Tvungen att koppla ur routern 1 timma (MAC problem?)

Permalänk
Medlem

Tvungen att koppla ur routern 1 timma (MAC problem?)

Tjena.

Fick för ett tag sedan lite problem med nätet där det visade sig att om jag ska koppla in en ny dator eller koppla ur min och sedan koppla in den igen så måste jag stänga av routern i 1 timma och sedan sätta igång den igen för att nätverket ska funka.
Om jag inte gör det så står det bara "Unidentified network".
Detta är riktigt störande och jag undrar om det inte går att lösa på något annat sätt då det är störande att vänta 1 timma för att kunna använda internet igen om man kopplat ur kabeln eller liknande.
Även om jag kopplar direkt till modemet så är det samma grej.

Det är inget fel på routern eller modemet då jag testat flera olika modem och routrar och problemet uppstår varje gång jag testar koppla in en ny dator förutom den andra stationära datorn hemma som funkar om man kopplar direkt till modemet.

Permalänk
Medlem

Låter som du har problem med leasetime för IP-adressen kanske. Testat att släppa den manuellt innan du drar ur sladden?

Vet inte vad du kör för OS men under Windows så är det normalt:

ipconfig /release (all)

Testa med eller utan "all". Sen kan du manuellt köra

ipconfig /renew (all)

Men det viktiga är att du säger till routern att du vill släppa adressen om nu routern har problem med detta. Vad har du för router förresten?

Permalänk
Medlem

Kör Windows 7 Ultimate 64-bit. Har inte testat något av det. Är det i kommandotolken?
Märkte att jag inte tänkt igenom riktigt innan jag skrev inlägget. Just nu kör jag med en D-link. Körde med en Netgear innan fram tills att internet började krångla och jag testade att byta.
Grejen är den att det funkar inte om jag kopplar direkt till modemet heller. MEN den andra datorn hemma (HP) går att koppla rätt in i modemet och det funkar på en gång, men så fort jag testar att koppla in någon annan dator än HP-datorn så blir det problem.

Permalänk
Medlem

Känns inte som du har ngn routerfunktion igång isf. Du får kanske bara en ip från din operatör och sen tar det dem en timme att släppa den när du bytar nätverksenhet. Kolla upp dina inställningar i din router

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Kör Windows 7 Ultimate 64-bit. Har inte testat något av det. Är det i kommandotolken?

Yes, det är det. Öppna upp ett fönster innan du drar ur sladden och gör en ipconfig /release, sen går det antingen med automatik innan du får en ny och om inte så testar du ipconfig /renew.

Skrivet av qMetal:

Märkte att jag inte tänkt igenom riktigt innan jag skrev inlägget. Just nu kör jag med en D-link. Körde med en Netgear innan fram tills att internet började krångla och jag testade att byta.
Grejen är den att det funkar inte om jag kopplar direkt till modemet heller. MEN den andra datorn hemma (HP) går att koppla rätt in i modemet och det funkar på en gång, men så fort jag testar att koppla in någon annan dator än HP-datorn så blir det problem.

Det funkar förmodligen inte att koppla direkt till modemet i o m att din router suttit emellan utan att säga till din ISP att släppa IP-adressen. Du har en leasetime på 30minuter normalt där som då måste väntas ut. Hur ser adresserna ut som din router delar ut förresten?

ping %computername%