CSS - När ska man använda inline styles?

Permalänk
Medlem

CSS - När ska man använda inline styles?

Jag är nybörjare i CSS/HTML och undrar när ska man använda inline styles. Ska man aldrig använda sig av det?

Permalänk
Medlem

Aldrig skulle jag absolut säga!

Permalänk
Medlem

Aldrig är väl lite att ta i kan jag tycka, ibland kan det vara lättare att använda en in-line style för att hantera små skillnader i presentation. Nyttan man kan ha är när man behöver overrida CSS från header eller extern CSS som annars hade varit bökigt, exempelvis om man som jag älskar att definiera subclasser i css på ett antal nivåer.

Dock får man hålla reda på var man definierar sin CSS, börjar man blanda mellan in-line och övrig CSS blir det svårare att underhålla kod och det kan ge oönskat beteende. Tumregeln som jag ser det är att hålla HTML och CSS separat så mycket som möjligt.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Så även om jag bara vill göra en liten justering på något element som att till exempel ändra margin-top lite grann så ska jag göra en class i en extern CSS fil för det? En sådan justering kommer troligen inte att användas av något annat element om jag inte skapar ett annat element i framtiden som av en ren slump ska justeras med exakt lika många pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Så även om jag bara vill göra en liten justering på något element som att till exempel ändra margin-top lite grann så ska jag göra en class i en extern CSS fil för det? En sådan justering kommer troligen inte att användas av något annat element om jag inte skapar ett annat element i framtiden som av en ren slump ska justeras med exakt lika många pixlar.

Om du bygger en sida från grunden bör du, enligt mig, inte ens tänka på att lägga till css förrän du har gjort din sida någorlunda klar i html. Och när det väl är dags att lägga till css vore det konstigt om det enda du ska ändra i utseendet är margin-top på ett element. Så mitt tips är att alltid ha en extern css-mall!

Permalänk
Skrivet av Murloc:

...ren slump ska justeras med exakt lika många pixlar.

Nu är jag inte speciellt duktig på CSS och det var länge sedan jag höll på med det sist, men att styra utseendet med pixlar är väl inte att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Nu är jag inte speciellt duktig på CSS och det var länge sedan jag höll på med det sist, men att styra utseendet med pixlar är väl inte att rekommendera?

Beror väl lite på vad man vill göra, finns helt klart fördelar med pixlar också. Men att använda em är väl kanske att föredra i många fall, i alla fall när det kommer text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crake:

Beror väl lite på vad man vill göra, finns helt klart fördelar med pixlar också. Men att använda em är väl kanske att föredra i många fall, i alla fall när det kommer text.

Numera finns även något som kallas rem (root em)
http://snook.ca/archives/html_and_css/font-size-with-rem

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Jag brukar endast använda inline-css när det handlar om javascript.
Annars föredrar jag en extern css-mall

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZD:

Numera finns även något som kallas rem (root em)
http://snook.ca/archives/html_and_css/font-size-with-rem

Ja, däremot tycker jag inte att den löser några problem för mig och kör därför fortfarande med ems.