Krångel och problem med ASUS dator hos SIBA....

Permalänk
Medlem

Krångel och problem med ASUS dator hos SIBA....

Hejsan för några månader sen köpte jag en ASUS bärbar dator från SIBA. Ända sen från början jag starta datorn för första gången har den krånglat. Ljudet försvinner konstant utan någon anledning, och när jag lyssnar på spotify och går till youtube och byter låt under tiden jag kollar på ett klipp, så står det att det är något fel på mitt ljudkort... Skärmen "dör" också ibland utan någon anledning fastän jag hör ljud på bakgrunden.

Nu är det så att jag har lämnade tillbaka den för 2 månader fick den för 1,5 vecka sen, dom sa att det var fel på moderkortet och de bytte den, gick hem nöjd då de äntligen fixa den. Satte på den och märkte att samma fel uppstod fortfarande och nya har uppkommit då den är MYCKET segare än vanligt, Det tar mig ungefär 5 minuter för att få igång datorn. Även andra problem har uppstått. Så jag gick tillbaka och sa att de gamla problemen fortfarande kvarstår och nya har uppstått.

Vad kan jag göra?! jag har knappt fått använda datorn i 2 hela veckor utan att den har krånglat och har varit att gå till SIBA och lämnat tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt när detta händer, men SIBA kan laga en gång till. Om samma fel uppstår en tredje gång så tar de in datorn, undersöker att det är samma fel och sedan får du pengarna tillbaka eller en ny dator.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att jag får pengarna tillbaka? För att varje gång jag lämnat tillbaka datorn så tror de nästan inte mig... :S låter konstigt men jag har känsla av det.

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen:

Rätt till prisavdrag eller hävning

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Permalänk
Medlem

okej tack! en sista fråga bara, gäller detta alla SIBA butiker? jag menar t.ex om jag lämnar tillbaka den i Stockholm istället för t.ex Göteborg, där jag bor gäller det där sista gången reperationen i Stockholm med?

Permalänk
Medlem

Det gäller säkert inom hela SIBA-koncernen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av naxster:

okej tack! en sista fråga bara, gäller detta alla SIBA butiker? jag menar t.ex om jag lämnar tillbaka den i Stockholm istället för t.ex Göteborg, där jag bor gäller det där sista gången reperationen i Stockholm med?

Skall du försöka få ett köp hävt föreslår jag att du gör det i den butik där datorn varit på service, alternativt på hemorten om du flyttat. Inte på genomresa på annan ort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra för att få köpet hävt efter tredje gången? Vad ska man säga? Är ganska ny på detta. Vad gör jag om de inte låter mig få tillbaka pengarna?

Permalänk
Medlem

När du nu (troligen) får tillbaks den igen med samma fel så prova den direkt i butiken i några minuter (eller så lång tid det tar för felet att komma fram) och gärna när dom tittar på.
Kan även vara bra att spela in en film på felet alternativt bilder.
Samma sak när man ringer kundtjänster,etc spela in samtal för bevis då det är vanligt att dom ljuger,skiter i att göra nåt dom sagt,lovat,etc (kan ju vara en bra ide även vid butiks besök vid köp,rep,rek för att ha bevis på att du sagt reklamera och inte reparera).
Och JA det är lagligt då lagen säger att en part i samtalet behöver veta om inspelningen vilket är du visst det kan ju vara bra att påpeka att du spelar in detta samtal för att på det sättet få en korrekt behandling direkt.
Om felet visar sig så säger du att jag vill reklamera datorn och se till att dom skriver REKLAMERA och inte reparera på deras service rapport,felanmälan(vad den nu kan heta) vilket brukar vara ganska vanligt att folk råkar ut för att den som tog imot varan skriver rep istället för rek vilket leder till ännu en vända.

Efter det så kommer dom skicka iväg datorn igen (ja jag vet SUCK) för att "kontrolleras" så att felet verkligen finns (och JA hittar dom inget fel så går reklamationen inte igenom) vilket antagligen kommer ta lika lång heller troligen längre tid än en rep skulle tagit.
Sen när (om) rek gåt igenom så kommer dom naturligtvis att försöka med att dom enligt lag endast behöver lämna ett presentkort,tillgodokvitto som enbart gäller hos dom vilket är helt fel.
Du har rätt att få tillbaks pengarna i samma form som du betalat dom dvs betalade du kontant så har du rätt till kontanter i handen, betalade du med kort har du dock inte laglig rätt till kontanter utan att få tillbaks pengarna på kontot,kortet.

Sen har du även laglig rätt för ersättning för resa,kostnader som den felaktiga varan har orsakat dig som tex resa till och från butik,telefon,kostnader för att skicka,etc.
Tex att du var tvungen att köpa en annan dator under tiden har du INTE rätt att få betalt för.

Sen finns det mest effektiva sätt jag vet att få företag att följa lagar (inte alltid men oftas) och det är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se
Varför funkar det då med fairshopping?
Jo dels för att det är publikt vilket dom givetvis inte vill ha (negativ publicitet) och framför allt att personerna som kontaktar dig vid ett eventuellt inlägg där har befogenheter att göra nått vilket 99% av alla andra personer på golvet,kundtjänst INTE har.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket grizzly för den fin fina informationen =D!!

Du skrev ovan att prova datorn framför dom.... jag gjorde det senast, det roliga var att just vid det tillfället hände det inget, sen direkt efter när jag kom hem och provade samma sak som jag gjorde där så kom problemet, med ljudet etc.

Och de har även sagt att det inte finns något problem, fastän det finns! jag har tagit ett kort på datorn när den "dog" (blue screen error) när jag försökte att sätta på datorn och stänga av den, men dom säger att det inte är nog med bevis, vad mer kan jag göra? den har fått blue screen och ändå tror dom mig inte! jag har som sagt knappt använt den =(

Permalänk
Medlem

Som sagt www.fairshopping.se brukar hjälpa oerhört mycket när kundtjänst,arbetarna inte vill ta i skiten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vill bara näma att det inte är lagligt att spela in med digitala tekniker hur som helst. Analogt är dock helt lagligt.

Permalänk
Medlem

Hmm det har jag lyckats missa.
Spela in bild är ju något helt annat än bara ljud det vet jag men att det skulle skilja mellan en bandspelare och en mobil vet i fan.
Har du några länkar som man kan flukta lite på om det?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hmm det har jag lyckats missa.
Spela in bild är ju något helt annat än bara ljud det vet jag men att det skulle skilja mellan en bandspelare och en mobil vet i fan.
Har du några länkar som man kan flukta lite på om det?

Brottsbalk (1962:700) säger att man får spela in samtal som man själv är part i.

Det verkar dock som om Datainspektionen tycker att PUL gäller om det rör sig om digital upptagning. Därför det blir andra regler.
Det är §10 (Personuppgiftslag) som tar upp när behandling av personuppgifter får göras.

Har tyvärr dåligt med länkar. Har dock den här länken Hittar tyvärr inget där det står skrivet i sten att så här är det. Vad jag vet finns det i alla fall inga prejudikat

I och med att PUL ändrades 2007 så kan det vara så att det återigen är lagligt att spela in helt via digitala medel. Beror ju på om man anser att det är strukturerat eller ostrukturerat då det är olika regler som gäller för dessa. Läs mer här.

Permalänk
Medlem

Hejsan jag vet att jag inte har skrivit på länge, vill bara säga att jag fick tillbaka datorn idag :O, efter 1 månad, och dom har bytt både moderkortet och CPU och audioboard. Problemet med ljudet är dock fortfarande kvar!!! kan inte kolla på film och gå in i t.ex facebook i 1 sekund utan att ljudet dör, detta är nu andra gången jag får den så. Jag orkar inte gå fram och tillbaka mer då jag är tvungen att promenera 20 min för att gå dit. Vad är mina alternativ just nu?! =(

Permalänk
Medlem

Se mitt förra inlägg (nr9).
Det finns 3 sätt du kan välja nu.
1, lämna in på rep igen.
2, reklamera.
3, Kasta ut skiten och köpa en annan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Gick till dom idag och sa att jag skulle återvända imorgon med datorn, då de ska prata med ASUS när jag är där och reklamera den. Någon som vet hur lång tid det kan ta?

Permalänk
Medlem

Igen se mitt inlägg nr9.
Det kommer minst ta lika lång tid (och troligen längre) som en vanlig reparation tar.
Det är för att den ska skickas in igen till en verkstad (troligen samma som inte kan reparera den) igen för att dom ska konstatera att JA felet finns kvar (och hittar dom inget så godkäner dom inte reklamationen).
Sen ska verkstaden meddela till asus vad dom hittat (ja,nej,annat) sen ska asus ta slutgiltiga beslutet om reklamationen går igenom heller ej.
För att sen troligen meddela sibas huvudkontor som i sin tur ska meddela butik och sen blir jag inte förvånad om både sibas huvudkontoroch varuhuschefen ska godkäna reklamationen.

Sen till sist så kan du vara ganska säker att dom försöker att lura på dig ett presentkort istället för kontanter,tillbaks på kortet vilket är helt fel enligt lag då du har rätt att få tillbaks på samma sätt du betalade.

Allt som allt så räkna med att det tar samma tid som en rep upp till dubbla tiden som en rep.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!