CSS - När ska man använda inline styles?

Permalänk
Medlem

CSS - När ska man använda inline styles?

Jag är nybörjare i CSS/HTML och undrar när ska man använda inline styles. Ska man aldrig använda sig av det?

Permalänk
Medlem

Aldrig skulle jag absolut säga!

Permalänk
Medlem

Aldrig är väl lite att ta i kan jag tycka, ibland kan det vara lättare att använda en in-line style för att hantera små skillnader i presentation. Nyttan man kan ha är när man behöver overrida CSS från header eller extern CSS som annars hade varit bökigt, exempelvis om man som jag älskar att definiera subclasser i css på ett antal nivåer.

Dock får man hålla reda på var man definierar sin CSS, börjar man blanda mellan in-line och övrig CSS blir det svårare att underhålla kod och det kan ge oönskat beteende. Tumregeln som jag ser det är att hålla HTML och CSS separat så mycket som möjligt.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Så även om jag bara vill göra en liten justering på något element som att till exempel ändra margin-top lite grann så ska jag göra en class i en extern CSS fil för det? En sådan justering kommer troligen inte att användas av något annat element om jag inte skapar ett annat element i framtiden som av en ren slump ska justeras med exakt lika många pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Så även om jag bara vill göra en liten justering på något element som att till exempel ändra margin-top lite grann så ska jag göra en class i en extern CSS fil för det? En sådan justering kommer troligen inte att användas av något annat element om jag inte skapar ett annat element i framtiden som av en ren slump ska justeras med exakt lika många pixlar.