Smidig och TYST surf/word-dator?!

Permalänk
Medlem

Smidig och TYST surf/word-dator?!

Finns det någon dator idag som är riktigt tyst? Helst helt utan fläkt?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Antar att du menar stationär dator.

Vet ej var man kan köpa såna färdiga, men det finns iallafall om man är villig att bygga själv. Prisjakts sökresultat för moderkort med inbyggd CPU och passiv kylning: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=419#rparams=l=s81349948

Komplettera med SSD och externt fläktlöst nätaggregat.

Det kanske finns företag som bygger ihop såna här i nån snygg liten låda, är osäker. Ring Webhallen/Komplett/Inet/Dustin och fråga.

Permalänk
Medlem

Tack, men jag har redan en stationär dator som är passivt kyld. Så därför tycker jag att det är märkligt att det ska vara så svårt att hitta en bärbar som är det.

Någon som vet något? Hur är det med den ultratunna Asus X101? http://www.asus.com/Eee/Eee_PC/Eee_PC_X101

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

OK, du menar bärbar alltså. Jag tror faktiskt inte att det finns nån helt passivt kyld bärbar dator. Och finns det nån, så har den nog mycket klen prestanda. Du får provlyssna på den där ASUSen, men generellt sett så har bärbara datorer små fläktar - och ju mindre fläkt, desto snabbare måste den snurra för att kyla = dvs högre ljudnivå.

Jag läste för nåt år sen om ett experiment där man gjort hela baksidan av laptopens skärm till en passiv kylare som strålar ut värmen i rummet. Vad jag vet finns den inte i massproduktion.

Lycka till, men jag tror det är kört med heltysta laptops... Läs genom lite laptoptester och se om ljudnivån nämns, har man tur hittar man nån som inte stör så mycket.

Permalänk
Medlem

Hmm, du skulle ju kunna använda en Transformer, gärna kommande Prime med lite mer kraft. Med tangentbordet så blir det något så när likt en bärbar. Däremot blir det ju Android.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

mm.. Jag vill gärna ha Windows som operativsystem. Det ryktas om att Asus kommande X101CH ska bli helt passivt kyld. Det jag är lite orolig för med den är att den ska bli överhettad, det hade varit bra att se den användas ett tag så att man slipper riskera att behöva skicka tillbaka den. Enligt instruktionsboken som de släppt (annars finns det väldigt lite info) bör man inte ha den i knät "för att undvika brännskador."

Men jag är inte så sugen på att vänta.. så därför hade det varit intressant att veta om det fanns någon dator med passiv kylning idag.

Bra att ni nämnde det med små fläktar.. känns som att man generellt ska hålla sig undan väldigt små/tunna datorer om man vill ha det tyst i längden.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10