Kopiera in datorns system och startspår

Permalänk
Avstängd

Kopiera in datorns system och startspår

När jag tagit ur 2 IDE-diskar och satt in en stor EIDE, skulle det fungera men visar No system disk, fast jag ser en i Bios och den vill inte starta min Recovery-skiva. Kopiera in datorns system och startspår som slav, hur går det?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag läste din mening ett par gånger, men jag förstod faktiskt ingenting du skriver. Om du vill bli förstådd får du nog skriva om din mening så att man förstår.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Skrivet av Spotnick:

När jag tagit ur 2 IDE-diskar och satt in en stor EIDE, skulle det fungera men visar No system disk, fast jag ser en i Bios och den vill inte starta min Recovery-skiva. Kopiera in datorns system och startspår som slav, hur går det?

Sätt Recovery-skivan högst upp i BOOT listan så borde det funka...

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kvicksilv3r:

Sätt Recovery-skivan högst upp i BOOT listan så borde det funka...

Det gjorde jag.
Någon tyckte Ghosta eller klona men då följer allt skräp med som jag inte vill flytta?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag läste din mening ett par gånger, men jag förstod faktiskt ingenting du skriver. Om du vill bli förstådd får du nog skriva om din mening så att man förstår.

När jag testat en ny EIDE-disk hittade den inte Compaq's startskiva som måste ligga före ett Operativ. Alternativt kan jag då lägga disken som slave och kopiera kanske. För att inte få med oönskat skräp vill jag enbart ha starten och ev. OS. Är det möjligt utan att klona hela disken?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Spotnick:

När jag testat en ny EIDE-disk hittade den inte Compaq's startskiva som måste ligga före ett Operativ. Alternativt kan jag då lägga disken som slave och kopiera kanske. För att inte få med oönskat skräp vill jag enbart ha starten och ev. OS. Är det möjligt utan att klona hela disken?

Som sagt: Gå in i BIOS o lägg CD/DVD först i bootordning. Då bör datorn boota med din recoveryskiva och du för en fräsch installation!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hilding112:

Som sagt: Gå in i BIOS o lägg CD/DVD först i bootordning. Då bör datorn boota med din recoveryskiva och du för en fräsch installation!

Det gjorde jag direkt och med alla tänkbara byglingar.

Visa signatur