Billig liten spelbar med långt batteri m11x eller Acer?

Permalänk
Medlem

Billig liten spelbar med långt batteri m11x eller Acer?

Tjena, håller på att leta mig en ny bärbar dator till skolan men också till resande då någon jävel snodde min väska med en Dell Latitude D830 på afterwork förra veckan.

Så jag har hållit på att letat i timmar efter allt som kan tänkas finnas och jag har också möjlighet att införskaffa datorn utomlands i USA genom ebay osv för att undvika tull osv. Reser väldigt mycket, spelar hyffsat mycket spel men är inte jättekräsen, är snål och gillar batteritid men kan tänka mig en begagnad i princip. Så är inga lätta krav att tillfredsställa..

Så de alternativ jag nu hittat är i princip dessa två.
http://www.ebay.com/itm/Dell-Alienware-M11x-R3-i7-2617M-750GB... M11X 11.3"

Verkar vara en väldigt bra kraftfull liten jävel, väger lite mer än man tror (dock ar det storleken i langd som spelar roll tror jag) men har väldigt bra batteritid och prestanda med stort plus för grym byggkvalite MEN den ser helt enkelt för jävligt ful ut och men det kan jag leva med, kostar lite mer runt 7000kr men har kvalite och också skön bra upplösning på liten yta.

http://www.ebay.com/itm/Acer-Aspire-Timeline-X-3830TG-6431-Core-i5-2-3GHz-13-3-LED-Display-4GB-500GB-/130640144193?pt=Laptops_Nov05&hash=item1e6ac26741 Acer Aspire TImeline 13.3"

Denna verkar vara extremt prisvärd och kostar bara runt 5000kr och billigt är bra och har i princip väldigt lik prestanda. Den är lite större men väger lika mycket men är lite mer otymplig antagligen. Har väldigt bra batteritid och prestanda och ser också vad jag kan se väldigt snygg ut. Är däremot orolig över hur byggkvaliten är då den kommer att konkas på runt världen och till skolan i princip varje dag och också att det är lite för liten upplösning på så stor yta då jag vill ha mycket arbetsyta, är van med 1920x1200 på 15" och hatar allt som inte har bra upplösning.

(Edit2) hade en annan här där det stod att det va 14" och 1920x1080 vilket inte kunde stämma, såg istället den här dock.
http://www.ebay.com/itm/Sony-VAIO-S-Series-VPCSA3AGX-BI-13-3-i5-2430M-2-40GHz-4GB-Windows-7-Jet-Black-/200693208548?pt=Laptops_Nov05&hash=item2eba3f55e4

Bra storlek, batteritid, sådärdyr bra upplösning men har lite sämre grafikkort

Så undrar helt enkelt vad ni tycker om dessa alternativ, vad skulle ni ta, har ni nån erfarenhet av kvalite av alienware och acer? Sist men också viktigast, finns det några andra alternativ jag bör kolla på i samma storlekar 11-13 tum (14" är ok om den har 1600+ upplösning och är smidig) prisjakt länkar är trevligt men också utomlands om ni vet något bra eller har någon liggande

Hoppas jag får lite svar då det är ett svårt men viktigt beslut för mig Tack på förhand är ni snälla.

Permalänk
Medlem

Kan säga att personligen så tycker hag att 11" är för litet för arbete & spel.
Tycker även att 15" är för stort för att kallas bärbart, så rekommenderar dig att välja någon på 12-14"

Permalänk
Medlem

Mjo hade det som tanke också först men sen tyckte jag det kändes ganska ok, men tror du har rätt och den är också lite väl dyr så det känns inte riktigt värt.

Har kollat hela jävla natten och tror mig funnit svaret, http://www.jr.com/sony/pe/SON_VPCSA23GXSI/ Känns som den perfekta kompromissen på alla sätt, relativt billig, bra kvalite, hög upplösning, relativt ok grafikkort, liten och lätt med bra batteritid och också inte minst en SSD. Någon nackdel alls med den tro?

Permalänk
Medlem

Jag har inte personlig erfarenhet av datorn i fråga men SONYs datorer brukar väl inte vara världsledande på kylning som jag har förstått det, blir alltså väldigt varma/högljudda vid krävande arbete/spel. Detta är bara sådant jag läst mig till då jag också är på jakt efter en ny dator och läser en del recensioner och foruminlägg (har en m11xr2 nu som jag vill byta för att få lite mer fart i nyare spel)

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Medlem

Akey, har inte hort sa mycket om det men tror det kan galla manga andra modeller. Kanns som om den dar ar en budgetversion av den extremt dyra Sony Z och borde saledes med lite tur inte bli alltfor varm men ska absolut kolla upp det. Fanns samma modell for runt 6000kr utan ssd ocksa som kanske ar lite mer prisvard. Sen om den later mycket vid spel gor val inte direkt nagat, sa langsamt jag arbetar borde den inte bli for varm heller da kanske men det kommer ju ofta med tiden

Hur gillar du din m11x, vilken processormodell ar det? Ar den klumpig rent hojdmassigt eller lite for liten att spela pa eller ar den faktiskt smidigare an en ultraportabel 13.3" dator? Skulle vara grymt att veta!

Permalänk
Medlem

När det gäller Sony så är det ingen personlig erfarenhet så det jag skrev kan mycket väl vara helt fel, jag minns inte exakt vilka modeller det handlade om när det gäller värmen.

Med min m11x har jag varit toknöjd! Jag har en av den andra generationen (r2 på alienware språk). Den är utrustad med en i7 (u640 tror jag den heter) 8gb ram samt det grafikkortet som gällde då gt 335m. Min burk har jag även utrustat med en ssd disk på 256 gb. Storleksmässigt så skulle jag inte hata att ha en större skärm men samtidigt är detta inget som har stört mig nämnvärt, dock så är det en blank skärm som utomhus fungerar mer som en spegel än en skärm men detta är väl ganska vanligt då väldigt många laptops har just glansiga skärmar. Jag uppfattar inte datorn som överdrivet tjock eller så men den är tyngre än de flesta datorer i den storleksklassen. Det finns dock inte någon laptop, mig veterligen, som erbjuder samma prestanda och storlek i ett paket. Själv så gillar jag dessutom att det är en Alienware då den inte ser ut som andra burkar och iom att det är en speldator (light) så är kylningen bra vid hårt arbete, vid enklare användande som surfande så är den knäpptyst i kombination med ssd disken. Det enda strul som har varit är att gångjärnet har behövt fixas (ett typiskt m11x problem som dell lagar även utan garanti) och har blivit ersatt med ett omdesignat gångjärn som är mkt bättre. Nä nu orkar jag inte knappa mer (skriver från min iPhone) men om du vill veta något specifikt får du gärna fråga.

Btw, jag kommer antagligen att köpa nästa generation av m11x eller m14x då ivy bridge versionerna kommer, ett gott betyg om något när jag vill köpa samma modell igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++

Permalänk
Medlem

Tackar för informationen mycket intressant, är sugen men just att den ser ut som den gör och kostar också lite mer men kul att veta för framtida köp. Nu sket sig dock alla storslagna planer jag hade och jag slog till på denna som jag skrev om i en annna tråd. http://www.ebay.com/itm/ACER-TIMELINE-X-3820TG-WIN7-I3-380M-1... Blir till att uppgradera till iaf 4gb direkt men annars så.

Den kostar hälften av vad Sonyn kostar men har inte samma upplösning (det viktigaste) en i3 istället för i5 men skillnaden är inte stor direkt, en snabbare gpu men inte alls så bra kvalite. Men kan verkligen inte motivera att betala dubbelt så mycket för det andra, lär väl vara ett prisvärt köp eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Ja det var väldigt bra pris på den, jag skulle tycka att det var lite tråkigt med avsaknad av svenska tangenter men det är ju en vanesak helt enkelt. Någon annan får fylla i angående gpu'n jag har själv ingen erfarenhet av dessa, men jag kan tänka mig att den duger gott åt de flesta spel även om man drar ner grafikinställningarna en del, de flesta nyare spel ser rätt bra ut på de lite lägre inställningarna också!

Visa signatur