Det ska vara 50 Hz, annars hackar allt som är gjort i PAL-formatet (25 eller 50 fps). PAL-formatet är ju det format vi använder i Sverige och på våra svenska TV-apparater.
Men youtube-klipp kan vara i princip vad som helst, 24 fps, 25 fps eller 30 fps. Det är bara 30 fps och 60 fps som blir hackfritt om man ställer datorn på 60 Hz. Vissa TV-apparater kan visserligen göra automatisk pullback så att om man matar dem med 60 fps och spelar upp 24 fps så kommer bilden att visas hackfritt i 24 fps. Men då står du ändå med problemet att 25 och 50 fps kommer att hacka.
Själv kör jag XBMC och har ställt in xorg.conf (på Linux) så att endast 50 Hz kan skickas till TVn. Sedna låter jag XBMC automatiskt speeda om 24 fps till 25 fps vid uppspelningen (vilket funkar eftersom jag kör analogt ljud). Då funkar video med 24 fps, 25 fps och 50 fps vilket i princip är de framerates jag endast använder.
Har i och för sig för mig man kan ställa in XBMC att ändra bilduppdateringsfrekvensen på skärmen så att det stämmer med videoformatet man spelar upp. Det kan ju vara det optimala om man kan få det att fungera.
Men du kanske har något annat problem om även bildspel hackar. Har du Vsync inställt på grafikkortet? Går det hackfritt om du tittar på samma film på den inbyggda skärmen i datorn? Har du slagit på hårdvaruacceleration? Provat någon annan mediaspelare? På Windows tycker jag mediaplayer classic home cinema med DXVA aktiverat funkar prima. Kör du Linux så kan du testa mplayer med VDPAU. XBMC är ju också ett tips, det är ganska konfigurerbart.