Permalänk
Avstängd

Vilket operativsystem? (hjälp)

Hej Swec!
Jag äger en macbook air 13", mid 2011. Jag har kört OSx Lion sen jag köpte datorn, och innan dess har jag kört på windows (stationär).

Nu är det så att jag har börjat tröttna på Lion, jag tycker att det är klumpigt, och urdåligt på att "multitaska" mellan program.
Det jag gör på datorn är mest att programmera hemsidor, så jag brukar oftast vilja köra med kodprogrammet bredvid webbläsaren (side-by-side).

Vad tror ni jag ska prova för OP? Någon fräsch linux-dist?
Jag vill alltså ha ett stilrent operativsystem med bra multitasking alternativ!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Hej Swec!
Jag äger en macbook air 13", mid 2011. Jag har kört OSx Lion sen jag köpte datorn, och innan dess har jag kört på windows (stationär).

Nu är det så att jag har börjat tröttna på Lion, jag tycker att det är klumpigt, och urdåligt på att "multitaska" mellan program.
Det jag gör på datorn är mest att programmera hemsidor, så jag brukar oftast vilja köra med kodprogrammet bredvid webbläsaren (side-by-side).

Vad tror ni jag ska prova för OP? Någon fräsch linux-dist?
Jag vill alltså ha ett stilrent operativsystem med bra multitasking alternativ!

Nu när Windows 8 Consumer Preview har släppts kan det väl vara ett gyllene tillfälle att prova det? Annars är Ubuntu en solklar favorit när det gäller Linux, för min egen del.

Permalänk

Jag fattar inte varför du skulle installera Windows eller Linux på en air... MacOS är ju the shit till den.... möjligtvis har du 2gb ram och då kan det ju bli lite slött... du skulle handlat en Pro och stoppat in 8gb... istället.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Jag fattar inte varför du skulle installera Windows eller Linux på en air... MacOS är ju the shit till den.... möjligtvis har du 2gb ram och då kan det ju bli lite slött... du skulle handlat en Pro och stoppat in 8gb... istället.

Antagligen fick TS sin Air av skolan eller så valde han/hon den av rent praktiska skäl, hur som helst så har det ingenting med frågan TS ställde. Nu vill TS ha ett annat OS på sin dator, oavsett om du fattar det eller inte. Dessutom är exempelvis Ubuntu inte speciellt tungdrivet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenkast:

Antagligen fick TS sin Air av skolan eller så valde han/hon den av rent praktiska skäl, hur som helst så har det ingenting med frågan TS ställde. Nu vill TS ha ett annat OS på sin dator, oavsett om du fattar det eller inte. Dessutom är exempelvis Ubuntu inte speciellt tungdrivet.

Tack!

Jag har fått denna dator av skolan, och jag tycker MacOS är helt okej, men det är lite halvslött.
4GB ram har datorn, och det räcker till det mesta. Ubuntu är ok, men jag gillar inte att photoshop fungerar så dåligt på det. Jag tycker också att fonterna är lite "tjocka" och svårlästa.. Därför jag frågar, om någon ligger och ruvar på ett super-OS

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ingen som har något bra förslag?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Tack!

Jag har fått denna dator av skolan, och jag tycker MacOS är helt okej, men det är lite halvslött.
4GB ram har datorn, och det räcker till det mesta. Ubuntu är ok, men jag gillar inte att photoshop fungerar så dåligt på det. Jag tycker också att fonterna är lite "tjocka" och svårlästa.. Därför jag frågar, om någon ligger och ruvar på ett super-OS

Photoshop funkar bäst på Mac... nummer två är Windows 7... men faktum kvarstår att du inte kan trolla med knäna, AIR har inte världens starkaste processor utan är ju byggd för extrem mobilitet... OPERATIVET gör ju inte processorn snabbare eller minnet mer uppgraderbart (ej möjligt på air)...

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se