skall jag uppgradera nu eller vänta till Ivy bridge?

Permalänk

skall jag uppgradera nu eller vänta till Ivy bridge?

Hej! Jag har funderat ifall jag skulle uppgradera till 1155 socketen från min gammla 775. Just nu har jag en E8500 processor(oclockad), 4gb 1066mhz ram och ett p5q moderkort.

Och jag har märkt att jag måste verkligen uppgradera så snabbt som möjligt till en i5 2500k men är det värt att köpa den nu elr borde jag vänta till motsvarande ivy brigde?

Jag har funderat på att köpa Corsair Vengeance 8gb ram och P67 saberthoot moderkort.

Men har någon erfarenheter av saberthoot kortet? Finns det några eller någon dålig sak med kortet?

Eller kom med andra förslag!

Tacksam för svar!

Edit: Moderkortet skall ha SLI och Crossfire. Jag kör inte det nu men kanske iframtiden.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

som dom sa själva här på SweC på någon panel eller vad det var så fick man itne ut speciellt mkt power ur dom kommande intel propparna så vänta tycker jag inte du ska göra, sen finns det alltid något i horisonten att vänta på så frågan i sig är ganska irelevant det handlar bara om hur du upplever din dator jusst nu och om du tycker det är värt att lägga ner en slant nu

Permalänk
Medlem

tycker du att du kan vänta 4 måndader för en ny dator ivy bridge, behöver du uppgradera nu sandybridge kommer inte vara så stor skillnad prestanda messigt men kan vara bra för att se vad nästa gen grafik kort kommer med.

som sagt spelar nästan ingen roll beror bara på om du kan vänta eller inte

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur pass statistik-kåt du är rent utsagt.

Att vänta till Ivy kommer kunna ge dig en prestandaökning på cirka 15%.
Dock så leder den minskade TPD'n och värmeutvecklingen till en klockvänligare situation.

Personligen så är jag sådan som gillar att veta att min processor nu går 2 celcius kallare än tidigare pga. ny kylpasta.
För vissa personer betyder inte det här ett smack.

Så om du bara är ute efter ren prestanda och kraft, så förlorar du cirka 15% om du tar en nuvarande 2500k istället för Ivy's kommande motsvarighet. Dock finns det självklart fler faktorer, som nya chipset för moderkorten, PCI 3.0 som kommer stödjas av framtida grafikkort samt Ivy Bridge, med mera.

Så som alltid, så tjänar du på det i längden på att vänta och byta. Du får ett framtidssäkrare gränssnitt på PCI platserna, du kommer få ett kallare system och nya chipsets kommer att utvecklas som säkerligen kommer att ha ett och annat att säga till om. Dessutom skulle jag personligen vänta mest pga PCI 3.0 och den för nuvarande osäkra situationen gällande kommande generations grafikkort. Om det blir så att dem fullt stödjer PCI 3.0 så kommer troligtvis prestandan i både single samt crossfire att få sig en rejäl skjuts.

Om du dock menar det du säger, "Och jag har märkt att jag måste verkligen uppgradera så snabbt som möjligt till en i5 2500k", så gör det. Hade det vart mitt i en generation hade jag tyckt det var värt det.

Såhär nära ett generationsbyte (GPU i första hand, men CPU inte långt därefter) så har jag dock svårt att motivera ett köp av en generation som ska fasas ut.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Okej tack för svar! Jag tror nog att jag inte kan vänta till Ivy, och jag bryr mig inte så mycket om de 15% heller.

Men jag läste några trådar om Asus Sabrethoot och det såg ut som om det fanns vissa problem, kan någon ge något annat förslag av moderkort?

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

sandy bridge har legat i samma prisnivå sen den släpptes för ca 11 månader sen.
det skiljer bara nån hundralapp... eftersom den fortfaraande är så jädra bra

om du ska köpa sandy bridge nu så vill du inte betala samma som man gjorde för 1 år sen.
kolla den här tråden och CDONs 15% sweclockers rabatt... dom är redan fett billiga på 2500k innan rabatten:
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1065651-byta-fran-a...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

MSI gd65 kan jag INTE rekommendera. Uppstartsproblem, mitt moderkort var ett måndagsex, var tvungen att stänga av USB3.0 för att komma till bukt med iaf en del av problemen.

Jag har ett Asus Maximus 4 på väg hem, jag kan skicka ett pm till dig om hur det fungerar när det kommer, om du är intresserad. Ska byta in GD65an till en ny. Kan ju erbjuda dig att köpa den för ett lägre pris än butik, men jag kommer aldrig att köpa MSI igen.

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk

lastninja: Jag såg det! Skulle vara riktigt bra med 15% rabatt!

Oteknisk: Själv funderade jag också på att välja GD-65 p.g.a OC genie, jag har inga erfarenheter av överclockning så då tyckte jag att msi skulle ha varit bra, men nu har jag tagit redapå vissa saker och kommit fram till att jag kommer absolut inte köpa msi! Precis som du säger, många av exemplaren är måndagsex! Men tack för svaren!

Visa signatur