Bärbar dator runt 8000 kr, helst 17 tum.

Permalänk

Bärbar dator runt 8000 kr, helst 17 tum.

Hej!

Är i stort behov av en ny dator och av flera anledningar kommer det bli en bärbar. Min budget är väl kring 8k, men är där något väldigt bra för lite mer så kan det väl tålas tänkas lite på. Har alltid suttit på stationär med åtminstone 21"+ och är därför lite rädd för att gå ner så lågt såsom 15".
Vad gäller användning så tittar jag mycket på HD-filmer, ofta samtidigt som jag spelar lättare spel, exempelvis WoW. Hade dock varit roligt om datorn pallat lite tyngre saker.

Vad kan tänkas lämpligt för mina ändamål? Har tagit mig en titt på DELL XPS med följande stats:

Processor 2:a generationens Intel® Core™ i7-2670QM processor (2,20 GHz upp till 3,10 GHz)
Operativsystem Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
Bildskärm 44 cm(17.3") FHD 3D WLED TL (1920x1080) 1080p med 2.0 Mega Pixel Integrerad kamera
Minne1 6 GB2 Dubbla kanaler DDR3 SDRAM vid 1333 MHz
Hårddisk 750 GB2 SATA-hårddisk ( v/min) (7 200 v/min)
Optisk enhet DVD+/-RW-enhet (läser och skriver till DVD och CD)
Grafikkort 3GB NVIDIA® GeForce® GT 555M Grafik kort - 3D Möjlighet
Service 1 års begränsad garanti - hämta/lämna-service
Vikt 3.43 kg

Pris för kalaset: 8,5k inklusive rabattkord, exklusive frakt.

Jag bryr mig inte om 3D-skärmen, men det blir samma pris utan som med.

PS. Nu med releasen av nya grafikkort, kan vi vänta oss nya laptops i samband med detta? Kommer det vara någon skillnad som är värd att rättfärdiga med avseende på eventuella prishöjningar?

Ber om ursäkt då det blev väldigt många frågor. Har varit ifrån hårdvaruvärlden alltför länge känner jag.

MVH

Permalänk
Medlem

Det finns verkligen JÄTTE många trådar om köpråd bärbara datorer i forumet. Kolla lite där.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Det finns verkligen JÄTTE många trådar om köpråd bärbara datorer i forumet. Kolla lite där.

Ja, jag har läst runt både här och på flashbacks köpråd ganska länge, men dessvärre så handlar nästan alla trådar om datorer i denna prisklass om 15,6" tummare.

Permalänk

Om man säger som såhär, kommer något flaskhalsa i datorn jag länkat eller verkar det vettigt?

Permalänk
Medlem

Den verkar jättevettig, min dator i sign. klarar av WoW med jättebra FPS.

Permalänk
Medlem

Jag tror Dellen är väldigt vettig, tänk dock på att den versionen du köper har ett utstickande batteri under, sjukt störigt enligt mig. (Finns att se på youtube). Annars är prestandan väldigt balanserad.

För spel är följande dator för samma pris mer välpresterande:
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3627619#utm_source=...
Sämre processor men betydligt bättre grafikkort. Vill man ha rå spelprestanda kommer den slå Dellen hands down.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!