Intel SSD 320 80 GB (låter mer än Raptor)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Intel SSD 320 80 GB (låter mer än Raptor)

Hallå!

Jag har i min burk två stycken SSD från Intel. Den ena är en x25-m, den andra en 320. Bägge på 80 GB.

Problemet är att när 320'n skriver till disk låter den värre än min förra Raptor 36 GB ADFD. Jag undrar bara hur fan det är möjligt? Det är verkligen ljud som om det vore mekanisk hårddisk.

I övrigt har datorn inga andra diskar - alltså bara SSD-diskar i chassit.

Den presterar som den skall.

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Är du verkligen helt säker på att det är från SSD:n detta kommer?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Det är INTE SSDn som låter, det är ungefär lika sannolikt som att din vägg eller ditt golv låter. Något som inte har rörliga delar ska helt enkelt inte låta.

Kan vara PSU, skulle det trots allt vara SSD som låter skall du vara rädd och genast dra ur strömsladden för isåfall är något VÄLDIGT fel på SSDn.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av muppens:

Det är INTE SSDn som låter, det är ungefär lika sannolikt som att din vägg eller ditt golv låter. Något som inte har rörliga delar ska helt enkelt inte låta.

Kan vara PSU, skulle det trots allt vara SSD som låter skall du vara rädd och genast dra ur strömsladden för isåfall är något VÄLDIGT fel på SSDn.

Det är MER sannolikt att ditt golv eller din vägg låter än att din SSD låter

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2011

Skulle kunna vara din DVD/CD-läsare också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av blomqvist:

Det är verkligen ljud som om det vore mekanisk hårddisk.

låter det som en mekanisk hårddisk eller gör den bara ljud? om den rasslar o har sig så skulle jag be om att få en ny^^

http://www.tomshardware.co.uk/forum/275173-14-making-high-pit...
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=6272...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Låter ju onekligen märkligt
Men min MX518 "tjuter" ju om man sätter örat mot den så konstigare saker kan väl hända

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Ljudet uppkom efter montering av SSD (samt att jag tagit ut och flyttat hårddiskarna jag hade innan). Eller, ptja, montering... den ligger inslängd i chassit någonstans.

Hur som helst är jag säkert på att det är SSDn, för inte fan ska nätaggregatet börja leva rövare när jag minskat lasten, samt att det klarar ett HD6970 utan att gråta (tjuta, hehe...).

Någon ROM-läsare har jag inte.

Ljudet uppkommer endast vid skrivning till disken.

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Eftersom ssd diskar inte har några rörliga delar kan du prova hålla den nära örat när du skriver något, för att kolla om det verkligen är den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vega/Handen
Registrerad
Maj 2006

Men alltså insistera inte. Om du nu är säker på att det är den som låter så är det ingen SSD du monterat in. Alltså en SSD har inga rörliga delar. Det har inte en processor heller (hört folk som tror att processorn i sig låter). Har du köpt en begagnad och blivit lurad och fått en 2,5" mekanisk kanske?

Citera för att få svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011

Håll SSDn mot örat och lyssna om det verkligen är den. Om det verkligen är den som låter bör du skicka in den på garanti direkt, då de inte ska låta något alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Till alla er som säger att en SSD inte KAN låta så har ni tyvärr fel.

Jag köpte en Corsair Force 3, och den hade ett mycket märkbart och irriterande "vinande" ljud vid läs och skriv aktivitet.
Jag kan närmast beskriva det som "coil whine" som man ibland kan få på grafikkort.

Butiken jag köpte den i, och naturligtvis lämnade tillbaka disken till, trodde mig inte först tills de testat den själva.

Så jo, en SSD kan låta, men det verkar märkligt om den låter precis som en mekanisk disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2010

Hmmmm, nu blir jag förvirrad. Satte nyligen in en intel 320 160gb i min macbook och fick direkt känslan av att den lät värre än min gamla hdd. Dock avfärdade jag det som ett brutalt hjärn-fel på mig själv och antog att jag började bli tokig. Har jag haft fel och ska avboka tiden hos min psykolog nu? :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av blomqvist:

... Hur som helst är jag säkert på att det är SSDn, för inte fan ska nätaggregatet börja leva rövare när jag minskat lasten ...

Tro det eller ej... men när jag bytte processor så pep nätaggregatet vid tomgång om temperaturen låg runt 47 grader och ingångseffekten 205W. Jag trodde först att det var processorn som pep :D. Genom att ändra luftflödet genom nätaggregatet så försvann felet.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Alla verkade väldigt insnöade på att någonting som saknar rörliga delar inte kan låta, men det krävs inte alltid rörliga delar för att missljud ska uppstå. Så länge det går ström i SSDn så är det faktiskt möjligt att missljud kan uppstå, dock bör det vara ovanligt att problemet uppstår. Men tror inte att blomqvist ljuger när han säger att den låter, för det är teoretiskt möjligt och googlar man lite så verkar det finnas flera kända fall av just detta runt om i världen. Fast det vore konstigt om den låter som en mekanisk disk utan bör mer låta som tjut eller brum...
Men det verkar vara ganska vanligt att folk fått coil whine på PSU efter inkoppling av SSD, så skulle ju kunna vara det också...

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av bosh1:

Men alltså insistera inte. Om du nu är säker på att det är den som låter så är det ingen SSD du monterat in. Alltså en SSD har inga rörliga delar. Det har inte en processor heller (hört folk som tror att processorn i sig låter). Har du köpt en begagnad och blivit lurad och fått en 2,5" mekanisk kanske?

Som sagt rörliga (i makroskala) delar krävs inte för att ljud ska uppstå. Och SSD:er har visst processorer. Såklart inte lika kraftiga som CPU. T.ex. har Samsung 830 en trekärnig processor med ARM-arkitektur.

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Jag har haft OCZ och Intel SSD, och båda har haft ljud för sig vid läsning och skrivning. Det låter lite som ett mellanting mellan coil whine och ljudet från en mekanisk hårddisk. Så SSD kan visst det låta även om de inte har några rörliga delar. Fast ljudet är svagare än från någon av mina mekaniska hårddiskar som jag har haft, skulle inte vilja påstå att det är ett direkt problem så länge chassit är stängt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åmål
Registrerad
Mar 2008

herre gud tur att man e gammal vilka öron ni måste ha

| Temjin TJ08-E | i5 3570K@ 4,8GHz | EKWB Water cooling |
| GIGABYTE Sniper M3 | MSI GTX1070 ARMOR oc |
| 16Gb Corsair Dominator Platinum 1600MHz |
| WD Geen x2 raid 0 | Cooler Master Silent Pro M700 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Här är ett ljudligt exempel på något som saknar "rörliga delar".
Piezoelectric kristall
Dåligt gjorda lödförbindelser kan bli kristalina och kanske efterlikna en piezoelektrisk kristall.
"Over time solder joints go bad. first to go are the high current/frequency joints. And if it is lead free you get tin crystal growth, which is a real pain with SMD." (SMD = Surface Mounted Device)

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065