Ett tyst chassi som kyler okej?

Permalänk
Medlem

Ett tyst chassi som kyler okej?

Håller på och kollar lite inför nytt datorbygge som helst ska vara väldigt tyst. Tänkte köra på passivt nätaggregat (seasonics 450w verkar bra) och grafikkort och försöka kyla främst med 120mm 500rpm slipstreamfläktar. Huvudfrågan är dock vilket chassi man ska ha. En jag pratade med rekommenderade Antec Solo II, visserligen fick den inte så bra betyg här men det kanske inte är så dumt i detta fall i och med att nätaggregatet sitter i toppen plus att den ska ha ljuddämpning? Men jag vet inte ifall det behövs fler fläktplatser än vad Solo har. Vad tror ni, finns det något bättre eller i övrigt intressant alternativ? Det ska helst kosta under tusenlappen.

Permalänk
Medlem

Sitter idag på ett silencio 550; det är tystare än det flesta och mina komponenter i idle, 27C CPU 42C GPU, 22C rumstemperatur I load så går GPU upp emot 75 och CPU ca 55C oklockat atm.

Nackdelen är att du måste sätt in nya fläktar fram med lite mer kräm i sig ( 800 rpm som medföljer gör ingenting ) samt klippa bort fläktgallret.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Ska du ha kraftfulla delar? Vibrerande hårddiskar eller endast SSD? Om du inte ska ha hårddiskar hade jag satsat på ett mATX-system i ett Silverstone PS07B (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1029230) med en stor kylare som körs passivt tex Thermalright HR-02. Om du byter fläktarna till 500 rpm-modeller kommer de vara de enda rörliga delarna i chassit.

Min tysta drömdator, ignorera fläktarna om du inte gillar dem, inga andra grejer ger ljud ifrån sig ändå
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2070824&view=m

Just Antec Solo II har en mycket tyst hårddiskupphängning, men är i övrigt ganska föråldrat (dålig kabeldragning, inte jättestor plats för kylare).

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

nzxt h2 kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Ska du ha kraftfulla delar? Vibrerande hårddiskar eller endast SSD? Om du inte ska ha hårddiskar hade jag satsat på ett mATX-system i ett Silverstone PS07B (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1029230) med en stor kylare som körs passivt tex Thermalright HR-02. Om du byter fläktarna till 500 rpm-modeller kommer de vara de enda rörliga delarna i chassit.

Min tysta drömdator, ignorera fläktarna om du inte gillar dem, inga andra grejer ger ljud ifrån sig ändå
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2070824&view=m

Just Antec Solo II har en mycket tyst hårddiskupphängning, men är i övrigt ganska föråldrat (dålig kabeldragning, inte jättestor plats för kylare).

Ja, hade spånat på något liknande. Silverstone PS07B verkar helt klart intressant förutom att det då följer med två onödiga fläktar... 6850 finns dock passivt, så antingen det eller vänta på 7850. Eller tog du ett svagare för att det annars inte skulle klara värmeutvecklingen? Frågan här är ju lite vilka chassifläktar som räcker, har ingen aning ifall några 500rpm-fläktar är nog för att flytta bort luften från ett 6850.
Är HR-02 ett bättre val än NOFEN's CPU-kylare? Tror dock inte den passar i ett sånt litet chassi. X-460FL var just det nätaggregatet jag tänkte på och det verkar helt underbart att döma av tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Ja, hade spånat på något liknande. Silverstone PS07B verkar helt klart intressant förutom att det då följer med två onödiga fläktar... 6850 finns dock passivt, så antingen det eller vänta på 7850. Eller tog du ett svagare för att det annars inte skulle klara värmeutvecklingen? Frågan här är ju lite vilka chassifläktar som räcker, har ingen aning ifall några 500rpm-fläktar är nog för att flytta bort luften från ett 6850.
Är HR-02 ett bättre val än NOFEN's CPU-kylare? Tror dock inte den passar i ett sånt litet chassi. X-460FL var just det nätaggregatet jag tänkte på och det verkar helt underbart att döma av tester.

Jag vet inte hur bra stockfläktarna är tyvärr... Jag tror inte NOFEN-kylare kommer passa nej, speciellt inte med ett grafikkort. Angående 6850't så har det kylflänsar på baksidan, det gör att stora processorkylare (som krävs vid lågt luftflöde) inte får plats. Se bild:

Så jag hade nog väntat på en nyare passiv modell ja Då kanske det också är värt att vänta på Ivy Bridge? TDP med variabel Turbo Boost skulle vara så lågt som 77W, det är rätt lätt att kyla med en stor kylare. Anledningen till att jag gillar Thermalright HR-02 är tack vare denna bilden:

Den passar perfekt! Det är i TJ08-E, exakt samma som PS07B men med en stor och relativt högljudd 180mm fläkt istället för dubbla 120mm. Det var därför jag inte rekommenderade det istället. X-460FL är grymt!

Se även detta galleri för inspiration.
http://www.sweclockers.com/galleri/8655-snabbdokumentation-av...

Det är enligt min mening en av de bästa lösningarna.

EDIT: Ja nu försvann bilden men den är från Chiphells recension av Silverstone TJ08 E på sida 8 eller 9.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Nu när bygget börjar närma sig så undrar jag en sak till. Om man sätter 460FL i toppen på det här chassit, borde man inte montera det uppochned? Jag tänkte ha 2 fläktar på grafikkortet som exhaustar mot nätaggregatet. I och för sig så gör det ju lite meningslöst att ha venten där då, men vore inte det bäst att låta luften från grafikkortet gå ut genom nätaggregatet och luften från processorn gå ut genom exhausten där nere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Nu när bygget börjar närma sig så undrar jag en sak till. Om man sätter 460FL i toppen på det här chassit, borde man inte montera det uppochned? Jag tänkte ha 2 fläktar på grafikkortet som exhaustar mot nätaggregatet. I och för sig så gör det ju lite meningslöst att ha venten där då, men vore inte det bäst att låta luften från grafikkortet gå ut genom nätaggregatet och luften från processorn gå ut genom exhausten där nere?

Kort svar: Nej.

Man ska inte kyla ett passivt nätagg med stigande varmluft från grafikkortet. Det blir som en värmelåda istället för att ha venten uppåt och låta det sköta sig själv, det är det den är byggd för.
Dessutom brukar väl fläktarna som sitter på grafikkorten blåsa mot flänsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tänkte inte kyla nätagget, jag undrade bara om inte det var den kortaste och bästa utvägen för varmluften från grafikkortet? Har aftermarketkylare, så man kan sätta chassifläktar lite hur som helst runt grafikkortet. Om de bara pushar mot kylflänsen så vispas väl bara luften runt (för att sedan stiga tillbaka mot nätagget). Sen, är det inte lite risky att ha ett stort hål i toppen av chassit till PSUn, tänk om man råkar spilla något, hela datorn lär ju dö då...

Permalänk
Skrivet av shauni:

Jag tänkte inte kyla nätagget, jag undrade bara om inte det var den kortaste och bästa utvägen för varmluften från grafikkortet? Har aftermarketkylare, så man kan sätta chassifläktar lite hur som helst runt grafikkortet. Om de bara pushar mot kylflänsen så vispas väl bara luften runt (för att sedan stiga tillbaka mot nätagget). Sen, är det inte lite risky att ha ett stort hål i toppen av chassit till PSUn, tänk om man råkar spilla något, hela datorn lär ju dö då...

Chassifläktarna brukar ju skapa tillräckligt med luftflöde för att ta hand om värmen från grafikkortet, fläktarna i fronten pressar ju in luft som försvinner ut genom alla hålen i bakkant av chassit. För att hålla det fläktlösa nätaggregatet svalt, så är bästa monteringen så att den varma luften stiger upp ur hålet på toppen av chassit.

Så länge man låter bli att ställa drycker på chassit, så är väl risken tämligen liten att vätska spills på chassits bakre ovansida och kommer in i aggregatet? Vanligtvis har man ju antingen chassit stående på golvet under skrivbordet (och då är det svårt att spilla på bakre delen av chassits ovansida), eller har man datorn stående på skrivbordet och även då är det väl rätt svårt att spilla där (om man nu inte har vilda fylleslag med ölkrig eller något).
Spillproblematiken verkar med andra ord inte vara jättestor.

Visa signatur

~Pelle~