Permalänk
Medlem

datorkomponenter

God dag,
Skulle behöva tips och råd på ett par olika datorkomponenter.

Behöver allt förutom ett grafikkort, grafikkortet jag kommer att använda är ett gtx580. Det jag mest är osäker på är chassi och nätagg.
Min budget ligger på runt 5k för allt (chassi,hårddisk, nätagg, ram, processor och moderkort)

Detta är vad jag har tänkt hittills: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1039577/nuvarande-delar
Dock så saknas chassi och nätagg, ingen aning om vilket chassi som är stort och tyst samt vilket nätagg jag måste ha för att kunna driva maskinen.
Budgeten på 5k kan överskridas med ett par hundra, men inte med så mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du får sikta på något i stil med detta.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1039007/2011-10-25

I spel kommer du inte märka någon skillnad mellan denna processorn och en Intel 2500k.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag gillar dock varken gigabyte eller amd's processorer, tyvärr.
En i5:a är det självklara valet för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Då får man snåla men går gör det.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1039733/2011-10-25

Jag misstänker att du vill ha ett Asus moderkort men du skulle kunna ta mer minne och ett billigare Asrock moderkort istället.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skall försöka införskaffa mig större budget för projektet, en snabb fråga dock.
Vad är det för skillnad mellan mAtx och Atx moderkort. samt Atx och mAtx chassin?

Permalänk
Medlem

mAtx chassin är mindre, så borde betyda att modekakorna e mindre med, i mAtx model

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atr0x:

Skall försöka införskaffa mig större budget för projektet, en snabb fråga dock.
Vad är det för skillnad mellan mAtx och Atx moderkort. samt Atx och mAtx chassin?

Om du bara ska ha ett grafikkort och varje hundralapp spelar roll så kan du lika gärna köra mATX och spara in ett har hundra på chassi och moderkort

EDIT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1042761/2011-10-26 200:- billigare

Såg precis att du skall använda ett 580, då får du nästan ta råd från nån som har byggt en mATX build med det kortet, det jag tänker på är främst värmen som kortet utvecklar i ett mindre chassi, dock har core 1000 en sidofläkt som känns som ett måste med det kortet

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

även fast jag har en någorlunda budget så spenderar jag hellre ett par hundra kronor extra för bättre och mer prisvärda saker.
Så om ett större chassi ger tystare och svalare dator är det värt 200 kr extra.
Planerna just nu är ett gtx580, hur det blir i framtiden vet jag inte riktigt, men risken finns att dubbla kort kommer att användas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atr0x:

även fast jag har en någorlunda budget så spenderar jag hellre ett par hundra kronor extra för bättre och mer prisvärda saker.
Så om ett större chassi ger tystare och svalare dator är det värt 200 kr extra.
Planerna just nu är ett gtx580, hur det blir i framtiden vet jag inte riktigt, men risken finns att dubbla kort kommer att användas

Om du vill köra dubbla 580 och ha ett nätagg moderkort och chassi till det så får du höja budgeten lite tyvärr

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Jo, det är jag medveten om. Det jag menar är att i framtiden kanske det blir dubbla kort då kanske det är bäst att införskaffa ett litet större chassi. Men idag är det ett gtx580, ett nätagg som klarar det samt ett svalt och tyst chassi.