Bilden hackar på tvn när jag spelar film via hdmi från datan.

Permalänk

Bilden hackar på tvn när jag spelar film via hdmi från datan.

Hej !

Har ett problem att när jag spelar upp bilden via hdmi till min tv så hackar bilden ,oavsett om det är en nerladdat film ,youtube klipp eller bara visar en slideshow så hackar det som bara den. Bilden på datorn flyter felfritt och har provat med olika tv men hackar på alla.

har denna data : http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-15...

HAr provat både på Min egna lg 47" sl9500
och föräldrarnas samsung smart 46" 8005

nån mer som har detta problem? nån lösning?

Permalänk

Du har alltså kopplat datorn direkt till tvn via HDMI?
Inget nätverk alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sauser_blge:

Hej !

Har ett problem att när jag spelar upp bilden via hdmi till min tv så hackar bilden ,oavsett om det är en nerladdat film ,youtube klipp eller bara visar en slideshow så hackar det som bara den. Bilden på datorn flyter felfritt och har provat med olika tv men hackar på alla.

har denna data : http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-15...

HAr provat både på Min egna lg 47" sl9500
och föräldrarnas samsung smart 46" 8005

nån mer som har detta problem? nån lösning?

Hmm, testa att bara använda TVn som skärm till datorn alternativt spegla bilden.

Permalänk
Skrivet av blogtweeter1:

Du har alltså kopplat datorn direkt till tvn via HDMI?
Inget nätverk alltså?

har kopplat via hdmi direkt till tvn (en fin monster hdmi så ingen dålig kabel)

Permalänk
Skrivet av Racka:

Hmm, testa att bara använda TVn som skärm till datorn alternativt spegla bilden.

har provat det men löser sej inte då heller:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av sauser_blge:

har kopplat via hdmi direkt till tvn (en fin monster hdmi så ingen dålig kabel)

Men kolla i drivrutinerna vad du skickar ut för refreshrate till tv'n. Sätt den som standard till 60hz.

Om du använder mediaportal som htpc programvara så kan man köra med dynamic refreshrate så att htpc'n känner av vad det är för fps på filmen och ändrar till rätt för tv'n. Exempelvis för korrekt 24p uppspelning osv, just under film/serie tittande.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Men kolla i drivrutinerna vad du skickar ut för refreshrate till tv'n. Sätt den som standard till 60hz.

Om du använder mediaportal som htpc programvara så kan man köra med dynamic refreshrate så att htpc'n känner av vad det är för fps på filmen och ändrar till rätt för tv'n. Exempelvis för korrekt 24p uppspelning osv, just under film/serie tittande.

står på standard 60 hz och är oavsett vad jag än spelar upp om et så är ett bildspel eller youtube eller nerladdat film så hackar det
nerladdade filmerna kör jag i vlc

Permalänk
Medlem

Det ska vara 50 Hz, annars hackar allt som är gjort i PAL-formatet (25 eller 50 fps). PAL-formatet är ju det format vi använder i Sverige och på våra svenska TV-apparater.

Men youtube-klipp kan vara i princip vad som helst, 24 fps, 25 fps eller 30 fps. Det är bara 30 fps och 60 fps som blir hackfritt om man ställer datorn på 60 Hz. Vissa TV-apparater kan visserligen göra automatisk pullback så att om man matar dem med 60 fps och spelar upp 24 fps så kommer bilden att visas hackfritt i 24 fps. Men då står du ändå med problemet att 25 och 50 fps kommer att hacka.

Själv kör jag XBMC och har ställt in xorg.conf (på Linux) så att endast 50 Hz kan skickas till TVn. Sedna låter jag XBMC automatiskt speeda om 24 fps till 25 fps vid uppspelningen (vilket funkar eftersom jag kör analogt ljud). Då funkar video med 24 fps, 25 fps och 50 fps vilket i princip är de framerates jag endast använder.

Har i och för sig för mig man kan ställa in XBMC att ändra bilduppdateringsfrekvensen på skärmen så att det stämmer med videoformatet man spelar upp. Det kan ju vara det optimala om man kan få det att fungera.

Men du kanske har något annat problem om även bildspel hackar. Har du Vsync inställt på grafikkortet? Går det hackfritt om du tittar på samma film på den inbyggda skärmen i datorn? Har du slagit på hårdvaruacceleration? Provat någon annan mediaspelare? På Windows tycker jag mediaplayer classic home cinema med DXVA aktiverat funkar prima. Kör du Linux så kan du testa mplayer med VDPAU. XBMC är ju också ett tips, det är ganska konfigurerbart.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det ska vara 50 Hz, annars hackar allt som är gjort i PAL-formatet (25 eller 50 fps). PAL-formatet är ju det format vi använder i Sverige och på våra svenska TV-apparater.

Men youtube-klipp kan vara i princip vad som helst, 24 fps, 25 fps eller 30 fps. Det är bara 30 fps och 60 fps som blir hackfritt om man ställer datorn på 60 Hz. Vissa TV-apparater kan visserligen göra automatisk pullback så att om man matar dem med 60 fps och spelar upp 24 fps så kommer bilden att visas hackfritt i 24 fps. Men då står du ändå med problemet att 25 och 50 fps kommer att hacka.

Själv kör jag XBMC och har ställt in xorg.conf (på Linux) så att endast 50 Hz kan skickas till TVn. Sedna låter jag XBMC automatiskt speeda om 24 fps till 25 fps vid uppspelningen (vilket funkar eftersom jag kör analogt ljud). Då funkar video med 24 fps, 25 fps och 50 fps vilket i princip är de framerates jag endast använder.

Har i och för sig för mig man kan ställa in XBMC att ändra bilduppdateringsfrekvensen på skärmen så att det stämmer med videoformatet man spelar upp. Det kan ju vara det optimala om man kan få det att fungera.

Men du kanske har något annat problem om även bildspel hackar. Har du Vsync inställt på grafikkortet? Går det hackfritt om du tittar på samma film på den inbyggda skärmen i datorn? Har du slagit på hårdvaruacceleration? Provat någon annan mediaspelare? På Windows tycker jag mediaplayer classic home cinema med DXVA aktiverat funkar prima. Kör du Linux så kan du testa mplayer med VDPAU. XBMC är ju också ett tips, det är ganska konfigurerbart.

Har inte kunnat ändra tidiogare utan stått 60hz sen vart mörkgrått..... men tog bort massa asus program dom lagt in då kunde jag välja 50hz och det funkar klockrent:D tack blir en lång kväll med massa film nu!

Permalänk
Medlem

Knappt en enda film är inspelad i 25fps så 50hz inställningen är ju oftast helt fel (bara bra för PAL-DVD samt material cappat från svenska TV-sändningar).

24hz (23,976) är det man bör använda för allt HD material, samt eventuellt 59,94hz för TV-produktioner (ej bra producerade serier som filmas i 24fps).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

...guuu' vad ni krånglar, kör xbmc och kryssa i alternativet att det sätter refresh raten efter mediat. Problemet löst, skillnaden är *enorm* jämfört med att spela upp en mkv i "24p" på en panel som körs i 60 Hz.

Grejar inte eran utrustning det, byt prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Knappt en enda film är inspelad i 25fps så 50hz inställningen är ju oftast helt fel (bara bra för PAL-DVD samt material cappat från svenska TV-sändningar).

24hz (23,976) är det man bör använda för allt HD material, samt eventuellt 59,94hz för TV-produktioner (ej bra producerade serier som filmas i 24fps).

Det beror på, kanske om man håller på och ladda ner filmer och serier från nätet så kan det du skriver stämma. Själv har jag videokamera och TV-kort så i princip allt mitt material är antingen 25 fps eller 50 fps. Alla svenska och europeiska tv-serier är i 25 eller 50 fps och när de amerikanska serierna sänds i Sverige så omvandlas de till 25 fps i alla fall. Om man köper en USA-serie eller film på bluray i Sverige, är den då i 24 fps? Jag vet inte, jag har ingen blurayspelare...

Hur som helst verkade det ju lösa problemet för trådskaparen att byta till 50 Hz på uppdateringsfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag blir väldigt intresserad av xorg.conf Men fattar tyvärr ingenting. Har du eller någon annan lust att förklara vad du har gjort, och om detta även går i Windows.

MVH Timmy

Permalänk

tja,
kan någon vara schysst och förklara hur man ställer in mhz i drivrutinerna, gärna en förklaring för dummies då jag inte har direkt tvärkoll på datorer. har exakt samma problem som trådstartaren och samma dator. har testat och pm:at honom men fick inget svar. tack på förhand!