Permalänk
Moderator
Moderator

Trifire HD7970 Eyefinity

När jag började med trippelskärmsspelande så skaffade jag en 5970, ett kompetent kort med dubbla kärnor som var en bra start men det var onekligen precis i början av Eyefinity rushen. Nu har tekniken mognat och vi ser HD7970 dyka upp med mycket glädjande prestandaökningar så varför inte?

Sedan är inte tre skärmar fel vid fotoeditering eller annat datorarbete som jag gör en hel del av också.

Vad är Eyefinity?
Att spela eller arbeta i Windows med flera skärmar simulerade som en yta. Detta ger en otroligt hög upplösning och visar mer av spelvärlden, det ökar inlevelsen men det ökar också kraven på prestanda. Då jag kör med tre skärmar så ökar kraven i princip (det är inte helt korrekt) tre ggr.

http://www.sweclockers.com/forum/131-multiskarm/

Moderkort och processor
Beslutet togs att gå till ett SB-E kort, Asus Rampage IV Extreme, 3930k med 40 PCI-E kanaler. Det sistnämnda var en bra poäng för jag var övertygad om att ett ensamt HD7970 inte klarade att driva tre skärmar i 5760x1080 med de höga grafikkraven jag ville ha.

GPU
Så tre stycken Powercolor HD7970 i Trifire konfiguration kändes bra med viss oro inför värmen, valde standard ref kylare av dels utrymmesskäl på moderkortet och dels för att luften blåses ut ur chassit och inte runt i det.

CPU Kylning
Som ytterligare hjälp för kylningen blev det en Corsair H100 som är ett kapitel i sig, felvisande instruktion för just detta moderkortet men jag återkommer till det.

Chassi
Jag blev hjärntvättad till att gilla Cosmos II chassit så det var ju inget val (du vet vem du är), att det också är ett väldigt kompetent designat och välventilerat chassi som var ett rent nöje att bygga i hör inte hit. Ej heller att det inte går in under skrivbordet utan står vid sidan av.

RAM
Kunde inte motstå att slänga in 8x4 gig Corsair 1600 mhz, dels för att priset är så sinnessjukt billigt men också för att jag har varit nyfiken på RAM disk ända sedan Amiga tiden. Ska bli intressant.

PSU
Nätaggregatet blev ett Corsair AX1200, kompetent men kanske lite underdimensionerat för Rampage IV med trifire för att nyttja alla funktioner på moderkortet och överklockningen.

HDD
Förde över ett gäng diskar, bland annat en hop SSD ifrån Wet Dream bygget som jag köpte upp när den ägaren lade ner sitt bygge.

Jag kommer inte att diskutera:
Hur dumt det är att lägga SSD i RAID.
Hur dyrt bygget är.
Hur meningslöst det är med tre grafikkort - kom tillbaka när ni läst på om hur krävande trippelskärmsspelande är i multiskärmsforumet.

Bilder? Javisst.

Trifire HD7970 Eyefinity

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt trevliga grejer du stoppat i låddan. Kan jag misstänka att wolverine haft något med CosmosII att göra?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Just say'in

Visa signatur
Permalänk

Skulle gärna se en bild på hörnan med
Annars 4/5 tills vidare

Permalänk
Master of Overkill

Har typ exakt samma pryalar utom 3x 7970 för att jag väntar på kepler

Men sjukt nice tycker de du säger om det negativa va exat det jag tänkte på när jag byggde

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Grymt!

Perfektion när den är som bäst!

Permalänk
Medlem

herregud vilken best! Ska man fläska på så kan man lika gärna göra det ordentligt! Hoppas du kan hålla värmen under kontroll. Bygget i sig, tja, smakfullt och ganska stiligt. Komponenterna, droool... vill ha. 5/5

Permalänk
Medlem

Riktigt nice bygge. bara ett par frågor: kan du boota med 8st Corsair 1600 mhz?? den är väll inte med på kompabilitets listan? har du fått flasha bios?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk

Fräckt. Men hur varma är inte grafikkorten?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Grymt! Lika bra att bygga ordentligt från början!!

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Vattenkylning, skärmar?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MulleEng:

Riktigt trevliga grejer du stoppat i låddan. Kan jag misstänka att wolverine haft något med CosmosII att göra?

Kan mycket väl vara så.

Skrivet av CooltSomFan:

Skulle gärna se en bild på hörnan med
Annars 4/5 tills vidare

Kan peka på ett gammalt galleri;

...eller eventuellt lägga upp en ny bild när jag väl fått ordning på hörnan, ser inte så roligt ut just nu då jag haft en tuff jobbperiod och städning fått stryka på foten. Samma skärmar, skrivbord, tangentbord etc. Enda skillnaden är att nu står burken utanför bordet till vänster om vänstra skärmen.

Skrivet av olle360:

Riktigt nice bygge. bara ett par frågor: kan du boota med 8st Corsair 1600 mhz?? den är väll inte med på kompabilitets listan? har du fått flasha bios?

Mjah, ska erkännas att jag just nu bootar i dem i 1333 men ska fixa det inom kort. 1600 ska vara på kompabilitetslistan om jag inte sett fel.

Skrivet av Rickard11:

Fräckt. Men hur varma är inte grafikkorten?

Vid spel efter ca tre timmar har jag uppmätt 79c på övre, 73c på mellan kortet och 65c på lägsta. Precis som misstänkt tar övre kortet mest stryk men inom tolerabla gränser.

Skrivet av adde_mufc:

Vattenkylning, skärmar?

Nix, vattenkylning funderade jag på men vill inte krabba med det. P2310H 23" Dell skärmar, 16:9 tyvärr men som sagt, köpte dem för två år sedan och då var marknaden annorlunda. Men du adde, det borde väl du minnas, vi som språkats vid så mycket i multiskärmsforumet och den stora samlingstråden?

En liten bild som uppdatering?

Tack alla för de vänliga orden!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Avstängd

Snyggt, vackert, nästintill konst!:)<3 Love all the way around!:D

Avundsjuk men inte missunnsam!:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tvelander:

Har typ exakt samma pryalar utom 3x 7970 för att jag väntar på kepler

Men sjukt nice tycker de du säger om det negativa va exat det jag tänkte på när jag byggde

Precis, här är videon - hoppar man till 4:00 så berättar han om problemet. Sjukt irriterande med H100.

Visa signatur

Permalänk

den här riggen skulle behöva lite fin påkostad vattenkylning

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Gud vad snyggt! 5/5p!

Permalänk
Medlem

vad kostade hela datorn?

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge Prestandamonster i princip

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Nix, vattenkylning funderade jag på men vill inte krabba med det. P2310H 23" Dell skärmar, 16:9 tyvärr men som sagt, köpte dem för två år sedan och då var marknaden annorlunda. Men du adde, det borde väl du minnas, vi som språkats vid så mycket i multiskärmsforumet och den stora samlingstråden?

En liten bild som uppdatering?

http://www.linslusen.net/wp-content/uploads/2012/02/bf3-2012-...

Tack alla för de vänliga orden!

Att du minns bara sådär
Bara man är nöjd med temps och ljudnivå så

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Såg på en av bilderna att fläktarna till kylaren sitter felvända. Kylaren får ingen luft då.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av loffeleguan:

Såg på en av bilderna att fläktarna till kylaren sitter felvända. Kylaren får ingen luft då.

Fläktarna drar luft inifrån chassit, upp genom kylaren. Värme stiger som bekant? Kan lova att de inte sitter fel eftersom jag dels dubbelkollat och dels kan luta mig åt sidan och känna luftströmmen uppåt från fläktarna genom lådans tak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Fläktarna drar luft inifrån chassit, upp genom kylaren. Värme stiger som bekant? Kan lova att de inte sitter fel eftersom jag dels dubbelkollat och dels kan luta mig åt sidan och känna luftströmmen uppåt från fläktarna genom lådans tak.

Tror att han trodde att det var ett foto på toppen/luckan, gjorde samma misstag själv först, därav missförståndet

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus

Permalänk

Jo, värme stiger. Därav blir det ju att fläktarna suger varm luft genom radiatorn. Radiatorn är ju ingen kylare, den leder bara vattnet genom små kanaler. Därför ska man ha fläktar som blåser luft igenom för att kyla vattnet. Samma princip som med luftkylning. Man har fläktar för att blåsa sval lyft genom flänsarna för att kyla dom. Jag vill inte hacka på din montering. Vill bara hjälpa till så du får en svalare cpu.

Permalänk
Medlem

Kul att du skrev att du "inte kommer kommentera hur dyrt bygget är" då det inte är jätte dyrt. Men ganska bra bygge iaf.

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av loffeleguan:

Jo, värme stiger. Därav blir det ju att fläktarna suger varm luft genom radiatorn. Radiatorn är ju ingen kylare, den leder bara vattnet genom små kanaler. Därför ska man ha fläktar som blåser luft igenom för att kyla vattnet. Samma princip som med luftkylning. Man har fläktar för att blåsa sval lyft genom flänsarna för att kyla dom. Jag vill inte hacka på din montering. Vill bara hjälpa till så du får en svalare cpu.

Det är lugnt, det är exakt det som kostade mig en hel del tid att fundera på! Kan du komma med bättre förslag så självklart!

Helst vill man ju ha en push OCH pull konfig med kall luft utifrån men det är helt enkelt inte möjligt och samtidigt få ett bra totalt luftflöde med min setup - i min mening. Vi går igenom det:

Luft in från 200mm i fronten
Luft in från sidan med två 120mm mot GPU
Luft in från sidan med två 120mm mot diskarna i botten (hjälper nog psu lite också)
Luft in från botten genom PSU och ut bakåt.

Luft ut genom GPU
Luft ut bak via 140mm över moderkort och minnen
Luft ut genom taket och radiatorn med två 120mm

Jag övervägde att sätta fläktarna med kall luft inåt men då hade jag fångat väldigt mycket varm luft i chassit. Eftersom kraftförsörjningen till moderkortet är i toppen av kortet (finns oro på forum över att den delen av pcb blir varm), eftersom jag kör åtta low profile minnen så ville jag också få bort luft från den delen. Utan en tower kylare som matar runt luften försämras den passiva kylningen för de komponenterna.

Där är mitt resonemang, bättre förslag mottages gärna! För övrigt har jag en oklockad (just nu) idle värme på 26-27 och tre timmar i BF3 var runt 70 med fläktarna på 50-60%. Ska mäta lite bättre idag men tänker inte överklocka innan en bra baseline konfig på hårdvaran testats klart.

Edit: Rättelse, CPU kom inte ens upp i 50c idag efter en timme.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Acco22:

Kul att du skrev att du "inte kommer kommentera hur dyrt bygget är" då det inte är jätte dyrt. Men ganska bra bygge iaf.

Tackar, har sett ditt. Ett par snäpp upp det! Din skala är lite annorlunda vet du.

Att jag inte vill prata om hur dyrt det är beror helt enkelt på att jag inte ser vitsen i det annat än en siffra som fok stirrar sig blinda på.

Det är dyrt som fasen men ofta blandar folk ihop kostnad och effekten man uppnår. Ofta blir det massa kortsiktiga kommentarer såsom, "Fy vad dyrt". "För mycket pengar, det går att bygga en lika bra för hälften", osv...Jag ser inte vad man uppnår med att diskutera kostnaderna? Om någon verkligen vill veta så självklart men då får det ge lite mer kreativa diskussioner än sådana kommentarer.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt galleri, verkligen genomtänkta val av komponenter. Du är nog en av få som verkligen utnyttjar prestandan 7970 Trifire har att ge. På kabeldragningssidan var det ju också fint, trots mängden komponenter. Den var inte perfekt dock, i min mening.

Skrivet av Acco22:

För 99% av medlemmerna på forumet här är en dator för 20.000+ väldigt dyr. Bara för att det inte är det för dig, gäller det inte alla.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Leifson:

Trevligt galleri, verkligen genomtänkta val av komponenter. Du är nog en av få som verkligen utnyttjar prestandan 7970 Trifire har att ge. På kabeldragningssidan var det ju också fint, trots mängden komponenter. Den var inte perfekt dock, i min mening.

...

Då skulle du se baksidan!

Nej, var inte helt nöjd heller. Till exempel chassi kablarna kunde ha fått gå upp nerifrån till botten av moderkortet men vid det laget så var jag mer sugen på att bli klar. Ska fundera mer på fläktkablaget till sidan och om jag ska ta bort buren eller montera en extra 120 där.

Finns alltid mer att göra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

Well han skriver de så han kommer slippa frågorna som hade kommit och andra sidan kan du knappast kalla den billig. Bara för du har mycket pengar behöver du inte bete dig som en översittare.

Ontopic: Trevligt bygge dock hade lite sleeve gjort sitt =).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lan:

Då skulle du se baksidan!

Nej, var inte helt nöjd heller. Till exempel chassi kablarna kunde ha fått gå upp nerifrån till botten av moderkortet men vid det laget så var jag mer sugen på att bli klar. Ska fundera mer på fläktkablaget till sidan och om jag ska ta bort buren eller montera en extra 120 där.

Finns alltid mer att göra!

Det var lite de kablarna jag syftade på. Finns dragningshål närmare anslutningarna än där du dragit dem, så man borde kunna dölja dem ännu mer. Även strömkablarna till det understa grafikkortet tyckte jag var lite lustigt dragna. Jag skulle hellre sett att de var dragna på samma sätt som kablarna till de två övre korten, tycker det blir stiligare om alla är dragna lika.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.