt

Skapade en omröstningen för att förenkla det hela...

Då antar jag att du sitter på en i5 750? Tycker den processorn rullar på väldigt bra faktiskt. Förut hade jag en Q6600, och den skulle jag klara mig galant på istället för min i7 950 nu.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Sitter på ett sketet 1156 (köpte det i vintras...smart drag istället för SB, slapp byta moderkort vid B3 fuckupp, men...ja, dumt gjort helt enkelt

Skapade en omröstningen för att förenkla det hela...

1156 har ju mycket bättre prestanda än Phenom II eller BD, varför ska du byta ner dig?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

1156 har ju mycket bättre prestanda än Phenom II eller BD, varför ska du byta ner dig?

Därför att processorn inte gör stor skillnad i spel, jag gillar att spela. Däremot gillar jag inte Intel Helt enkelt.

Tyck vad du vill, men jag har haft bra mycket mindre problem (inga faktiskt..) med AMD jämfört med dem jag haft med Intel.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Phenom II nu, sen Bulldoozer, när den blir uppdaterad.
Skit i vad intelgnällarna skriver

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att gå från s1156 till Phenom känns lite konstigt.

Anandtechs bench - i7 870 vs Phenom X6 1100T, finns inte mycket att hämta ur prestandasynpunkt.. Nu vet jag inte vilken intel-propp du har men att uppgradera isf till t.ex 870n skulle ju sannolikt bli billigare än att byta ut både propp och moderkort.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Måste hålla med om att gå från s1156 till Phenom känns lite konstigt.

Anandtechs bench - i7 870 vs Phenom X6 1100T, finns inte mycket att hämta ur prestandasynpunkt.. Nu vet jag inte vilken intel-propp du har men att uppgradera isf till t.ex 870n skulle ju sannolikt bli billigare än att byta ut både propp och moderkort.

Sitter på en 760

Okey. Men får se lite hur 4 kärniga presterar, hade varit skoj att ha till landator eller liknande.
Har inga problem med prestandan, det är mer som en kul grej

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har sagt att jag funderar på det, allt beror på hur BD i 4-6 kärniga presterar.

Jag gillar testa nya saker, jag har inget annat i livet jag behöver just nu, så då kan jag lägga pengar på det. Stör det dig?

Sitter på en 760

Okey. Men får se lite hur 4 kärniga presterar, hade varit skoj att ha till landator eller liknande.
Har inga problem med prestandan, det är mer som en kul grej

som sagt, bulldozers 4- respektive 6-"kärniga" bulldozers delar ju på flyttalsenheten, vilken används rätt ofta, och då blir de ju som 2- och 3-kärniga med ht. kostar de då lika mycket som phenom så skulle jag lätt ta phenom för prestandan. dessutom är ju strömförbrukningen åt skogen med bulldozer. men vill du prova klocka så högt som möjligt som nöje så varför inte testa bd på en bräda med extrem strömförsörjning? höga klockfrekvenser verkar ju va det enda amd tänkte på med bd...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Det är i5 som gäller, bara att inse.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Måste hålla med om att gå från s1156 till Phenom känns lite konstigt.

Anandtechs bench - i7 870 vs Phenom X6 1100T, finns inte mycket att hämta ur prestandasynpunkt.. Nu vet jag inte vilken intel-propp du har men att uppgradera isf till t.ex 870n skulle ju sannolikt bli billigare än att byta ut både propp och moderkort.

Din Sign gjorde precis min natt bättre haha!

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Entusiast

Bulldozer presterar sämre än Llano per core och drar mer ström än 2600k (Inte med marginaler heller) så skulle jag säga att det inte är ett bra köp, dock så skulle jag inte kasta slutsatser redan, då det är ny och icke färdig utvecklad teknik som säkert kommer bli bättre med tiden.
Vi alla vet ju hur det gick för Sockel 1155 i början, (Moderkorten dock). Käkade en stor bit av Intels ekonomi skulle jag tro, och nu är det nog AMD's tur.
Kortfattat nu så presterar SB Bättre, drar mindre ström och är mycket svalare. I nuläget.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -