Finns det något smidigt program för att klippa ut del av bild?

Permalänk
Medlem

Finns det något smidigt program för att klippa ut del av bild?

Jag har gjort ett exceldokument där jag vill lägga in bilder på 80X80 bildpunkter. Detta för att visa en närbild på ett mönster. Det jag söker är alltså en "ram" som jag kan ställa in på 80X80 bildpunkter som man kan flytta runt på bilden med musen och sedan klicka på den del man vill ha och klippa ut den delen och sedan klistra in i exceldokumentet. Detta måste väl finnas??? Hoppas ni förstår vad jag menar...

Tack på förhand/diq

Permalänk

Paint?

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Medlem

Detta går att göra i samtliga bildredingersprogram. Som exempelvis paint.

Permalänk
Medlem

ännu bättre, paint.net, är ett gratis program (universitetsprojekt) typ enklare version av photoshop

http://www.getpaint.net/

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

jo det går i paint dock så vill han inte sitta manuellt och ... KLIPPA UT från fullskalig bild.... klistra in i ett nytt dokument... minska bilden till 80x80 och kopiera därifrån.

Detta blir extremt jobbigt speciellt om han ska göra detta på 50+ bilder , dessutom återkommande jobb.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

jo det går i paint dock så vill han inte sitta manuellt och ... KLIPPA UT från fullskalig bild.... klistra in i ett nytt dokument... minska bilden till 80x80 och kopiera därifrån.

Detta blir extremt jobbigt speciellt om han ska göra detta på 50+ bilder , dessutom återkommande jobb.

Ibland tar det längre tid att göra något manuellt på datorn än att sitta och leta efter ett program som hjälper dig med detta. Enligt egen erfarenhet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToJa92:

Ibland tar det längre tid att göra något manuellt på datorn än att sitta och leta efter ett program som hjälper dig med detta. Enligt egen erfarenhet.

Ja det är väl just därför han satt upp denna tråd och letar efter alternativ ;).
Är det captain obvious på gång eller menade du tvärt om?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är väl just därför han satt upp denna tråd och letar efter alternativ ;).
Är det captain obvious på gång eller menade du tvärt om?

Tänkte mera så att jag själv vill få klart grejen direkt, så då sitter jag oftast och googlar på en lösning i en kvart, när det tagit fem minuter att göra manuellt. Nu vet jag ju dock inte omfattningen på det arbete som trådskaparen tänkt göra.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToJa92:

Tänkte mera så att jag själv vill få klart grejen direkt, så då sitter jag oftast och googlar på en lösning i en kvart, när det tagit fem minuter att göra manuellt. Nu vet jag ju dock inte omfattningen på det arbete som trådskaparen tänkt göra.

Jo jag förstod att du menade det. Du har dock formulerat dig tvärt om i inlägget ovan.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Sök på Skärmklippverktyget i Windows.

Edit: kanske lite för simpelt verktyg...

Permalänk
Medlem

nja men jag tänkte också på det verktyget, jag använder det i Win7 (snipping tool) ganska mycket men där kan du inte forma till ett exakt mått..

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Det går att göra med markeringsverktyget i photoshop, bara ställa in det på fixed size och åttio pixlar. En annan metod är att använda beskärverktyget. Det är ingen speciellt komplicerad uppgift så det borde gå att göra utan problem i de flesta bildbehandlingsprogram.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"