Hur kan jag överhetta min dator?så processorn,MB med flit.

Permalänk
Medlem

Som nån sa, sälj allt utom chassit, köp nytt, farsan märker inget och du spar pengar!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

dra bara ut sladden till hårddisken, och säg att du säljer den till någon som behöver "trasiga datorer". Säg sedan till föräldrarna att du kan använda de pengarna tillsammans med deras att köpa en ny.
MEN INTE EN DELL!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

de luktar evil:D
du får väl dra till med att dina vänner spelar just detta spel, och din dator hänger inte med, så du behöver nya komponenter för att driva spelet. du får lägga fram fördelar med uppgraderingen. Att denna nya burk du gör kommer hålla några år framåt. framtidssäker.

han kan ju säga att hans farsa får ta över det mesta från den burken om han får beställa nya grejer ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

dra bara ut sladden till hårddisken, och säg att du säljer den till någon som behöver "trasiga datorer". Säg sedan till föräldrarna att du kan använda de pengarna tillsammans med deras att köpa en ny.
MEN INTE EN DELL!

precis köp från inet eller kompletts datorer då har du gamingdatorer

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Alltså... Det är ju rätt svårt att ha sönder en dator så att det ser ut som slitage... Och om far din upptäcker att du medvetet har haft sönder datorn så ställer jag mig ytterst tveksam till om han tillåter att du köper en ny dator. Jag skulle definitivt inte göra det, eller, i alla fall inte mer än en beggad dator på blocket för typ 500-1000 kr.

Var lite diplomatisk istället. Snacka med mor din. Säg att det kan vara som en födelsedagspresent eller något liknande. Det finns många bättre vägar att gå istället för att ha sönder datorn.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Typiskt bortskämt beteende. Prata med honom. Om han vägrar så får du väl se till att skaffa dig egna pengar som du får i hand. Alltså jobba någon annanstans än hos din far.

Är nog rätt säker på attt han lagt ned mer pengar på dig sedan sommaren än vad du tjänade ihop under dina jobbdagar hos honom...

Vad jag förstår så är det en bärbar dator du har?

Frågan är ju vad för dator duvsagt att du vill ha nu, det har vi inte fått veta? Är det en bärbar så blir det ju rätt dyrt om den ska klara battlefield 3 på ett bra sätt.

EDIT: Jag sitter fasen och blir mer och mer förbannad på detta. Så jävla otacksamt beteende.
Har du tänkt på att din Far kanske inte anser sig ha råd med en ny dator till dig? Har du tänkt på att han kanske sitter med en dålig ekonomi men inte säger det till er barn då han inte vill oroa er i onödan? Nu vet jag inte, men så kan det vara, ha det i åtanke.
Än mer förbannad blir jag när jag tänker tillbaka på min egna barndom. Fick jag något så blev jag ytterst glad och tacksam, det var absolut inget som jag räknade med. Min bästa leksak var en hemmasydd tyggroda som jag hade under hela min uppväxt.
Denna tacksamhet för det man fick och inte otacksamhet för det man inte fick upplevde jag också bland mina vänner. Det var så det var bara.

Vad fan har hänt med de yngre idag?
Nu är jag bara 22 år så min barndom var inte för länge sedan.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

skänk den till någon som behöver den och säg att någon har snott den

Permalänk
Medlem

Haha håller med honom, han som sa att du skulle byta ut komponenter i den. Köp komponenterna hos morsan, sätt i dem där och ta med datorn till farsan. Jag slår vad om att han aldrig skulle märka skillnad! Sen har du lite delar du kan sälja eller ge bort! Win-win!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Typiskt bortskämt beteende. Prata med honom. Om han vägrar så får du väl se till att skaffa dig egna pengar som du får i hand. Alltså jobba någon annanstans än hos din far.

Är nog rätt säker på attt han lagt ned mer pengar på dig sedan sommaren än vad du tjänade ihop under dina jobbdagar hos honom...

Vad jag förstår så är det en bärbar dator du har?

Frågan är ju vad för dator duvsagt att du vill ha nu, det har vi inte fått veta? Är det en bärbar så blir det ju rätt dyrt om den ska klara battlefield 3 på ett bra sätt.

EDIT: Jag sitter fasen och blir mer och mer förbannad på detta. Så jävla otacksamt beteende.
Har du tänkt på att din Far kanske inte anser sig ha råd med en ny dator till dig? Har du tänkt på att han kanske sitter med en dålig ekonomi men inte säger det till er barn då han inte vill oroa er i onödan? Nu vet jag inte, men så kan det vara, ha det i åtanke.
Än mer förbannad blir jag när jag tänker tillbaka på min egna barndom. Fick jag något så blev jag ytterst glad och tacksam, det var absolut inget som jag räknade med. Min bästa leksak var en hemmasydd tyggroda som jag hade under hela min uppväxt.
Denna tacksamhet för det man fick och inte otacksamhet för det man inte fick upplevde jag också bland mina vänner. Det var så det var bara.

Vad fan har hänt med de yngre idag?
Nu är jag bara 22 år så min barndom var inte för länge sedan.

Har du ens läst vad han skrivit? Han tänker använda egna pengar som han själv tjänat genom att sommarjobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Typiskt bortskämt beteende. Prata med honom. Om han vägrar så får du väl se till att skaffa dig egna pengar som du får i hand. Alltså jobba någon annanstans än hos din far.

Är nog rätt säker på attt han lagt ned mer pengar på dig sedan sommaren än vad du tjänade ihop under dina jobbdagar hos honom...

Vad jag förstår så är det en bärbar dator du har?

Frågan är ju vad för dator duvsagt att du vill ha nu, det har vi inte fått veta? Är det en bärbar så blir det ju rätt dyrt om den ska klara battlefield 3 på ett bra sätt.

EDIT: Jag sitter fasen och blir mer och mer förbannad på detta. Så jävla otacksamt beteende.
Har du tänkt på att din Far kanske inte anser sig ha råd med en ny dator till dig? Har du tänkt på att han kanske sitter med en dålig ekonomi men inte säger det till er barn då han inte vill oroa er i onödan? Nu vet jag inte, men så kan det vara, ha det i åtanke.
Än mer förbannad blir jag när jag tänker tillbaka på min egna barndom. Fick jag något så blev jag ytterst glad och tacksam, det var absolut inget som jag räknade med. Min bästa leksak var en hemmasydd tyggroda som jag hade under hela min uppväxt.
Denna tacksamhet för det man fick och inte otacksamhet för det man inte fick upplevde jag också bland mina vänner. Det var så det var bara.

Vad fan har hänt med de yngre idag?
Nu är jag bara 22 år så min barndom var inte för länge sedan.

Ja tänka sig, hela 22år, och knappt läskunnig!

Han ska använda sig av EGNA pengar!

OT:

Sparka din far i baken och säg att om han då bannemig kan sälja sin nuvarande traktor, och köpa en Volvo BM 400 från mittersta 1900 talet få se hur det känns att sitta med utdaterad hårdvara

Nae, som många ovan, dra ur pwrbtn på moderkortet (liten sladd, kan vara svår att se om man inte vet var man ska kolla), säg att den inte startar, sätt i sladden, sälj datorn, köp en billig spelburk med Phenom II processor och ett beg 6950, så har du så du klarar dig utan problem i battlefield och kan dessutom använda resterande sparade pengar på något som din pappa tycker är trevligt, säg en ny traktor då han gnällt som fan på sin Volvo BM 400, och vill ha en ny.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

uppgradera den lite i taget tycker jag:) eller skänk den till ngn behövande!! o säg att du glömde den på bussen eller ngt XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Nog måste du lagt ner mer än 4k på den datorn, bara processor, moderkort och grafikkort kostade över 4k för 2 år sen när de var nya.

965: 995 kronor kompletts 1337 i februari 2010?
Moderkort: tror det var runt 500 hundringen, hade inbyggt hyffsat grafikkort som klarade de spelen jag ville fram tills jag köpte 5850at
Minnena: även de runt 500 hundringen
5850: 1500 på kompletts 1337, iofs i juni 2010 om jag inte minns fel

1500 + 995 + 500 + 500 = 3500

Chassi & nätagg: ett fem år gammalt p180
Hårddisk: kvar sedan tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Okej, vad har du för dator nu då?

(Du måste vara minst tretton år för att arbeta, sexton för att äga pengar, men om du inte är arton så kan han ändå förbjuda dig att köpa ny dator.)

Va snackar du om? Min grabb är 3 år & han har en skaplig månadslön på sitt konto.
Varför skulle man inte "få äga" pengar när man är under 16?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Typiskt bortskämt beteende. Prata med honom. Om han vägrar så får du väl se till att skaffa dig egna pengar som du får i hand. Alltså jobba någon annanstans än hos din far.

Är nog rätt säker på attt han lagt ned mer pengar på dig sedan sommaren än vad du tjänade ihop under dina jobbdagar hos honom...

Vad jag förstår så är det en bärbar dator du har?

Frågan är ju vad för dator duvsagt att du vill ha nu, det har vi inte fått veta? Är det en bärbar så blir det ju rätt dyrt om den ska klara battlefield 3 på ett bra sätt.

EDIT: Jag sitter fasen och blir mer och mer förbannad på detta. Så jävla otacksamt beteende.
Har du tänkt på att din Far kanske inte anser sig ha råd med en ny dator till dig? Har du tänkt på att han kanske sitter med en dålig ekonomi men inte säger det till er barn då han inte vill oroa er i onödan? Nu vet jag inte, men så kan det vara, ha det i åtanke.
Än mer förbannad blir jag när jag tänker tillbaka på min egna barndom. Fick jag något så blev jag ytterst glad och tacksam, det var absolut inget som jag räknade med. Min bästa leksak var en hemmasydd tyggroda som jag hade under hela min uppväxt.
Denna tacksamhet för det man fick och inte otacksamhet för det man inte fick upplevde jag också bland mina vänner. Det var så det var bara.

Vad fan har hänt med de yngre idag?
Nu är jag bara 22 år så min barndom var inte för länge sedan.

Gå du o va förbannad på din groda eller ngt då. ist för att spride irritation här bara för att du inte orkar läsa vad TS skrev i tråden!!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Lyft ut cpun och böj lite pinnar.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk

Tackar för alla tips :). jag är dock 15år, jobbade 12-14timmar per dag. Vaknade och körde till 1-2 på natten(Vi tog in gräset till korna ;). men så är livet som bond pojk Att försöka övertala han med att köpa nya delar eller ny dator medans min nuvarande fungerar är ingen ide. han är värre än de låter. Och de värsta är att jag är PANK. nu, så de är därför jag måste ha ny dator. även om det är lönen för ett jobb så skulle han inte ge ett öre om jag hade en Fungerande dator(Halft fungerande). men men

Vad är det värsta som kan hända om jag tar bort Processor kylaren o bränner ner den?kan de börja brinna eller liknande?

Permalänk
Skrivet av Solding:

uppgradera den lite i taget tycker jag:) eller skänk den till ngn behövande!! o säg att du glömde den på bussen eller ngt XD

OffT: Vad gör man med en stationär dator på bussen?

OnT: Lycka till med ditt projekt. Oavsett hur envisa mina päron var under min barndom gav de alltid med sig efter några dagars och i vissa fall veckors argumenterade. Det är dina pengar så du har en bra utgångspunkt.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Va snackar du om? Min grabb är 3 år & han har en skaplig månadslön på sitt konto.
Varför skulle man inte "få äga" pengar när man är under 16?

Han äger inte pengarna i juridisk bemärkelse.

Permalänk
Medlem

Hitta ett gammalt spel som har ingen fps tak i menyerna, låt datorn vara igång under natten och när du vaknar lär inget funka

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Typiskt bortskämt beteende. Prata med honom. Om han vägrar så får du väl se till att skaffa dig egna pengar som du får i hand. Alltså jobba någon annanstans än hos din far.

Är nog rätt säker på attt han lagt ned mer pengar på dig sedan sommaren än vad du tjänade ihop under dina jobbdagar hos honom...

Vad jag förstår så är det en bärbar dator du har?

Frågan är ju vad för dator duvsagt att du vill ha nu, det har vi inte fått veta? Är det en bärbar så blir det ju rätt dyrt om den ska klara battlefield 3 på ett bra sätt.

EDIT: Jag sitter fasen och blir mer och mer förbannad på detta. Så jävla otacksamt beteende.
Har du tänkt på att din Far kanske inte anser sig ha råd med en ny dator till dig? Har du tänkt på att han kanske sitter med en dålig ekonomi men inte säger det till er barn då han inte vill oroa er i onödan? Nu vet jag inte, men så kan det vara, ha det i åtanke.
Än mer förbannad blir jag när jag tänker tillbaka på min egna barndom. Fick jag något så blev jag ytterst glad och tacksam, det var absolut inget som jag räknade med. Min bästa leksak var en hemmasydd tyggroda som jag hade under hela min uppväxt.
Denna tacksamhet för det man fick och inte otacksamhet för det man inte fick upplevde jag också bland mina vänner. Det var så det var bara.

Vad fan har hänt med de yngre idag?
Nu är jag bara 22 år så min barndom var inte för länge sedan.

Bortskämnd skulle jag inte säga. Får varken månads peng. har slitit för lönen. har inte höjt rösten ens 2 gånger i hela mitt liv år han. har hjälp han med allt han bet om. inte bortskämd på något sätt(Kanske något sätt men vet inte vilket :).
Vrf han inte vill get pengarna är för att jag mestadels sitter hemma. och han vill att jag ska ta över bond gården. (Mardrömmen för mig). han får skylla sig själv att jag sitter hemma när han tvingar en att jobba. och gör en till en ensam varg så att säga
Dålig ekonomi?hah!. han har 3x 32tums tvs i huset. en bärbar+2andra datorer. det va bara några saker.
Jag blir också förbannad på folk som dömer en efter småsaker som man gör och skriver.

Okeej?kan vi skippa vrf jag ska ha sönder den o ge mig lite vettiga o bra svar?gjorde inte denna tråd för att snacka om min relation till farsan.

Permalänk
Medlem

Ryck bort några kondensatorer på moderkortet så borde den dö och det är svårt att se att några saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Skrivet av hazed:

OffT: Vad gör man med en stationär dator på bussen?

OnT: Lycka till med ditt projekt. Oavsett hur envisa mina päron var under min barndom gav de alltid med sig efter några dagars och i vissa fall veckors argumenterade. Det är dina pengar så du har en bra utgångspunkt.

haha efter 3dagars envisa så skulle min dator bli skrotad vare sig jag vill eller inte..åtminstone när det gäller pappa. han skulle flippa ut efter 3 dagar och slå sönder skiten..och sen köpa en skit dator för 3k och säga "Här är en ny dator. hoppas den duger".

Permalänk
Skrivet av Holm01:

Ryck bort några kondensatorer på moderkortet så borde den dö och det är svårt att se att några saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ja ta o testa när tiden är inne ;)Går det göra liknande på raminnet och grafikkortet? vill helst förstöra hela datorn

Permalänk
Medlem

Varför förstöra en fullt fungerande dator?`
Ryck ut hårddisken och säg att datorn är sönder.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snubbenistubben:

Tackar för alla tips :). jag är dock 15år, jobbade 12-14timmar per dag. Vaknade och körde till 1-2 på natten(Vi tog in gräset till korna ;). men så är livet som bond pojk Att försöka övertala han med att köpa nya delar eller ny dator medans min nuvarande fungerar är ingen ide. han är värre än de låter. Och de värsta är att jag är PANK. nu, så de är därför jag måste ha ny dator. även om det är lönen för ett jobb så skulle han inte ge ett öre om jag hade en Fungerande dator(Halft fungerande). men men

Vad är det värsta som kan hända om jag tar bort Processor kylaren o bränner ner den?kan de börja brinna eller liknande?

Gå med i facket

Visst är det bra/nyttigt för ungdomer att jobba lite, men man ska inte bli nån slav heller. 12-14h per dag/kväll/natt för småpengar är faktisk inte ok.

Hur som helst är det nog bäst att datorn "går sönder" lite i taget. Dvs du får börja gnälla om att datorn plötsligt startar om sig, många bsod, grafikfel osv. Sen efter en vecka lossnar du ram minnet lite och ber din pappa komma titta. Datorn kommer gnälla som fan och vägrar givetvis boota. Dödsstödet blir, efter ytterligare nån dag, att plocka ur nån sladd och säga att nu är datorn död.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Snubbenistubben:

Tackar för alla tips :). jag är dock 15år, jobbade 12-14timmar per dag. Vaknade och körde till 1-2 på natten(Vi tog in gräset till korna ;). men så är livet som bond pojk Att försöka övertala han med att köpa nya delar eller ny dator medans min nuvarande fungerar är ingen ide. han är värre än de låter. Och de värsta är att jag är PANK. nu, så de är därför jag måste ha ny dator. även om det är lönen för ett jobb så skulle han inte ge ett öre om jag hade en Fungerande dator(Halft fungerande). men men

Vad är det värsta som kan hända om jag tar bort Processor kylaren o bränner ner den?kan de börja brinna eller liknande?

Du skriver att du är PANK men att du tidigare i tråden skrivit att du har pengar?

Så du menar att han har ''dina'' pengar på sitt konto eller vad?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Har du ens läst vad han skrivit? Han tänker använda egna pengar som han själv tjänat genom att sommarjobba.

Skrivet av SuperSverker:

Ja tänka sig, hela 22år, och knappt läskunnig!

Han ska använda sig av EGNA pengar!

OT:

Sparka din far i baken och säg att om han då bannemig kan sälja sin nuvarande traktor, och köpa en Volvo BM 400 från mittersta 1900 talet få se hur det känns att sitta med utdaterad hårdvara

Nae, som många ovan, dra ur pwrbtn på moderkortet (liten sladd, kan vara svår att se om man inte vet var man ska kolla), säg att den inte startar, sätt i sladden, sälj datorn, köp en billig spelburk med Phenom II processor och ett beg 6950, så har du så du klarar dig utan problem i battlefield och kan dessutom använda resterande sparade pengar på något som din pappa tycker är trevligt, säg en ny traktor då han gnällt som fan på sin Volvo BM 400, och vill ha en ny.

Skrivet av Solding:

Gå du o va förbannad på din groda eller ngt då. ist för att spride irritation här bara för att du inte orkar läsa vad TS skrev i tråden!!

Men då är väl frågan, varför köper han inte bara en ny dator?

Skrivet av Snubbenistubben:

Tackar för alla tips :). jag är dock 15år, jobbade 12-14timmar per dag. Vaknade och körde till 1-2 på natten(Vi tog in gräset till korna ;). men så är livet som bond pojk Att försöka övertala han med att köpa nya delar eller ny dator medans min nuvarande fungerar är ingen ide. han är värre än de låter. Och de värsta är att jag är PANK. nu, så de är därför jag måste ha ny dator. även om det är lönen för ett jobb så skulle han inte ge ett öre om jag hade en Fungerande dator(Halft fungerande). men men

Vad är det värsta som kan hända om jag tar bort Processor kylaren o bränner ner den?kan de börja brinna eller liknande?

Hur kan det komma sig att du är pank nu då? Du lär ju i sådant fall ha använt pengarna till annat? Prioriteringar är ju också något du lär lära dig om du ska kunna hålla i egna pengar.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av Ramengaijin:

Du skriver att du är PANK men att du tidigare i tråden skrivit att du har pengar?

Så du menar att han har ''dina'' pengar på sitt konto eller vad?

Mina pengar som jag menade va lönen. tänkte mest på att få svar om hur man kan förstöra datorn så då va det inte så viktigt att alla visste var mina pengar va. rätta mig ja har fel

Permalänk
Skrivet av KKay:

Varför förstöra en fullt fungerande dator?`
Ryck ut hårddisken och säg att datorn är sönder.

Om datorn skulle råka starta så skulle han fatta och vad ska man säga då?" ETT MIRAKEL!DEN FUNGERAR!:D" Njae han skulle inte ge upp så lätt. och en polare till han är IT Tekniker så han skulle få den att fungera direkt då.

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Men då är väl frågan, varför köper han inte bara en ny dator?

Hur kan det komma sig att du är pank nu då? Du lär ju i sådant fall ha använt pengarna till annat? Prioriteringar är ju också något du lär lära dig om du ska kunna hålla i egna pengar.

För att klargöra saken om mina pengar så har jag inte fått dom än. har inte behövt pengar tills nu.( Billig livstill framför datorn sålänge den duger