fx 4100 + SI 760GM-E51 (FX) vill inte ge bild.

Permalänk
Administrativ avgift

fx 4100 + SI 760GM-E51 (FX) vill inte ge bild.

Ja allting börjar bara köras på har kollat igenom allt men det verkar som jag kanske fått en med fel bios för fx? Jag har ingen am3 cpu så det är ganska kört om det inte går o flasha bios på annat sätt.......... ( Beställdes från inet då dom har sagt att det ska vara nyaste bios för min cpu )

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stöder verkligen detta moderkort FX serien? Ser inte det när jag kollar på CPU Support listan på MSI:s hemsida iaf.

Ah, ser att det finns en FX modell. Antar att det är den du har?

http://www.msi.com/product/mb/760GM-E51--FX-.html

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Eltarion:

Stöder verkligen detta moderkort FX serien? Ser inte det när jag kollar på CPU Support listan på MSI:s hemsida iaf.

Jo det står att det stödjer det på hemsidan såväl som Inets hemsida.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Jo det står att det stödjer det på hemsidan såväl som Inets hemsida.

Såg det precis innan du svarade, så jag uppdaterade min först post.

Jag vet inte hur MSI gör, men på mitt Gigabyte moderkort satt där ett klistermärke att det var AM3+ bios på kortet.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Administrativ avgift

Blir ju bara lack dom säger:
Har den senaste bios uppdateringen kommit nu så man kan köra en fx prolle?
Inet svarar
Ja, det ska det vara!
Gahhh-.- blir ju bara sur ingen chans att flasha utan prolle? ganska fattig atm.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Blir ju bara lack dom säger:
Har den senaste bios uppdateringen kommit nu så man kan köra en fx prolle?
Inet svarar
Ja, det ska det vara!
Gahhh-.- blir ju bara sur ingen chans att flasha utan prolle? ganska fattig atm.

Dock säger första kommentaren på Inet:

Citat:

kanonkort, dock sade inets kundtjänst att detta skulle funka utan bios update för fx processor, för ville inte leta reda på en am3 cpu för att uppdatera, men det levererades med bios ver 3.0 alltså funkar inte fx processorerna så ha en am3 cpu redo så ni kan uppdatera bios till bios ver 3.2 så er fx prolle funkar. annars kanonkort för pengen,

Vet inte om det möjligen står på lådan någonstans vilken bios den kom med?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Eltarion:

Dock säger första kommentaren på Inet:

Vet inte om det möjligen står på lådan någonstans vilken bios den kom med?

Det står inte på lådan vilken bios jag fick med men enligt dom så hade ju deras leverans updaterad bios? Ahh vet inte vad jag ska göra

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Det står inte på lådan vilken bios jag fick med men enligt dom så hade ju deras leverans updaterad bios? Ahh vet inte vad jag ska göra

Jag hade kontaktat Inet och se vad de säger. Då de som du sade sa att det kom med bios som stödde det.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Eltarion:

Jag hade kontaktat Inet och se vad de säger. Då de som du sade sa att det kom med bios som stödde det.

Mailat dom då deras ringsupport har stängt

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

AMD Sempron 145, denna prollen kan du nog hitta begagnad för kanske runt 150kr + frakt.. kostar 319kr ny på cdon

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Uvania:

AMD Sempron 145, denna prollen kan du nog hitta begagnad för kanske runt 150kr + frakt.. kostar 319kr ny på cdon

Kan bara köpa i trakten och har bara runt 100kr kvar..... Jag väntade länge för att de sa att de skulle ha bios update inne just denna månad....

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Eltarion:

Jag hade kontaktat Inet och se vad de säger. Då de som du sade sa att det kom med bios som stödde det.

Det är tydligen rätt bios då jag kollade på den lilla lappen men vrf får jag nu ingen bild? Har est armband osv och allting lyser o har sig...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Dock säger första kommentaren på Inet:

Vet inte om det möjligen står på lådan någonstans vilken bios den kom med?

de var jag som kommenterade den kommentaren på inet, har samma kort och samma prolle, jag lånade polarens 2kärniga cpu och satte i starta windows sen skulle ja uppdatera men de funkade inte med 64bit via msis hemsida de du laddar, så fick installera skivan som följde med kortet för att få msi live update då gick det att installera bios de nya, installerade det ut med polarens prolle in med den nya fx-4100 och starta vips så funka de

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av EXame:

de var jag som kommenterade den kommentaren på inet, har samma kort och samma prolle, jag lånade polarens 2kärniga cpu och satte i starta windows sen skulle ja uppdatera men de funkade inte med 64bit via msis hemsida de du laddar, så fick installera skivan som följde med kortet för att få msi live update då gick det att installera bios de nya, installerade det ut med polarens prolle in med den nya fx-4100 och starta vips så funka de

Hmm kan det va att den inte startar med 64 bit? För jag har en hårddisk med 32 bit oxå ifall det är så + jag ska väl komma in i bios om jag inte har en hårddisk i? Har testat detta men bara svart

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Hmm kan det va att den inte startar med 64 bit? För jag har en disk med 32 bit oxå ifall det är så.

jo den startar, men det felet ligger i är att moderkortet inte är uppdaterat med det SENASTE bios som stödjer FX processorerna. så de du kan göra är att ragga tag i en am3 cpu och uppdatera bios

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Det är tydligen rätt bios då jag kollade på den lilla lappen men vrf får jag nu ingen bild? Har est armband osv och allting lyser o har sig...

Kan det vara så lätt att du kör på ett grafikkort och inte stängt av det integrerade? Om så är fallet testa koppla skärmen till det integrerade.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Eltarion:

Kan det vara så lätt att du kör på ett grafikkort och inte stängt av det integrerade? Om så är fallet testa koppla skärmen till det integrerade.

Testat båda och nix. står på lilla gröna lappen 7596 am3300 och sen står det 7596 v1.2 på moderkortet.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Testat båda och nix. står på lilla gröna lappen 7596 am3300 och sen står det 7596 v1.2 på moderkortet.

leta reda på en annan cpu så löser det sig till 99.9% för inet sa att det skulle vara klart och allt för mig men ICKE det var det inte så uppgradera bios till 3.2

står 7596 v1.2 på inets produktbild med, och i en av kommentarer frågorna till inet så skriver inet att "det kommer en leverans i februari som ska ha bios uppdaterat" altså har du gamla som jag med fick så fica en annan am3 CPU så blir du glad

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem

Hej!

Tyvärr så finns det moderkort ute på marknaden av just denna modellen (760GM-E51 FX) som trots sitt namn och alla fräsiga loggor (exempelvis den som säger "AM3+ CPU READY") på lådan inte stöder FX processorerna out of the box. Du är en av dem som haft otur och fått ett tidigt exemplar med gammalt BIOS flashat från fabrik utan stöd för FX.
Vilket i min mening gör allt nonsens på MSIs hemsida och på moderkortslådan om just stöd för denna typ av processorer till falsk marknadsföring.

Jag har personlig erfarenhet av just det här problemet och mitt råd vore att antingen höra av sig till MSI och förklara som det är. Då får du (nästan) garanterat ett nytt moderkort på garantin. De skall trots allt vara flashade med BIOS med stöd för FX från fabrik.
Så var i alla fall fallet med de ASUS Crosshair V Formulas som led av exakt samma problem. ASUS skickade ut nya på garantin med korrekta BIOS. Jag tror inte att MSI är sämre i detta fallet.

Alternativt får du höra av dig till Inet för komponenttest. De kommer dock nästan garanterat att testa det med en Phenom 2 eller Athlon 2 processor. Därför bör du skriva till att du misstänker BIOS problem i felbeskrivningen och att de således bör testa med en FX processor.

Du kan ju givetvis också skicka den till Inets serviceavdelning för att lösa problemet. Du får ju dock betala en felsökningsavgift på 499 kr. Problemet skulle ju dock givetvis kunna bero på att du fått en DOA också. Skickar du in datorn på en felsökning får du ju reda på om så här skulle vara fallet.

Slutligen, och kanske den bästa lösningen är att hitta någon i närheten med en AM3 processor (exempelvis Athlon 2 eller Phenom 2) som du kan låna för att få datorn till att POSTa och sedan kunna flasha om BIOS.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av EXame:

leta reda på en annan cpu så löser det sig till 99.9% för inet sa att det skulle vara klart och allt för mig men ICKE det var det inte så uppgradera bios till 3.2

Just bara problemet har nog ingen i närheten med en am3 cpu Min bror har en gammal athlon men tror den är am2 -.- och har inte pengar till en ny? ingen i örebro trakten som har en am3 cpu o långa snällt? Och förslag hur jag skulle kunna hitta ngn?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Just bara problemet har nog ingen i närheten med en am3 cpu Min bror har en gammal athlon men tror den är am2 -.- och har inte pengar till en ny? ingen i örebro trakten som har en am3 cpu o långa snällt? Och förslag hur jag skulle kunna hitta ngn?

skriv en annons i "marknad" här på swec och fråga om du får hyra någons cpu för en hundring i en halvtimme.

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Administrativ avgift

Men stödjer inte moderkortet M-flash så jag kan starta med bios ifrån usb minnet? borde inte det funka?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Men stödjer inte moderkortet M-flash så jag kan starta med bios ifrån usb minnet? borde inte det funka?

men när du har fx-4100 i så händer det lixom inget du får inte upp bios så de e kört att köra m-flash på det viset ;D

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av EXame:

men när du har fx-4100 i så händer det lixom inget du får inte upp bios så de e kört att köra m-flash på det viset ;D

Men då tar den ju bios från usb minnet och bootar därifrån och borde det då inte ta prollen då? enligt min kompis funkar det med att quick flasha bioset så.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Men då tar den ju bios från usb minnet och bootar därifrån och borde det då inte ta prollen då? enligt min kompis funkar det med att quick flasha bioset så.

prova då vad har du att förlora , för de första måste du in i bios och sätta på att den ska boota med ett usb minne för de e inte inställt original på detta kort

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Hej!

Tyvärr så finns det moderkort ute på marknaden av just denna modellen (760GM-E51 FX) som trots sitt namn och alla fräsiga loggor (exempelvis den som säger "AM3+ CPU READY") på lådan inte stöder FX processorerna out of the box. Du är en av dem som haft otur och fått ett tidigt exemplar med gammalt BIOS flashat från fabrik utan stöd för FX.
Vilket i min mening gör allt nonsens på MSIs hemsida och på moderkortslådan om just stöd för denna typ av processorer till falsk marknadsföring.

Jag har personlig erfarenhet av just det här problemet och mitt råd vore att antingen höra av sig till MSI och förklara som det är. Då får du (nästan) garanterat ett nytt moderkort på garantin. De skall trots allt vara flashade med BIOS med stöd för FX från fabrik.
Så var i alla fall fallet med de ASUS Crosshair V Formulas som led av exakt samma problem. ASUS skickade ut nya på garantin med korrekta BIOS. Jag tror inte att MSI är sämre i detta fallet.

Alternativt får du höra av dig till Inet för komponenttest. De kommer dock nästan garanterat att testa det med en Phenom 2 eller Athlon 2 processor. Därför bör du skriva till att du misstänker BIOS problem i felbeskrivningen och att de således bör testa med en FX processor.

Du kan ju givetvis också skicka den till Inets serviceavdelning för att lösa problemet. Du får ju dock betala en felsökningsavgift på 499 kr. Problemet skulle ju dock givetvis kunna bero på att du fått en DOA också. Skickar du in datorn på en felsökning får du ju reda på om så här skulle vara fallet.

Slutligen, och kanske den bästa lösningen är att hitta någon i närheten med en AM3 processor (exempelvis Athlon 2 eller Phenom 2) som du kan låna för att få datorn till att POSTa och sedan kunna flasha om BIOS.

Håller med Arrogant till 100% detta är skrivet av en person som vet vad han pratar om.

Permalänk
Medlem

Stoppa ner allt i kartongen och skicka tillbaks, sedan kräver du ett kort som fixar FX-serien.
Om Inet vill ha tårta av Sweclockers detta året med så fixar dom detta åt dig.
Kontakta dom först och fråga om råd.
Sedan så är MSI = Problem

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

lägg in senaste bios på ett usb minne gå in i bios och flasha, hur svårt kan det vara?

Om datorn inte POSTAR så kan du INTE göra detta. Så jo, då blir det ganska svårt. Läs innan du svarar.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Kjolle:

Håller med Arrogant till 100% detta är skrivet av en person som vet vad han pratar om.

Ja fast stod ju just att dom hade fått in modeller med uppgraderad bios ..... Därför jag var seg med att köpa detta men tja-.- vad ska man säga får se vad dom säger. Jag känner bara folk med intel tyvärr..... och en am3 cpu vill jag inte beställa osv. Jag är mycket datakunning och tyvärr verkar det som att jag fått ett moderkort med fel bios även fast deras leverans skulle ha uppgraderad bios" så tja får väl bita i den sockerbiten ett tag...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop