Dator för videoredigering, ca 6000kr + skärm, "sambogodkänd" :)

Permalänk
Medlem

Dator för videoredigering, ca 6000kr + skärm, "sambogodkänd" :)

Hallå. Är på jakt efter en stationär dator för främst videoredigering, men har alldeles för dålig koll numera för att lita på mitt eget omdöme. Hoppas därför på hjälp från er!

Mina önskemål är som rubriken säger, men kan försöka specificera mig lite mer:

- Budget ca 6000kr, gärna under men kan även gå upp någon tusenlapp om det gör stor skillnad..
- Ska främst användas för videoredigering, hd-film från främst en GoPro 2, använder just nu mest Cyberlink PowerDirector med även Sony Vegas.
- Med "sambogodkänd" menar jag att den gärna får vara tyst, snyggt och smidigt chassi, strömsnål. Kan den även fluffa kuddar så är det fint, men jag kanske får stå ut med att göra det själv även framöver.
- Kommer inte ge mig på några advancerade överklockningsövningar, fixar väl att ändra mjukvarusättningar men inte intresserad av vattenkylning et.c.

(Jag har redan Win7-licens så det behöver inte köpas ny.)

Någon hade postat http://www.inet.se/kundvagn/visa/1266914/2011-12-21 en bit tillbaka, den kanske skulle kunna funka, men finns det några andra bra alternativ (denna landar ju på >7000kr inkl HD)? Jag skulle gärna hitta ett snyggare chassi t. ex..

Tack på förhand!

Utöver detta mottager jag gärna tips på en snygg, prisvärd skärm på 22-24" sådär.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag plockade ihop ett mATX-system på Inet som jag tror passar dig.

Det är en ganska tight budget, dels eftersom hårddiskarna har blivit så dyra. Om du vill ha mer renderingsprestanda så rekommenderar jag en 2600k istället. Jag rekommenderar även att du väljer en processorkylare från tredje part för att få datorn tyst under belastning. Om du byter ut de medföljande fläktarna till Nexus-fläktarna kommer datorn knappt vara hörbar under låg belastning, men när du drar igång tunga klipp eller rendering kommer den väsnas en hel del. Jag lade inte in någon kylare i paketet eftersom jag inte har stenkoll på vilka som funkar till det valda chassit (är mer hemma med ATX-chassin, där passar alla till alla chassin). Du får helt enkelt kolla upp lite mått och räkna, eller googla på vilka som passar.

Min tanke är att du kör på det i processorn integrerade grafikkortet. Videoredigering kräver inte mycket till grafikkort, så det borde fungera utmärkt.

När det gäller skärm så rekommenderar jag en skärm med IPS- eller VA-panel. Det finns många billiga skärmar med IPS och VA nu för tiden. In på prisjakt och leta lite!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, det verkar vara ett vettigt system. Kom på att jag har en del diskar liggandes här hemma, så kanske kan bortse från den kostnaden och uppgradera till 2600K. Vet inte om jag även bör köpa 8GB minne till eller är det onödigt för mina ändamål?

Ska kolla upp kylare och fläktar, att datorn låter under tung belastning känns som att jag (och tjejen) kan leva med, dock skönt om den går tyst vid mindre krävande användning.

Tack även för tipsen ang. skärm.

mvh/S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slothrop:

Tack för svaret, det verkar vara ett vettigt system. Kom på att jag har en del diskar liggandes här hemma, så kanske kan bortse från den kostnaden och uppgradera till 2600K. Vet inte om jag även bör köpa 8GB minne till eller är det onödigt för mina ändamål?

Ska kolla upp kylare och fläktar, att datorn låter under tung belastning känns som att jag (och tjejen) kan leva med, dock skönt om den går tyst vid mindre krävande användning.

Tack även för tipsen ang. skärm.

mvh/S

RAM är ju löjligt billigt just nu, så man skulle ju kunna säga "varför inte?" Jag har själv inte sysslat med någon tung videoredigering, så jag vet inte hur mycket RAM man använder, men jag har svårt att tänka mig att du skulle använda mer än 8 GB.

Som sagt så kommer den vara knäpptyst under låg/ingen belastning. Moderna processorer är väldigt bra på att klocka ner sig och sänka spänningen automatiskt, och t o m den medföljande kylaren brukar klara att kyla CPU med väldigt låg fläkthastighet.

Varsågod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av widL:

RAM är ju löjligt billigt just nu, så man skulle ju kunna säga "varför inte?" Jag har själv inte sysslat med någon tung videoredigering, så jag vet inte hur mycket RAM man använder, men jag har svårt att tänka mig att du skulle använda mer än 8 GB.

Som sagt så kommer den vara knäpptyst under låg/ingen belastning. Moderna processorer är väldigt bra på att klocka ner sig och sänka spänningen automatiskt, och t o m den medföljande kylaren brukar klara att kyla CPU med väldigt låg fläkthastighet.

Varsågod.

Det är inga problem att använda mer än 8 GB RAM så 16 GB är ingen dum idé. Jag pendlar ofta mellan 6 och 7 GB när jag renderar från AVCHD till H.264 och då kör jag inget direkt avancerat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu har det äntligen blivit dags att lägga pengarna på datordelar istf. skidresor och andra distraktioner, så frågan är nu, håller fortfarande ovanstående mATX-system eller har det dykt upp ännu vettigare saker?

Permalänk
Medlem

1. Ska du inte ha ngt grafikkort?
2. Ska du ha det knäpptyst ska du bara ha ssd för lagring, inga hdd (caviar black är även en av dom mest högljudda hddarna)
3. Nätagget ska vara halvpassivt om du ska ha det knäpptyst

Fast detta skulle öka prislappen ganska mycket. Tystnad kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

#7 behövs inget grafikkort då 2600k har en okej integrerad gpu och datorn ska användas för videoredigering inte spelande.

Permalänk

Här är ett förslag på vad som kan köpas:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1551315/2012-02-29_6k_videob...

Rätt likt widL's paket, men jag tog FD Define mini som chassi (dämpat), 16GB-minne och en tredjepartskylare (som faktiskt är riktigt bra) och lade med en optisk enhet (har du en liggandes, så ta den istället).

Kan du använda en gammal disk, så ta i7 2600K istället.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vilket redigerings program använder du?
Använder du något från Adobe så är det att rekommendera ett Nvidia kort, då adobe och Nvidia sammarbetar. Rendering och bildhantering på alla Adobes program (Photoshop, After Effects, Premier osv) funkar bäst med tillsammans med ett Nvidia kort.

Har ingen benchmark som visar skillnad mellan Nvidia vs AMD vs integreratkort vid rendering, men det måste inte vara något värsting kort för att det ska funka fint.

Arbetade mycket med Adobe Premier och 720p inspelat material från fraps (gjort en del WoW filmer tillexempel vid det glada 2005 ) och då hade jag 2st Nvidia GT6600 i SLI och detta funkade kanon, tillsammans med 4gig RAM och AMD 64bit 2Ghz CPU

Men som tidigare nämnt så köp RAM nu när det är så billigt. Minst 8, gärna 16 då det kostar ingeting.

Permalänk
Medlem

Tack återigen för svar!
Siktar nog på att använda en gammal disk iaf tills vidare, och köpa nåt nytt när priserna gått ner (ev en SSD då, för ljudet och snabbheten). 16GB ram får det bli.

Står och väger den där extra tusenlappen för 2600K istf 2500K, snål som jag försöker vara..

locktail: Står i översta posten, men använder fn iaf Cyberlink PowerDirector för att redigera främst HD-filmer från en GoPro HD Hero 2. Funderar på att ge mig in i Sony Vegas också.. Tack för tipsen om Adobe/Nvidia, kommer dock satsa på integrerad gpu i nuläget.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på WrongTargets förslag ovan, med 2600K plus en SSD-disk. Tyvärr är det inte riktigt så tyst som jag hoppats, bl.a. verkar inte moderkortet tillåta att man helt slår av fläktarna? Även på nivå 1 (~1500rpm) så låter CPU-fläkten en hel del, så just nu kör jag med den urkopplad (med ett stadigt öga på CPU-temparna, men vid låg belastning är de <35grC så det känns lugnt). Någon som vet om man på något sätt kan forcera ner fläkten i idle?

Alternativet är givetvis att jag slänger upp lite mer pengar på tystare komponenter, finns det något passivt system att rekommendera (det är väl iofs det jag har just nu med fläkten urkopplad iofs )? Har inget större behov av att överklocka i nuläget, och när jag väl har det kan jag ju alltid gå tillbaka till fläktbaserat system..

Funderar även på att byta nätagg till nåt (halv)passivt och har kikat på Seasonic, några kommentar om deras prylar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slothrop:

Jag slog till på WrongTargets förslag ovan, med 2600K plus en SSD-disk. Tyvärr är det inte riktigt så tyst som jag hoppats, bl.a. verkar inte moderkortet tillåta att man helt slår av fläktarna? Även på nivå 1 (~1500rpm) så låter CPU-fläkten en hel del, så just nu kör jag med den urkopplad (med ett stadigt öga på CPU-temparna, men vid låg belastning är de <35grC så det känns lugnt). Någon som vet om man på något sätt kan forcera ner fläkten i idle?

Alternativet är givetvis att jag slänger upp lite mer pengar på tystare komponenter, finns det något passivt system att rekommendera (det är väl iofs det jag har just nu med fläkten urkopplad iofs )? Har inget större behov av att överklocka i nuläget, och när jag väl har det kan jag ju alltid gå tillbaka till fläktbaserat system..

Funderar även på att byta nätagg till nåt (halv)passivt och har kikat på Seasonic, några kommentar om deras prylar?

Bra paket, men kylningen behöver läggas mer pengar på för att få det tyst. Moderkortet kommer inte låta dig stänga av CPU-fläkten helt, då är en hederlig fläktkontroller bättre, exempelvis denna. Du kopplar alla fläktar till den, och stänger av varningssystemet för CPU-fläkten på moderkortet, så är saken biff.

Den stora frågan är om du behöver en lite rejälare kylfläns eller inte. Mitt förslag är en fläktkontroller i kombination med tystare fläktar till både chassi och CPU-kylare, och eventuellt en större kylfläns. Jag har själv testat ganska många fläktar, och den jag upplever har behagligast ljudkaraktär är denna. Den låter inte så mycket på full fart, och är ljudlös när du drar ner den med en fläktkontroller.

Jag hade börjat med en fläktkontroller och Nexus-fläktar till både chassi och CPU-kylaren (fäst den på flänsen med buntband el. dyl.). Om det inte räcker (läs: om det blir för varmt) så får du köpa en kvalitetskylare, t ex någon av Noctuas lite mindre modeller (antar att de största inte passar i mATX-chassin, men jag är inte säker). De är dyra, men håller oerhört hög kvalitet.

Ang. nätagg så är Seasonic ett säkert val, de gör bara kvalitetsagg. Satsa på något 80+ Gold/Platinum med 400+ W så kommer det bli knäpptyst. Seasonic har ju även några fläktlösa varianter, men de är inte jättebilliga.