Vad tjänar man egentligen på att överklocka processorn?

Permalänk
Medlem

Vad tjänar man egentligen på att överklocka processorn?

Hellu!
Har en i5 2500K, som är clockad till 4.5Ghz.
Vad tjänar jag på det egentligen? 3-4 FPS i spel? och en E-penis förlängare i 3dmark11?
Är det något mer?

Tycker bara att ljudnivån på datorn har ökat (Har en coolmaster 212 kylare).

Tack på förhand...

Permalänk
Medlem

Tja, om du har kraftiga grafikkort så kanske överklockningen är precis det som krävs för att processorn inte ska flaska.. Eller om du kör många program samtidgt.. Eller har lite mer bråttom när du renderar ... Bla, bla... Gratis kraft när det behövs...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

I spel är det lite sak samma så länge inte processorn flaskar grafikkortet, men kör man mycket cpu tunga program så kan en generös överklock göra så att arbetet går snabbare

Permalänk
Medlem

Troligtvis mera än vad du tror, de flesta tror att fps är allting, men det viktiga är hur det flyter.
En snabbare processor gör att allt går bättre, saker startar snabbare och klarar av att skicka information till ditt grafikkort utan att behöva vänta i vissa situationer. Man kan jämföra det lite(men är ej korrekt) med en ssd och hårddisk, båda kan ha samma överföringshastighet, men ssdn har oslagbar accesstid och det gör att allt går fortare. Denna skillnad är inte lika stor dock när man överklockar man kan märkas.

Permalänk
Medlem

Har även jag en i5 2500k som körs i 4,5 och när det gäller renderingar (vray i mitt fall) märks en ganska rejäl skillnad mot orginalklock. Har skrivit ner benchmarks någonstans där jag jämförde orginal mot nuvarande konfiguration, ska se om jag hittar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarsoyH:

I spel är det lite sak samma så länge inte processorn flaskar grafikkortet, men kör man mycket cpu tunga program så kan en generös överklock göra så att arbetet går snabbare

precis klockade upp min upplåsta athlon till 3.6 ghz för att inte flaska mitt grafikkort ^^
innan jag överklockade hade jag (med egna inställningar på trackmania nations forever 92 fps efter jag låst upp min processor och det kunde hända att det hackade till lite ibland) men det försvann när jag klockade till 3.4 ghz och det höjdes med ca 20 fps och då höjde jag lite till och slutade på 125 fps ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt denna ger 100 MHz c:a 1.6 fps i Skyrim, så du har klockat till dig nästan 20 fps i Skyrim iaf.
Förutsatt att grafikkortet orkar med, förstås.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

sätt på spelet och kör med 680x568 och lägsta möjliga texturer och shader, får du ett mått på processorns kapacitet, blir det 100fps får man inte mer fps oavsett grafikkort.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Jag har ett gtx 580, en i5 2500k borde väl inte flaska det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Jag har ett gtx 580, en i5 2500k borde väl inte flaska det?

Olika spel använder processorn olika mycket så i en del kommer det ett ge en märkbar boost med överklockad processor och i en del inte.

Permalänk
Hedersmedlem

I till exempel SweClockers recension är även överklockade processorer med i prestandatesterna (förvisso 4,75 GHz istället för 4,5); titta där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

I till exempel SweClockers recension är även överklockade processorer med i prestandatesterna (förvisso 4,75 GHz istället för 4,5); titta där.

ah, tack för den!

Permalänk
Medlem

Det här var ju illustrerande.