Någon har beställt saker i mitt namn, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------
Ptja, snuten sa att det var vanligt som sagt att det görs såhär, av scammers, då jag inte kan dra mig till minnes några relationer eller annat som gått snett och jag är en rätt sympatisk gynnare så tror jag nog på deras tippning men får se om de leder nånvart

Hehe, behövs inte nån låsbar brevlåda..jag har nåt lurvigt på insidan med vassa tänder på 40kg som morrar och biter den som ens tänker på att röra brevlådan som hon hatar mer i livet än något annat:p

Ah, brevinkast i dörren mao, funkar bra det med, speciellt om man har en större ilsk voffsing på insidan

Sa polisen nåt om varför scammers gör så? Det enda motivet jag kan se är ju isf att dom gör det för att jävlas...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ah, brevinkast i dörren mao, funkar bra det med, speciellt om man har en större ilsk voffsing på insidan

Sa polisen nåt om varför scammers gör så? Det enda motivet jag kan se är ju isf att dom gör det för att jävlas...

--------------
Japp, bor i bostadsrättslgh så..voffsingen är bra på detta även om hon när man ser henne tror att hon är ett gosedjur, vilket hon iofs är egentligen bara man inte nämner brevlåda eller regn i samma andetag:p

Jadå, även från 2 av företagen, för att kort sammanfatta vad ena av kundtjänsten sa "Du anar inte, vilka fullständigt kompletta inkompetenta idioter, utan någon bildning eller eftertanke som jobbar på utlämningsställen i t e x matbutiker, man kan tro att många där inte ens är läskunniga när de lämnar ut paket utan att kolla både id-handling eller ens noterar att det är mot postförskott och helt struntar i systemet för att lämna ut paketen via"

Så ja..det där säger väl allt..enligt tjejen jag pratade med hände detta så ofta som varje vecka runtom i landet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

kapten rödskägg ab

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

kapten rödskägg ab

------------------
Och detta tillförde tråden och är relevant på vilket sätt då?

Eller på ren och skär svenska, vad ville du ha sagt egentligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------
Och detta tillförde tråden och är relevant på vilket sätt då?

Eller på ren och skär svenska, vad ville du ha sagt egentligen?

Förlåt.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare så är det bäst att till en början betala avgiften. Även om du är helt oskyldig i det hela så skiter inkassoföretag helt fullständigt i detta och det är bara du som bli drabbad i slutändan med betalningsanmärkningar.

Det låter fint och riktigt att du som offer av svindleri skall gå till polisen och så löser allt sig och han/hon blir gripen. Men sanningen är att sådanna här mål aldrig leder någonstanns.

Det är mer av en officiell anmälan att detta har hänt som du måste göra så att du sedan kan gå vidare och försöka lösa det själv. Antingen med företaget direkt, din bank om det är beställt med VISA etc eller posten/försäkringsbolag (ingen aning faktiskt) om det är beställt med postförskott-tjosan.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Som nämnts tidigare så är det bäst att till en början betala avgiften...

Och nu tar vi det ett varv till igen. Först ut är Orion med det redan konstaterat dåliga rådet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Som nämnts tidigare så är det bäst att till en början betala avgiften. Även om du är helt oskyldig i det hela så skiter inkassoföretag helt fullständigt i detta och det är bara du som bli drabbad i slutändan med betalningsanmärkningar.

Det låter fint och riktigt att du som offer av svindleri skall gå till polisen och så löser allt sig och han/hon blir gripen. Men sanningen är att sådanna här mål aldrig leder någonstanns.

Det är mer av en officiell anmälan att detta har hänt som du måste göra så att du sedan kan gå vidare och försöka lösa det själv. Antingen med företaget direkt, din bank om det är beställt med VISA etc eller posten/försäkringsbolag (ingen aning faktiskt) om det är beställt med postförskott-tjosan.

Som tidigare nämnts så ska man inte börja med att betala avgiften då det blir näst intill omöjligt att få tillbaka några pengar då. Det är såna som du som gör att blufffakturor och liknande fungerar.

Du har rätt i att de oftast inte griper den skylldiga men däremot så brukar avgiften och sånt försvinna så man behöver inte betala något.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Som nämnts tidigare så är det bäst att till en början betala avgiften.

Har man betalat en faktura har man accepterat den som korrekt. Punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

-------------------
Du har noll koll, helt klart efter att ha gjort egna efterforskningar i området.
Inkassoföretaget är inte benknäckargänget ab och kan göra som de vill, de kan INTE strunta i att följa lagen.
Kan ju tillägga att såhär långt HAR det faktiskt löst sig till hundra procent med de avier jag fått och de företag jag haft kontakt med -alltså, inte ett enda problem med detta som du påstår dig prata om

Anmälan är formalitet, absolut och jag räknar inte med att polisen ska kunna få fram nåt, de som gjort detta har antagligen stulen dator, och kopplar sig via nåns öppna nätverk eller sitter på biblioteket o gör detta, så jag har noll förväntan på förundersökningen som kommer läggas ned i brist på bevis, så enkelt var det.

Får man fråga, ni som säger det här som ovanstående gör, har ni själva råkat ut för det här, eller är det "en kompis sa" dvs, hörsägen?
Vad jag nu förstått på sådant här, är att "offret" för inkassobolagen ofta skiter i att pröjsa sina saker, eller skiter i påminnelser och skiter i att bestrida fakturorna och sen intalar sig själv och andra att "det var faktiskt inte mitt fel *buhu* utan stora svinet inkasso och bluff-företagets fel att jag inte gjorde som jag skulle,faktiskt"

Tro mig, jag har ett par vänner, som är dåliga på att pröjsa sina räkningar o liknande i tid, ofta är det såna här snyfthistorier de kommer med, sen när man börjar kolla närmare på saken så "äh, jag pallade inte skicka en ny bestridan!..jävla apor, de ska ge fan i att skicka sin skit till mig" och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Det här med att inte läsa tidigare inlägg eller ens göra ett försök att skumma igenom dem verkar dessvärre vara en tilltagande trend här på swec. Det är väl inget större problem i vissa forumdelar men i Konsumenträtt som är en förhållandevis seriös sektion och där felaktiga råd kan orsaka en hel del bekymmer bör man nog skärpa till sig lite.
Det kanske bara är jag som blir äldre och gnälligare men när fyra-fem personer gör samma korkade inpass i en tråd och får mer och mer irriterade mothugg varje gång känns det mer som ett systemfel än ett fåtal oaktsamma individer.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av godspeed:

Hehe, behövs inte nån låsbar brevlåda..jag har nåt lurvigt på insidan med vassa tänder på 40kg som morrar och biter den som ens tänker på att röra brevlådan som hon hatar mer i livet än något annat:p

Där har vi lösningen på mysteriet. Du handlade allt på fyllan, och glömde sedan bort det, och hunden åt upp alla avi'er

Nej men, du nämnde något om adress till gatan bredvid? Har du fått reda på vilka adresser dom olika beställningarna var gjorda till, och om dom var till samma?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man börjar ju undra om du jobbar på något företag som skickar ut icke beställda varor och hoppas på det bästa. Om man vet att man har rätt så ska man ALDRIG betala. Det är ju det som håller dem igång! Jag skulle säga att risken är noll att du får en betalningsanmärkning även om du skulle förlora, förutsatt att man vet vad man gör. Kronofogden blandar sig inte i ärenden där det föreligger en tvist. Om svaranden kräver det måste käranden kunna bevisa att det finns en skuld innan något händer och det är just det som en korrekt bestridan av fakturan gör.

Angående fallet du beskrev så tror jag helt enkelt det är så att du inte sitter med all info. Känner själv till ett fall med en kille som hade ringt samtal till en sexlinje med en mobiltelefon han fått på jobbet. Det var ett jäkla hallå och till sist fick han betala. Jag skulle dock sätta mitt vänsta öra på att han verkligen ringt den där linjen, men det är ju så klart inget man kan erkänna för chef och arbetskamrat. Lätt att dra till med något när sanningen gör ont.

Som sagt, jag får väl be om ursäkt.
Nej, jag sitter givetvis inte på _all_ info. Det min bekanta råkade ut för var ett fall av skickligt planerad organiserad brottslighet.

Orkar inte dra hela den skiten, och har ingen anledning till det heller, förstår inte att folk ska ha så extremt svårt att lita på vad man säger bara, alla ska käfta emot för dom vet bäst enligt vad regler och lagar säger. Det begås misstag.
Detta gällde inte nån internetbeställning eller nått sexsamtal. Det gällde inte 290:- (testa att lägga på ett femsiffrigt belopp, med andra ord pengar som man till skillnad skulle sakna en hel del)

Vad tjänar jag på att sitta och ljuga? Har varit medlem här i snart 10 år...
Sen missar vi ändå grunden i allt vad jag ville ha sagt, det var den mer filosofiska frågan, _OM_ det inte löser sig enkelt, ställ dig själv frågan hur långt och mycket du är beredd att bråka för 290:-...
Det är ju det du missar i hela mitt resonemang, var drar man gränsen och säger "fuck it, jag betalar 290:- och går vidare, det finns bättre saker att göra i livet"...
Det har aldrig varit min mening att påstå att man inte ska bestrida och anmäla det, eller att bara betala är den bästa universallösningen, om det var så det uppfattades så uttryckte jag mig dåligt.

Jag har även sett fler exempel på folk som blivit utsatta för scamförsök, och även folk som faktiskt _har_ förtjänat anmärkningar, absolut, och det var just därför jag bara ville ge varningen, det är inte kul med en anmärkning.
_om_ det nu på _något_ sätt råkar gå så illa att det finns en _mikroskopisk_ chans att man får en betalningsanmärkning, fråga dig om du vill ta risken att få _extremt_ stora problem med din kreditvärdighet under flera års tid på grund av 290:-.
Sen så verkar ni ju vara så extremt övertygade om att detta inte kan hända, vilket jag ska minnas. Får jag eller någon i min närhet problem med detta i framtiden så vet jag nu iaf vart jag ska vända mig och be om juridisk hjälp, utmärkt!

Nu har ju detta dock utvecklats till nåt helt annat med flertalet beställningar och det verkar ju lyckligtvis ha gått bra för TS.

Edit: Okej, tror jag missade nämna en relativt viktig detalj i fallet med min vän. Han bedrev under tillfället detta hände enskild firma. Tror det kan ha komplicerat saker och ting. (Jag utgick ju från att enskild firma = privatperson, men så kanske inte riktigt är fallet...)
Här har ni en artikel som belyser det hela lite bättre utan att behöva ge mer specifik infooch riskera "outa" honom (eftersom folk här uppenbarligen verkar vara välinformerade):
http://newsmill.se/artikel/2011/12/05/f-rsvara-f-retagare-mot...

Citat:

Skräckmetoderna som dessa kriminella aktörer använder är en "affärsmodell" där varken Polisen, Datainspektionen, Kronofogden eller domstolarna idag verkar ha möjlighet att stoppa dem.

Edit2: Och antagligen har saker och ting blivit bättre nu, i och med t ex artikeln ovan, så framstår ddet ju som att iaf Polisen och övriga myndigheter nuförtiden är bättre upplysta och har mer koll.

Edit3: Btw, med all er "expertis" så bör ni ju ta kontakt med newsmill/artikelförfattare samt polis, eftersom dom uppenbarligen har stora problem med just dessa kriminella bedrägerier, ni kommer säkerligen få era 5 millisekunder-of-fame om ni löser hela detta åt dom!

Hur som helst får jag som sagt be om ursäkt då mina erfarenheter uppenbarligen rakt av inte verkar gå att jämföra med detta fallet.
Men jag står kvar vid mitt råd om att undvika betalningsanmärkningar till (nästan) vilket pris som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Läste du öht igenom tråden?? -nej, just det.
Alla paket var skickade, varför tror du annars jag fick avier från fyra ställen?
Har svarat tidigare också att alla ställen hittills är kontaktade och allt gick hyfsat bra efter att polisanmälan kom fram till dem

Förlåt mig för att jag inte läste 3 sidor textmur utan svarade efter att läst din första post enbart för att vara hjälpsam.
Själv brukar jag editera första posten med uppdateringar så folk lättare kan svara.

Man behöver inte ha din ton i vilket fall när enbart någon svarade för att hjälpa.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Förlåt mig för att jag inte läste 3 sidor textmur utan svarade efter att läst din första post enbart för att vara hjälpsam.
Själv brukar jag editera första posten med uppdateringar så folk lättare kan svara.

Man behöver inte ha din ton i vilket fall när enbart någon svarade för att hjälpa.

------------
Det är _bara_ ren lathet att inte läsa tråden, jag har för vana att alltid kolla igenom,även om jag kan editera första posten, så går det utmärkt att skumläsa och det går att även kontrollera det som trådskaparen svarat, det påpekades redan innan ditt inlägg att folk är puckade och skriver svar utan att kolla igenom ifall svaret redan skrivits eller om man kanske är fel ute.

Plus, för att ytterligare svar på ditt nya inlägg så var det t o m på SAMMA sida några inlägg ovanför ditt som jag hade svarat att det löste sig med företagen och att polisen har lagt upp ärendet till förundersökning.

Behjälplig eller inte, ditt inlägg blev jag ganska sur över, då en del här postat rena felaktigheter och då det gäller såna här saker så bör man ha bra information åtminstone då det kan vara fatalt för ens ekonomi, men bäst är fakta på hand innan man svarar, det är viktigt och att inte läsa igenom tråden är mycket irriterande då den inte är särskilt stor om man skippar icke relevanta inlägg.

Tills nästa gång du ser en tråd du är intresserad av, gör som många andra, läs igenom och tycker du det är jobbigt med all text, så strunta i att svara helt enkelt så gör du dig själv och kanske andra en tjänst.
Du är inte precis ny medlem här och då kan man ändå tycka att du borde ha viss vana på hur det fungerar, alla gör inte likadant som du, eller tänker som du i alla lägen.

Så, nu har jag besvarat, och om du inte tycker om min vad du kallar "ton" så finns det ju ett känt tilltag, ta på dig "jag bryr mig inte-minen" och gå vidare i livet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då vissa poster drar iväg med onödigt många sidor så är det lite jobbigt att läsa igenom allt, så svara som du vill och låt TS bli sur Bara han som kan reagera + eller - och det är ju vilket som egentligen hur han reagerar har har ju valet att redigera 1:sta posten med uppdateringar så kör på och svara ändå om man känner för det!

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Då vissa poster drar iväg med onödigt många sidor så är det lite jobbigt att läsa igenom allt, så svara som du vill och låt TS bli sur Bara han som kan reagera + eller - och det är ju vilket som egentligen hur han reagerar har har ju valet att redigera 1:sta posten med uppdateringar så kör på och svara ändå om man känner för det!

Håller med sitter på jobbet när jag läser/skriver på swec från min mobil så händer att jag slarvar med läsningen när jag läst första inlägget och uppskattar en massa rabalder och då tog jag mig friheten att skriva ett inlägg utan att läsa på. Fy på mig

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

ärligt talat, vad heter butiken, vilken Ö utanför Göteborg är det du pratar om?
det kan vara till stort hjälp och säga med säkerhet om det är scam eller inte.

Jag vill gärna veta det med, då vet folk vilka dem skall akta sig för.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av som99:

Men vadf*n. Varför fortsätter du egentligen posta om du nu inte orkar läsa hela tråden?

Visa signatur

Dator:

Permalänk

Hmm ja har varit med om detta. någon snodde mitt pass och gicklös 50k i räkningar. Nu är du ju inte där en men de ja gjorde var att spärra mitt personnummer, polisanmälan och pratade med företagen ifråga. Sedan skickar man in allt material som man får av polisen till företaget och då är de upp till dem. Jag behövde inte betala en kr för att de måste veta till 100% att de är den riktiga personen som handlar och ja skickade in arbetsgivarintyg att ja inte befann mig i staden där allt hände men de blir ju lite svårt i ditt fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Men vadf*n. Varför fortsätter du egentligen posta om du nu inte orkar läsa hela tråden?

Jag har läst hela tråden, Klädföretag2 har löst sig men jag vill fortfarande veta vad för företag det första han skrev om var för något som ligger på någon ö utanför Göteborg. Jag hoppas på att han säger Tjörn efterssom jag jobbar där och gärna kollar upp det för intresses skull.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om någon ansöker om ett betalningsföreläggande mot dig, så får du ett visst antal dagar på dig att inkomma med en skriftlig invändning. Om du inte gör så anses skulden riktig, och du kan drabbas av betalningsanmärkning.
(http://www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/betalningsanmarkning/betalningsanmarkning/jagharfattettbetalningsforelaggandefarjagdaocksaenbetalningsanmarkning.5.14db52b102ed4e5fe380005009.html)
(http://www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/betalningsforelaggande/betalningsforelaggandeochhandrackning/hurskajaggatillvagaomjagvillbestridaharinvandningmotyrkandetiansokan.5.14db52b102ed4e5fe380005398.html)

Om du skickar in en invändning innan tidsfristen löper ut så måste den som påstår sig ha en fodran på dig gå till domstol för att få ett utslag. Om domstolen dömer till din nackdel kan då få en betalningsanmärkning.
(http://www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/betalningsforelaggande/betalningsforelaggandeochhandrackning/vadhanderomjagbestridersokandensyrkandeniratttid.5.14db52b102ed4e5fe380005408.html)
(http://www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/betalningsforelaggande/betalningsforelaggandeochhandrackning/vadarettutslag.5.14db52b102ed4e5fe380005418.html)
(http://www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/betalningsforelaggande/betalningsforelaggandeochhandrackning/narfarjagenbetalningsanmarkninghurlangefinnsenanmarkningkvarvadinnebarden.5.14db52b102ed4e5fe380005444.html)

Så länge som du invänder mot att skulden är korrekt får du alltså ingen betalningsanmärkning såvida du inte förlorar i domstol, därför skall du i detta fall inte betala om du anser att skulden är felaktig. Detta gäller s k enskilda mål.
I s k allmänna mål, d v s där den påstådda skulden är till stat, kommun, myndighet eller någon som fått rätt att agera som myndighet, t ex Radiotjänst, så kan dessa gå till indrivning direkt (utan domstolsutslag) och rendera i en betalningsanmärkning. I allmänna mål bör man alltså betala först och sedan invända.
(http://www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/betalningsanmarkning/betalningsanmarkning/jagharenskuldhoskronofogdenkanjagfaenbetalningsanmarkning.5.4616442f109bb3f41f380003174.html)

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag har läst hela tråden, Klädföretag2 har löst sig men jag vill fortfarande veta vad för företag det första han skrev om var för något som ligger på någon ö utanför Göteborg. Jag hoppas på att han säger Tjörn efterssom jag jobbar där och gärna kollar upp det för intresses skull.

Det framgår ju väldigt tydligt att det har hänt från flera olika företag, och att visa av dom är uppenbart riktiga, och att ett av dom då skulle vara ett blufföretag känns väldigt osannolikt.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

ärligt talat, vad heter butiken, vilken Ö utanför Göteborg är det du pratar om?
det kan vara till stort hjälp och säga med säkerhet om det är scam eller inte.

Skrivet av som99:

-----------------
Inte så relevant egentligen, plus att det är inget bluffarföretag, det är ett riktigt, med en riktig person bakom och så vidare, hade funnits i flera års tid då jag kollade upp det via en tjänst jobbet har
Vill inte hänga ut kvinnan och hennes företag då de inte gjort något fel utan blivit utsatta för det här precis lika mycket som jag

För övrigt, 2 st nya avier i porten bredvid mig, husvärden kom in med dem igårkväll, ringt dem nu företag det gällde och uppgivit numren på ärendena hos polisen, de behövde inget mer veta sa dem och ordnade till detta med

Verkar som om alla dessa saker är beställda samma dag iallafall, jag kommer inte behöva betala något och för säkerhets skull så kommer de kräva att jag ringer in och uppger lite saker innan jag kan beställa från dem igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som en dålig scam iom att det är företagen som gynnas och du som får produkter, personen som orsakar det får ju ingenting?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Känns som en dålig scam iom att det är företagen som gynnas och du som får produkter, personen som orsakar det får ju ingenting?

---------------
enligt både polis och en del av företagen, har det här blivit vanligare, pga det jobbar outbildade människor utan hjärna på utlämningställena, som lämnar ut utan att ta leg eller ta betalt för att de är lata och dumma.
Ibland är de i maskopi med varandra också för den delen, tillfälligt anställd och sätter i system att göra på det här viset då det sällan leder till åtal och bevis saknas eftersom det är utlämningsställen på ica eller turklivs på hörnet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt för det finns ingen som gör något för att själv inte vinna något på det.
utlämningsstället gör 3kr/paket i vinst som dem lämnar ut

Permalänk
Medlem

När några beställde saker för över 200 lakan i mitt namn så vart jag lagom glad (Vi snackar neonrosa/gröna underkläder, spisar, telefoner och datorer från alla operatörer med samtal på första räkningen till balkanländer), det jag lärde mig var att med tanke på den enorma mängd papper jag hade, så var det bäst att jag lämnade allt hos polisen, vartenda minsta papper. Sedan vara noga med att få dem till att skriva ner det i rapporten, vartifrån det var beställt, och belopp.

Ringde och meddelade alla kreditupplysningsbolag (typ UC) att spärra kreditkontroller på mig. Sedan blev det att kontakta företagen, många annullerade fakturorna. Men för de som skickade in till inkasso fick jag skicka in kopia på polisrapporten till inkassobolagen där det framgår att den fakturorna dom har är bedrägerianmälda och inte ska betalas, likaså med allt från kronofogden, måla över hela pappret att man bestrider och skicka tillbaka. (Betalade inte en enda riksdaler till någon jag inte skulle)

Har idag en betalningsanmärkning, från TRE, på 367 kronor, för att de bakat ihop 5000 kronors bosnienräkningen med mitt abbonnemang, det var bara dessa av alla företag som jag varit kund hos innan, och det vara bara de som strulade, men uppenbarligen så är det helt ok att inte legitimera sig vid köp av telefon hos någon efterbliven försäljare ute i något stånd.

Värt att nämna är att det fanns videoövervakning på personerna då de beställde från ett IT-cafe där ägaren blev misstänksam, fanns skärmdumpar på vad de gjorde och där de skrev in mitt namn och personnummer, men det räckte inte så förundersökningen lades ner.

Kanske inte är direkt relevant för dig detta då du inte är grovt utsatt, men, perfekt tråd att få dela med sig lite i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Verkar konstigt för det finns ingen som gör något för att själv inte vinna något på det.
utlämningsstället gör 3kr/paket i vinst som dem lämnar ut

------------
Som sagt, jag är inte inne i huvudet på de som gör detta, man kan bara spekulera helt enkelt
Som jag också sa innan, så har det hänt att idioterna får ut paket, och det är antagligen detta de försöker med, får de inte ut nåt, så har de heller inte förlorat nåt annat än några minuter tid på att ha försökt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WivouZan:

När några beställde saker för över 200 lakan i mitt namn så vart jag lagom glad (Vi snackar neonrosa/gröna underkläder, spisar, telefoner och datorer från alla operatörer med samtal på första räkningen till balkanländer), det jag lärde mig var att med tanke på den enorma mängd papper jag hade, så var det bäst att jag lämnade allt hos polisen, vartenda minsta papper. Sedan vara noga med att få dem till att skriva ner det i rapporten, vartifrån det var beställt, och belopp.

Ringde och meddelade alla kreditupplysningsbolag (typ UC) att spärra kreditkontroller på mig. Sedan blev det att kontakta företagen, många annullerade fakturorna. Men för de som skickade in till inkasso fick jag skicka in kopia på polisrapporten till inkassobolagen där det framgår att den fakturorna dom har är bedrägerianmälda och inte ska betalas, likaså med allt från kronofogden, måla över hela pappret att man bestrider och skicka tillbaka. (Betalade inte en enda riksdaler till någon jag inte skulle)

Har idag en betalningsanmärkning, från TRE, på 367 kronor, för att de bakat ihop 5000 kronors bosnienräkningen med mitt abbonnemang, det var bara dessa av alla företag som jag varit kund hos innan, och det vara bara de som strulade, men uppenbarligen så är det helt ok att inte legitimera sig vid köp av telefon hos någon efterbliven försäljare ute i något stånd.

Värt att nämna är att det fanns videoövervakning på personerna då de beställde från ett IT-cafe där ägaren blev misstänksam, fanns skärmdumpar på vad de gjorde och där de skrev in mitt namn och personnummer, men det räckte inte så förundersökningen lades ner.

Kanske inte är direkt relevant för dig detta då du inte är grovt utsatt, men, perfekt tråd att få dela med sig lite i.

----------
Jo, jag har förstått att det är många som utsätts för det här, verkar vara ett enormt antal, och på firmorna jag ringt till så suckar de och säger "jaha, igen"

Trist som fan att det ska kunna behöva hända..allt firmorna hade behövt är att kräva bankid lr e-leg på ALLA som beställer:(

Visa signatur