Någon har beställt saker i mitt namn, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

kanske är så att han som beställde inte hade något telefon nummer eller kontaktuppgift så han skrev bara in sitt namn och stad också sedan när han inte hämtade ut sina grejer så sökte dom på hitta/eniro och såg dig och trodde det var den andra killen

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
Som sagt, jag är inte inne i huvudet på de som gör detta, man kan bara spekulera helt enkelt
Som jag också sa innan, så har det hänt att idioterna får ut paket, och det är antagligen detta de försöker med, får de inte ut nåt, så har de heller inte förlorat nåt annat än några minuter tid på att ha försökt.

Det är tragiskt att folk inte har nåt bättre att göra än att skapa problem för andra.

Permalänk
Medlem

jag har banne mig inte orkar läsa igenom alla sidor men jag säger bara så här som tips, ring kronofogden omgående och säg att du ligger i tvist med företaget och förklara läget. då är dem informerade redan innan inkasso och kronofogden får något "uppdrag" att inkasssera pengar från dig.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Hej clockswerkare!
Så som rubriken säger, har nån idiot gått och beställt saker i mitt namn.
Fick samtal från någon obskyr klädfirma på en ö utanför göteborg, vetefan men jag som inte haft flickvän på åratal skulle inte få för mig att beställa tjejkläder, och då rakt inte från en nätbutik^^

Kvinnan som ringer säger surt åt mig att "varför har du inte hämtat ut ditt paket?"
Varpå jag säger "va?..jag har inte beställt något!"
"jo, det har du visst det, har du inte fått någon postavi?"
-Neej, det har jag då rakt inte, jag har inte bokat något någonstans!"
"Jo, är det inte xxxx xxxxx" Jo, du har beställt och inte hämtat ut så nu blev det en returkostnad som du måste betala på xxx kronor!"
-jag tänker polisanmäla och bestrida fakturan, och jag vill ha originalmailet skickat till mig"
"du måste ändå betala fakturan!"
-Det måste jag inte alls det, jag kommer bestrida till dödsdagarna och polisanmäla bedrägeriförsök, hur vill du ha det, 290kr i förlust för ett uselt ordersystem där du inte kräver några bevis på vem som beställer eller en polisanmälan och kostnader för inkasso och förlorad tid eftersom jag kan bevisa att jag inte beställt något?"

Det slutar me att kvinnan argt säger att jag måste betala, då lägger jag på direkt med orden att jag kommer polisanmäla och bestrida fakturorna

Så, detta är väl rätt väg att gå?
Finns det någon chans att få reda på vilken idiot som försöker beställa saker i mitt namn?

1. Jag rekommenderar dig att INTE betala fakturan. När man betalar en faktura kan det anses att betalning innebär accept, varpå man kan förlora rätten att bestrida fakturan.

2. Bestrid fakturan på ett juridiskt korrekt sätt - annars är det värdelöst. Ett argt telefonsamtal betyder noll i juridiska sammanhang. Såhär bestrider du en faktura på ett korrekt sätt:
A) Gör ett stort kryss från hörn till hörn av fakturan
B) Skriv "Denna faktura bestrids, datum, och signera" någonstans på fakturan
C) Skicka kopia på bestriden faktura till avsändaradressen per fax och per post. Du vill ha ut ett mottagningskvitto från faxen för att styrka att du har bestridit fakturan "inom skälig tid" och för att styrka att de mottagit den bestridna fakturan.

Allt annat än ovanstående procedur är slöseri med tid. Om du gör enligt ovan så är det i nästa steg upp till avsändaren att antingen gå vidare med juridiskt ombud, eller låta fallet vara. Hänvisa dem till att enbart kommunicera skriftligt med dig.

Det finns många välmenade tips i den här tråden, om att du ska ringa till olika ställen och "förklara". Jag vill återigen understryka att ovanstående procedur är mycket viktig. Du kan ringa kronofogden - visst - men juridiskt betyder det inte ett skvatt. Bekräfta inte något på telefon, de kan spela in. Ifall de ringer igen, säg bara "fakturan bestrids, ni får det skriftligt, vv kommunicera endast skriftligt med mig" och lägg på.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blain:

1. Jag rekommenderar dig att INTE betala fakturan. När man betalar en faktura kan det anses att betalning innebär accept, varpå man kan förlora rätten att bestrida fakturan.

2. Bestrid fakturan på ett juridiskt korrekt sätt - annars är det värdelöst. Ett argt telefonsamtal betyder noll i juridiska sammanhang. Såhär bestrider du en faktura på ett korrekt sätt:
A) Gör ett stort kryss från hörn till hörn av fakturan
B) Skriv "Denna faktura bestrids, datum, och signera" någonstans på fakturan
C) Skicka kopia på bestriden faktura till avsändaradressen per fax och per post. Du vill ha ut ett mottagningskvitto från faxen för att styrka att du har bestridit fakturan "inom skälig tid" och för att styrka att de mottagit den bestridna fakturan.

Allt annat än ovanstående procedur är slöseri med tid. Om du gör enligt ovan så är det i nästa steg upp till avsändaren att antingen gå vidare med juridiskt ombud, eller låta fallet vara. Hänvisa dem till att enbart kommunicera skriftligt med dig.

Det finns många välmenade tips i den här tråden, om att du ska ringa till olika ställen och "förklara". Jag vill återigen understryka att ovanstående procedur är mycket viktig. Du kan ringa kronofogden - visst - men juridiskt betyder det inte ett skvatt. Bekräfta inte något på telefon, de kan spela in. Ifall de ringer igen, säg bara "fakturan bestrids, ni får det skriftligt, vv kommunicera endast skriftligt med mig" och lägg på.

----------
Känner att jag måste förklara närmare:
Inga fakturor har inkommit, och ska inte heller inkomma, alla företag har bekräftat detta och finns noterat,namn och tidpunkter och ärendenummer och sådant
Allt jag fått är avier, det var bara företag nr1 som hörde av sig eftersom det var en enskild firma och det var det som gjorde mig uppmärksam på all post som kom kvällen efter också

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

OM DET HAR KOMMIT från massa olika butiker och står i olika namn är min första fråga hur gjorde du slut med ditt ex?:) eller vems fru har du dragit på?:)

skämt åt sido är bara ringa upp företagen och förklara dom är ganska vana man tar bort det nästan direkt för att det är inte 1 gång om året detta händer.......

sen skulle jag nog be om detta företaget att polisanmäla han som beställt också för då det gäller över 1k så är det fängelsestraff så då har dom godkännande till 99% att kolla igenom loggarna på det IP som la ordern

MVH//Ginta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ginta:

OM DET HAR KOMMIT från massa olika butiker och står i olika namn är min första fråga hur gjorde du slut med ditt ex?:) eller vems fru har du dragit på?:)

skämt åt sido är bara ringa upp företagen och förklara dom är ganska vana man tar bort det nästan direkt för att det är inte 1 gång om året detta händer.......

sen skulle jag nog be om detta företaget att polisanmäla han som beställt också för då det gäller över 1k så är det fängelsestraff så då har dom godkännande till 99% att kolla igenom loggarna på det IP som la ordern

MVH//Ginta

-----------------------------------
Nej, olika butiker, samma namn, och jag har inte haft tjej eller något annat på över fyra års tid, så den biten är ingen risk med öht, plus att mina ex har lika mycket datorkunskap som en gibbonapa.

Jag har redan förklarat att det ordnat sig,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

För det första så är det ju någon som använt ditt namn, adress och telefonnummer av nån anledning, något som är mycket mer oroande än en skitfaktura på 290:- Polisanmäl genast!

P.S. Kolla runt så det inte är nån polare som jävlas med dig bara, taskigt om du sätter dit nån kompis för en practical joke!

Då är det rätt åt den polaren. Och han bör ha lärt sig en läxa.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

hur gick det med allting sen?
har tjuvarna gett upp?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

hur gick det med allting sen?
har tjuvarna gett upp?

Du är medveten om att tråden är 10 år gammal?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du vet lagens kvarnar maler långsamt... speciellt när det inte handlar om någon utanför etablisemanget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

jag frågade ts

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk

Längsta necron någonsin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

jag frågade ts

Då borde du åtminstone tagga honom..
@godspeed

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Längsta necron någonsin?

Verkligen inte. Det var någon som hade problem med att koppla joysticken till ljudkortet för typ tjugo år sedan. Den tråden "necrades" i våras.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Då borde du åtminstone tagga honom..
@godspeed

Det är hans egna tråd, han följer den.
Hrm!

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Längsta necron någonsin?

Det var en intressant situation @godspeed befunnit sig i så jag är väldigt intresserad av hur det gick med det här efter han slutade skriva i tråden

Bestrider han fakturor än idag?
Gav tjuvarna upp?
Är han skuldsatt upp över öronen?
Har han fortfarande ingen flickvän?
Vad hände sen?

Jag googlade på bedrägeri btw och den här tråden dök upp.
På SweClockers

Svara oss godspeed

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

Det var en intressant situation @godspeed befunnit sig i så jag är väldigt intresserad av hur det gick med det här efter han slutade skriva i tråden

Bestrider han fakturor än idag?
Gav tjuvarna upp?
Är han skuldsatt upp över öronen?
Har han fortfarande ingen flickvän?
Vad hände sen?

Jag googlade på bedrägeri btw och den här tråden dök upp.
På SweClockers

Svara oss godspeed

Oj, jag har haft enormt mycket med det personliga med långa sjukskrivningar osv och en mycket förändrad livssituation mot då, loggade inte här idag för att lägga ett bud på en annons

Jag bestrider inga fakturor idag, det tog ungefär 1 år drygt innan allt dykt upp
Det kom aldrig fram vem som gjorde det här, de hittade inte de skyldiga
Haha, angående flickvän så hade jag flickvänner senare, men inte nu pga min livssituation med min sjukdomsbild gör att jag dels inte orkar och medicinerna gör mig ungefär lika intresserad av en flickvän som en sten är av en get

Min situation angående skulder, så finns inget sådant som blev efter den där händelsen, allt bestreds som dök upp, och sen har det inte hänt något sådant här men å andra sidan har jag också flyttat osv

Visa signatur