Vilken skärm rekommenderas? 1000-2000kr

Permalänk
Avstängd

Sandström. Räkna du även ut antalet pixlar på 16:9 2560x1440 och då kanske du fattar att antalet pixlar inte har med bildformatet att göra.

16:9 och 16:10 och andra bildformat anger bara förhållandet mellan längd och bredd. Inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag antar att din gamla skärm var riktigt gammal?

Då antar du rätt packardbell som hade 3 år på nacken,
Jag är ingen expert, men nöjd blev jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Sandström. Räkna du även ut antalet pixlar på 16:9 2560x1440 och då kanske du fattar att antalet pixlar inte har med bildformatet att göra.

Räkna först ut det, och sedan vad 16:10 versionen av den upplösningen har så ser du att 16:10 oftast har mer pixlar / högre upplösning.

Permalänk

Ta dell skärmen ffs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av suppan:

Då antar du rätt packardbell som hade 3 år på nacken,
Jag är ingen expert, men nöjd blev jag

Det är ganska stor sannolikhet att det är den högre upplösningen som gör det.

Kanske gick du även ifrån VGA - DVI/HDMI, då är det ganska förståeligt att du blir nöjd

Bra att du blev nöjd, glöm nu inte att kalibrera skärmen.

Permalänk
Skrivet av kol:

Sandström. Räkna du även ut antalet pixlar på 16:9 2560x1440 och då kanske du fattar att antalet pixlar inte har med bildformatet att göra.

16:9 och 16:10 och andra bildformat anger bara förhållandet mellan längd och bredd. Inget annat.

0 pixlar blir det, eftersom det inte finns några skärmar på 24" med den upplösningen.

Men ja, jag håller med om att bildformatet inte bestämmer nånting om upplösningen. Jag tolkade "16:10 har inte fler pixlar än 16:9." som att du menade att dom båda bildförhållandena vid jämförbara storlekar hade samma antalet pixlar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Räkna först ut det, och sedan vad 16:10 versionen av den upplösningen har så ser du att 16:10 oftast har mer pixlar / högre upplösning.

Eftersom de flesta 16:10 skärmarna är 1680x1050 så har faktiskt 16:9 skärmarna för det mesta högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Eftersom de flesta 16:10 skärmar är 1680x1050 så har faktiskt 16:9 skärmarna för det mesta högre upplösning.

16:9 1600x900
16:101680x1050

16:9 1920x1080
16:10 1920x1200

16:9 2560x1440
16:10 2560x1600

Och dessutom är skärmarna vi pratar om 1920x1200, och det är högre upplösning än 16:9 versionen.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE=Marcusk;11776672
Och dessutom är skärmarna vi pratar om 1920x1200, och det är högre upplösning än 16:9 versionen.[/QUOTE]

Dina ihopmixade par säger ingenting eftersom du likväl kan para ihop en 16:9 upplösning med en 16:10 upplösning med färre pixlar.

Däremot så berörs endast 1920x1080 skärmar och en 1920x1200 skärm i denna tråd. Men det ändrar ju inte det faktum att 16:9 och 16:10 endast anger förhållandet mellan längd och bredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Dina ihopmixade par säger ingenting eftersom du likväl kan para ihop en 16:9 upplösning med en 16:10 upplösning med färre pixlar.

Däremot så berörs endast 1920x1080 skärmar och en 1920x1200 skärm i denna tråd. Men det ändrar ju inte det faktum att 16:9 och 16:10 endast anger förhållandet mellan längd och bredd.

Men lilla vännen, alla här inne fattade att han menade 1920*1080 vs 1920*1200, tror jag även du fattade.

Och de pixlar han ställt upp är ju inte heller de dumma.

Vi har iofs 1920*1080 på mindre skärmar så det kan också jämföras med 1680*1050, men det är en annan grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

0 pixlar blir det, eftersom det inte finns några skärmar på 24" med den upplösningen.

Men ja, jag håller med om att bildformatet inte bestämmer nånting om upplösningen. Jag tolkade "16:10 har inte fler pixlar än 16:9." som att du menade att dom båda bildförhållandena vid jämförbara storlekar hade samma antalet pixlar.

16:10 och 16:9 har inte samma antal pixar eftersom om dom har samma anatal pixlar på bredden har alltid 16:10 mer på höjden eftersom pixlar kan inte vara avlånga så om en 16:10 har 1920x1200 och en 16:9 så har den med 16:10 230400 st pixlar mer en 16:9.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

24" 16:9 = 1920x1080 = 2073600 pixlar
24" 16:10 = 1920x1200 = 2304000 pixlar

Skrivet av Fl1ppZy:

16:10 och 16:9 har inte samma antal pixar eftersom om dom har samma anatal pixlar på bredden har alltid 16:10 mer på höjden eftersom pixlar kan inte vara avlånga så om en 16:10 har 1920x1200 och en 16:9 så har den med 16:10 230400 st pixlar mer en 16:9.

Tack för förklaringen, det hade jag ju uppenbarligen ingen aning om.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

För det priset säger jag nej.

Varför inte det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin198:

Varför inte det då?

Skit i han, kolla denna: http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/lg-flatron-ips225-p1...

Permalänk
Avstängd

Men snälla lilla dreas. När du sprider desinformation så får du räkna med att få mothugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Men snälla lilla dreas. När du sprider desinformation så får du räkna med att få mothugg.

Vilken felinformation?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullerom:

vet inte så mkt om DVI och VGA men HDMI är bäst titta på Flashback eller andra trådar på "SC" så satsa på hdmi är bäst om du inte tror mej titta Google. men nu kan inte jag svara på mer frågor trött som fan och drar till åre imn hitta nån annan tråd om detta

Var kommer alla dessa tomtar/troll ifrån Ge er!!!

Ska du ha skärmen till snabba spel eller dylikt så är TN panel att föredra, vill du ha bäst bild ja då gäller IPS panel

Snabbt spelande: Benq G2750 27"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=971703

Spelande med grym bild: Dell UltraSharp U2412M (Dock 300kr över budget men värt varenda krona!)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Men snälla lilla dreas. När du sprider desinformation så får du räkna med att få mothugg.

Please do elaborate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonthan:

Vilken felinformation?

Att likställa en aspect ratio med en upplösning.

Permalänk
Medlem

Efter lite mer sökande skulle jag nog kört på LG Flatron IPS235V. Är billigare än Dellen och har lägre MS samt betydligt snyggare enligt mig. Den har IPS-panel, Wled och den biten.....

Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1005513

Test: http://www.prad.de/new/monitore/test/2011/test-lg-ips235v.htm...

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Att likställa en aspect ratio med en upplösning.

Det har jag aldrig gjort.

Skrivet av RobCar:

Efter lite mer sökande skulle jag nog kört på LG Flatron IPS235V. Är billigare än Dellen och har lägre MS samt betydligt snyggare enligt mig. Den har IPS-panel, Wled och den biten.....

Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1005513

Test: http://www.prad.de/new/monitore/test/2011/test-lg-ips235v.htm...

Vad tror ni?

Jag länkade den i tråden. Den har dock inte så låg responstid, så varför du säger att den har lägre än Dellen förstår jag inte.

Permalänk
Medlem

Var VÄLDIGT kritisk med dessa förslag, MS på skärmen spelar inte någon roll då inputlag läggs till, och HDMI klarar inte av samma som DVI men HDMI klarar dock fullHD och har ljud inbyggt.

gå till en riktig tråd där folk sokm vet vad de snackar om har skrivit, kolla på SWeCs låsta monitor trådar då de brukar vara väldigt säkra källor.

återigen jag är inte någon ewxpert men jag har läst på en del och det som nämns ovan hör till felaktiga källor.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det har jag aldrig gjort.

Jag länkade den i tråden. Den har dock inte så låg responstid, så varför du säger att den har lägre än Dellen förstår jag inte.

Tja Dreas89, jag såg att Eizon hade högtalare vilket inte behöver, kan du hitta en nedskalad vesion av Eizon? Skulle vara as najs... Vill inte betala för saker jag inte använder.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det har jag aldrig gjort.

Jag länkade den i tråden. Den har dock inte så låg responstid, så varför du säger att den har lägre än Dellen förstår jag inte.

Tja Dreas89, jag såg att Eizon hade högtalare vilket inte behöver, kan du hitta en nedskalad vesion av Eizon? Skulle vara as najs... Vill inte betala för saker jag inte använder. Annars verkar Eizon skitnajs, verkar vara hög kvalité och skaplig responstid på den.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Tja Dreas89, jag såg att Eizon hade högtalare vilket inte behöver, kan du hitta en nedskalad vesion av Eizon? Skulle vara as najs... Vill inte betala för saker jag inte använder.

Det finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det har jag aldrig gjort.

Jag länkade den i tråden. Den har dock inte så låg responstid, så varför du säger att den har lägre än Dellen förstår jag inte.

Okej missade det då.. på pappret så har den lägre MS iallafall
Jag kan vara helt ute och cyklar men har inte Någon/flera av Dells IPS skärmar paneler från LG? för mig att jag lästa det för ett tag sedan.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Okej missade det då.. på pappret så har den lägre MS iallafall
Jag kan vara helt ute och cyklar men har inte Någon/flera av Dells IPS skärmar paneler från LG? för mig att jag lästa det för ett tag sedan.

u2412m har iallafall en LG-panel i sig. Skulle gissa på att övriga med e-IPS också har det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

@kol:

Det du säger är ungefär som

"6870 har bättre prestanda än GT 520, alltså presterar AMD bättre än Nvidia"

Goddag yxskaft - jämför äpplen med äpplen och inte krokodiler med bär. Ungefär så långt håller ditt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Var VÄLDIGT kritisk med dessa förslag, MS på skärmen spelar inte någon roll då inputlag läggs till, och HDMI klarar inte av samma som DVI men HDMI klarar dock fullHD och har ljud inbyggt.

gå till en riktig tråd där folk sokm vet vad de snackar om har skrivit, kolla på SWeCs låsta monitor trådar då de brukar vara väldigt säkra källor.

återigen jag är inte någon ewxpert men jag har läst på en del och det som nämns ovan hör till felaktiga källor.

Verkar inte Eizon bra?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det har jag aldrig gjort.

Jag länkade den i tråden. Den har dock inte så låg responstid, så varför du säger att den har lägre än Dellen förstår jag inte.

Hmm blev lite osäker... Eizon vs Dellen vs LG IPS235V som ren spelskärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*