Permalänk
Medlem

Okänd dator i nätverk, fast lina

Hej!
Igår såg jag att 2 nätverk var igång, Det ena var ngn sebastian-dator och sebastian media player, ett gateway och ngn typ av admin. Hur får jag bort det och hur kan jag spåra honom? Ansluta till det kräver lösenord, kan säkert knäckas. IP'et har konstigt utseende, typ dos översatt. Är inte insatt i det här och hoppas inte behöva bli det heller.

Ha de!

Edit: Har 1 dator, inget trådlöst

Permalänk
Avstängd

Förstår inte frågan riktigt. Ser du två nätverk på din dator eller på din router? Kan det vara så att din dator är inställd på att automatiskt ansluta till öppna, trådlösa nätverk för i så fall kan det vara så att du har kommit in på din grannes nät.

Permalänk
Medlem

Har ingen router och datorn har ingenting som kan detektera ett öppet nätverk. Är kopplad via kabel direkt till fiber. Under nätverk i Vista ser jag just nu en annan dator (sebastian).

Permalänk
Medlem

Inte 100 på att jag förstår problemet men.

Kan inte hända att det varit så att det funnits någon "Sebastian" kopplad till samma nätverk som dig? Till exempel vän med bärbar dator, på ett lan eller liknande?

Vet att jag personligen hade mycket "problem" med att alla personers datorer jag tidigare lanat med fastnade under min nätverksflik i vista, ville helt enkelt aldrig försvinna utan listan blev bara längre och längre för min del. Dock så kunde dom ju hur som helst inte nås eller något sånt, dom bara fanns där liknande ikoner!

Permalänk
Medlem

Äre inte så att det sitter någon på samma fiberlan switch som dig då?
Ska få in fiber i huset till helgen, en polare fick det förra helgen och han säger att hans förra internet var mycket snabbare och han påstår att han har massa skum "lokal" trafik. Alltså det är datorer ifrån det lokala nätverket som skickar packet till hans dator.

Kolla med Wireshark och se vad du får?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Antar att du bor i lägenhet/radhus? då är det ju inte dragit en fiber till varje enskild bostad utan en fiber till en switch nära er.
Och då sitter ni samma switch och verkar som att eran ISP eller dom som äger nätet inte har stoppat broadcasting på den.

Du kan ju testa pinga dator namnet eller köra en tracert på den och se.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Har aldrig delat lan och datorn är nyformaterad.

Finns ingen sebastian synlig nu. Under nätverk/egenskaper för sebastian-dator såg jag: tillverkare microsoft, modell windows media player sharing. IP är fe80:: etc och en %-symbol. Vet ej hur jag översätter detta. Har prövat olika varianter av denna och unikid och modell utan resultat. tracert och ping gav inget napp heller. Eftersom jag såg en gateway förut också verkar det som denne sebbe kan streama utnyttjande min lina?! Skulle gissa att ngn helt enkelt pluggat in i switchen eller vad det nu är. Skulle vara perfekt att bara följa kablen, men switchen är nog inte i trappuppgången.

Gjorde nåt riktigt korkat när jag såg 2 nätverk aktiva (skyller på stress av flera pokerbord öppna;)), jag slog samman dem. Hade räknat med mer info innan åtgärden utfördes. Hände dock inte utan det gick igenom direkt.

Hur går jag vidare? Hur tolkar jag ':' och '%' i adresser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawil:

Har aldrig delat lan och datorn är nyformaterad.

Finns ingen sebastian synlig nu. Under nätverk/egenskaper för sebastian-dator såg jag: tillverkare microsoft, modell windows media player sharing. IP är fe80:: etc och en %-symbol. Vet ej hur jag översätter detta. Har prövat olika varianter av denna och unikid och modell utan resultat. tracert och ping gav inget napp heller. Eftersom jag såg en gateway förut också verkar det som denne sebbe kan streama utnyttjande min lina?! Skulle gissa att ngn helt enkelt pluggat in i switchen eller vad det nu är. Skulle vara perfekt att bara följa kablen, men switchen är nog inte i trappuppgången.

Gjorde nåt riktigt korkat när jag såg 2 nätverk aktiva (skyller på stress av flera pokerbord öppna;)), jag slog samman dem. Hade räknat med mer info innan åtgärden utfördes. Hände dock inte utan det gick igenom direkt.

Hur går jag vidare? Hur tolkar jag ':' och '%' i adresser?

ser ut som ipv6
http://sv.wikipedia.org/wiki/IPv6#Notation

Permalänk
Medlem

Hej igen och mången tack för svaren!
Körde en tracert på sebbe-datorn och pingade den också. Jag fick en svarstid under 10ms och den fick 1 ms exakt. Kollade upp länken om ipv6, det är en sådan. fe80/10 adresser (har en sådan) är tilldelade kommunikation lokalt mellan 2 datorer som är direkt anslutna. Verkar som han är ansluten till samma switch. Ska köra tptest då och då och forska vidare. Vill helst undvika hacka sebbe ifall han är legit;).

Ha de!

Permalänk
Medlem

Körde just 2 test och hastigheten är ju för katten delad: 47 Mbit. Återkommer.