Permalänk
Medlem

E8400 vs Q6600

Hittade lite gamla saker under sängen häromdan och beslutade mig för att bygga ihop en extra dator för LAN.

Jag kom dock till en återvändsgränd.(för mig i alla fall)Beslutet om huruvida vilket processor som skulle agera bäst. Som rubriken lyder är det Intels E8400 vs Q6600. För närvarande är båda kylarna @stock frekvens. Men jag har självklart i åtanken att klocka, vilken det nu ska komma att bli. Så frågan är, vilken väljer jag? Jag har kollat bench på anand. Men jag förstår inte alla siffror som ges. Och dem presterar olika bra i olika tester. Jag kommer använda datorn till spel(sc2) men även för lite programmering, media osv..

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt Q6600 då den är quadcore samt klockar bra. 3.2-3.6 brukar inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Allright, kan jag använda stockkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerdell:

Allright, kan jag använda stockkylare?

Nej, inte om du klockar.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Nej, inte om du klockar.

Ack då, va bökigt! Tack för hjälpen

Permalänk

Fast om du bara lirar SC2 undrar jag om du inte får bättre prestanda med E8400. SC2 nyttjar ju inte mycket mer än två kärnor och E8400 har högre klockfrekvens (och lite bättre prestanda per klockcykel).

Edit: Jo det verkar vara fallet
http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/pag...
http://www.pcgameshardware.com/aid,766589/Starcraft-2-CPU-ben...

Edit2: E8400 lär ju vara lättare att klocka med originalkylare också, eftersom den bara har 65W TDP jämfört med Q6600 som har 105W TDP.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för ett gediget svar. Vet du vilket klockfrekvens jag bör sikta på? Eller klarar jag mig på 3,0ghz som den rullar på i nuläget. Sen undrar jag också om mitt modekort tillåter klockning.

Permalänk
Skrivet av Lerdell:

Tack för ett gediget svar. Vet du vilket klockfrekvens jag bör sikta på? Eller klarar jag mig på 3,0ghz som den rullar på i nuläget. Sen undrar jag också om mitt modekort tillåter klockning.

Vad du behöver i processorkraft beror ju på vad du har för grafikkort och i vilken upplösning du kör (vilket bestämmer om det är grafikkortet eller CPU som begränsar prestandan).
Men kör oklockat först och se vad du får för värden och klocka sedan upp processorn (så långt du kan utan att gå över 70°C i stresstest), kolla sedan om du får bättre resultat i spelet. Får du inte bättre resultat, så är det grafikkortet som håller nere prestandan.

Om du tänker på Gigabyte EP45-DS4 när du undrar om det går att överklocka med, så vill jag minnas att det kortet var en rätt bra överklockare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits. Funderar på att byta ut E8500 mot Q6600 om det är värt det? Lirar bf3 nu på 100% Cpu. Blire bättre prestanda med q6600? Kan jag använda stockkylaren från E8500?

Permalänk
Skrivet av guvvan:

Sitter i samma sits. Funderar på att byta ut E8500 mot Q6600 om det är värt det? Lirar bf3 nu på 100% Cpu. Blire bättre prestanda med q6600? Kan jag använda stockkylaren från E8500?

BF3 är ju ett annorlunda spel jämfört med SC2 i det att det faktiskt utnyttjar alla fyra kärnor i en Q6600, vilket gör att den förmodligen presterar bättre än E8500 i det spelet (särskilt om du överklockar Q6600 till >=3GHz). För överklockning skulle jag valt en tredjepartskylare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

BF3 är ju ett annorlunda spel jämfört med SC2 i det att det faktiskt utnyttjar alla fyra kärnor i en Q6600, vilket gör att den förmodligen presterar bättre än E8500 i det spelet (särskilt om du överklockar Q6600 till >=3GHz). För överklockning skulle jag valt en tredjepartskylare.

Okay tackar! Då ska jag nog ge mig ut på jakt efter någon billig Quad processor, tills jag har pengar till bättre dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

lite info om Q6600 i BF3 från mig

ligger på ca 60-80% användning av den Processorn @ 3.4Ghz vid 1920*1080 upplösning med ett HD6770 1GB med allt på Medium - High och det flyter på bra, dock inte kollat FPS men kan görat nu direkt

Edit: Ligger på Mellan 40-60 FPS på Caspian Border och då är det ju Grafikkortet som begränsar

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

lite info om Q6600 i BF3 från mig

ligger på ca 60-80% användning av den Processorn @ 3.4Ghz vid 1920*1080 upplösning med ett HD6770 1GB med allt på Medium - High och det flyter på bra, dock inte kollat FPS men kan görat nu direkt

Edit: Ligger på Mellan 40-60 FPS på Caspian Border och då är det ju Grafikkortet som begränsar

Okay! Tackar. Jag ligger på 100% cpu kör allt på low och har mellan 25-45fps. Känns som en quad är givet!