Jag skulle tippa på att det inte är någon fara alls.
I stort sett alla elverktyg jag har använt har lite blixtar mellan kolen och rotorn när dom går.
Vissa har ganska mycket andra knappt nåt.
Som exempel kan jag ta min "ärvda" hitachi borrmaskin som morfar köpte någon i slutet på 80 talet.
Så länge jag minns så har den haft ganska stora blixtar när den går spelar ingen roll om det är under belastning heller inte (vilket kan skilja på en del maskiner).
Han snickrade,byggde väldigt mycket som hobby under 90 talet och jag skulle inte bli förvånad om borrmaskinen gick 2-3 timmar om dagen under nästan hela 90 talet så den har gått mycket.
Det som förvånar mig är att kolen inte tar slut i den morfar hade fortfarande kvar dom extra kolen som kom med den när den var ny och jag tog och kollade dom som satt i och det är över 2/3 delar kvar av dom???
Detta är den bästa borrmaskin jag har använt någonsin och jag har ägt minst 30+ och jobbat mycket med väldigt många olika maskiner.
En sak som kan vara bra att veta är att det tar ju ett tag innan kolen är helt inslitna så i början kan det blixtra lite mera då det är koldamm som slits bort.
Det man ska vara vaksam på är om varvtalet inte är helt stabilt när det inte är någon belastning det kan betyda att kolen börjar ta slut,nåt annat fel sen när varvet inte ligger stabilt vid belastning ja då är kolen helt slut heller nå annat är fel.
Sen givetvis om det börjar lukta bränt så är det ju dags att låta den svalna ett tag heller att den är ful med damm,träspån.
Och börjar den lukta bränt nästan direkt (när den är kall och inga spån finns i den) så är det troligen dags att hiva den i soptunnan.
Visst fan glömde ju säga att jag har en sådan cotech med och japp den blixtrar lite men den har funkat i 1,5-2år nu dock inte så välanvänd.