Bios problem efter uppdatering - hjälp?

Permalänk
Medlem

Bios problem efter uppdatering - hjälp?

Hej Sweclockers!

Jag har fått ett väldigt problem.
Jag uppdaterade Bios genom liveupdate (MSI) och datorn startade om och fick bluescreen precis innan jag kom in i Windows igen.

Jag gick ut i bios för att kika lite...råkade ändra någon inställning så att det står "bios recovery request, sätt i usb någonting" så nu kom jag inte in i bios,och så piper den 4ggr. Jag tänkte att jag nollställer bios genom "cmos jumper"...gjorde det och då vart jag tvungen att ta ut grafikkortet för att komma åt...nu får jag ingen bild och det piper fortfarande, skärmen reagerar inte. Funkar inte heller med det integrerade grafikkortet.

Är det någon som kan hjälpa mig? Snälla!

Om ni vill veta något mer så säg till.

Med vänlig hälsning,
Micke

Visa signatur

CHASSI Fractal Design DEFINE R6 SVART TEMPERED GLASS / CPU Intel i5 8600K 3.6Ghz @ 4.3Ghz / GPU ASUS GEFORCE GTX 1070 8GB DUAL OC / PSU XFX Core Edition PRO 650W 80+ Bronze / MB ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING / RAM 16GB DDR4 3000 Mhz / SSD KINGSTON 120GB / SSD SAMSUNG 250GB / SSD SAMSUNG 250GB / HDD1 500GB / HDD2 250GB / HDD3 200GB / SSD M.2 KINGSTON A2000 500GB /

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk

Låter som att du misslyckats med att flasha ditt kort.

har du dualbios eller liknande så ordna det den vägen.

Skriv en lämplig rubrik istället för "hjälp".

edit: hitta felkod för bios, borde vara ami-bios du har va?

4 beeps - Timer not operational - bad motherboard

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fuSK:

Hej Sweclockers!

....

Om ni vill veta något mer så säg till.

Med vänlig hälsning,
Micke

Tjena, det är andra ggn du postar med en dålig trådtitel. Egentligen borde jag låsa tråden men jag ger dig en chans till. När du postar trådar skapa en ordentlig titel, det hjälper dig själv eftersom de som sitter med informationen du behöver ser din fråga direkt. Det hjälper forumet som lagrar information och nästa person som kanske har samma problem att hitta samma lösning.

Dåliga trådtitlar leder till ett oöverskådligt forum och det är ett allvarligt problem som alla måste hjälpa till med.

Nu ändrar jag titeln åt dig men nästa gång är vi inte lika snälla.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tjena, det är andra ggn du postar med en dålig trådtitel. Egentligen borde jag låsa tråden men jag ger dig en chans till. När du postar trådar skapa en ordentlig titel, det hjälper dig själv eftersom de som sitter med informationen du behöver ser din fråga direkt. Det hjälper forumet som lagrar information och nästa person som kanske har samma problem att hitta samma lösning.

Dåliga trådtitlar leder till ett oöverskådligt forum och det är ett allvarligt problem som alla måste hjälpa till med.

Nu ändrar jag titeln åt dig men nästa gång är vi inte lika snälla.

Ok ber om ursäkt för detta. Ska bli bättre på det.

//Micke

Visa signatur

CHASSI Fractal Design DEFINE R6 SVART TEMPERED GLASS / CPU Intel i5 8600K 3.6Ghz @ 4.3Ghz / GPU ASUS GEFORCE GTX 1070 8GB DUAL OC / PSU XFX Core Edition PRO 650W 80+ Bronze / MB ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING / RAM 16GB DDR4 3000 Mhz / SSD KINGSTON 120GB / SSD SAMSUNG 250GB / SSD SAMSUNG 250GB / HDD1 500GB / HDD2 250GB / HDD3 200GB / SSD M.2 KINGSTON A2000 500GB /

Permalänk
Medlem

Kan du ha glömt cmos-jumpern i resetläge?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kan du ha glömt cmos-jumpern i resetläge?

Fo3

Nej satt tillbaka den som den satt från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läs i manualen, förmodligen står det där hur du förbereder en USB-sticka för USB recovery som du lyckats påbörja men ännu inte avslutat.
Eftersom du dumt nog stängde av under pågående operation finns risken att bios är kört, men om MSI inte är helt dumma så kan moderkortet räddas med USB-sticka, även utan bild på skärmen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Läs i manualen, förmodligen står det där hur du förbereder en USB-sticka för USB recovery som du lyckats påbörja men ännu inte avslutat.
Eftersom du dumt nog stängde av under pågående operation finns risken att bios är kört, men om MSI inte är helt dumma så kan moderkortet räddas med USB-sticka, även utan bild på skärmen.

Ok tack för den info, ska prova det när jag kommer hem från jobbet.

Men jag har inte stängt av under pågående operation.
Jag uppdaterade bios i Windows, datorn startade om och jag fick bluescreen precis innan jag kom in i Windows. Sen var jag dum och ändrade en inställning i bios så att den vill återställa bios med usb sticka och jag har ingen usb med bios filer som den ber om, sen vart det svart skärm när jag försökte återställa bios med jumper.

Som sagt är jag helt dum när det gäller sånt här.

//Micke

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fuSK:

Ok tack för den info, ska prova det när jag kommer hem från jobbet.

Men jag har inte stängt av under pågående operation.
Jag uppdaterade bios i Windows, datorn startade om och jag fick bluescreen precis innan jag kom in i Windows. Sen var jag dum och ändrade en inställning i bios så att den vill återställa bios med usb sticka och jag har ingen usb med bios filer som den ber om, sen vart det svart skärm när jag försökte återställa bios med jumper.

Som sagt är jag helt dum när det gäller sånt här.

//Micke

Kikar man på msi's produktsida så borde det gå, bios filerna finns under downloads om jag inte har fel men jag rekommenderar dig att söka lite på "bios update by usb".

http://www.msi.com/product/mb/760GM-E51--FX-.html#/?div=Overview

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av fuSK:

Jag tänkte att jag nollställer bios genom "cmos jumper"...gjorde det och då vart jag tvungen att ta ut grafikkortet för att komma åt...nu får jag ingen bild och det piper fortfarande, skärmen reagerar inte. Funkar inte heller med det integrerade grafikkortet.

Du glömde väll inte att dra ur strömkabeln också så att du inte behövde vänta i en hel evighet?

Vissa var även tvungna att ta bort andra saker beroende på vad de hade för fel. tex grafikkortet när de hade problem med att få bild medan de nollställde.

Sen kan du testa att ta bort allt som inte behövs för att alltid få bild. Lättare att hitta felet med färre saker inblandade. Du vill inte leta som en galning och upptäcka att det var en struntsak som kvarglömd skadad kabel (USB, SATA, IDE osv) eller kontakten prylen/kabeln kopplades till som blockerade starten så att du inte fick bild. Test att även nollställa bios igen efteråt.

När du testade den integrerade grafikkortet så hoppas jag att du hade tagit bort det separata grafikkortet. Bios bruka vara inställd på att stänga av det integrerade om den känner att det sitter ett grafikkort på PCI-E platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du glömde väll inte att dra ur strömkabeln också så att du inte behövde vänta i en hel evighet?

Vissa var även tvungna att ta bort andra saker beroende på vad de hade för fel. tex grafikkortet när de hade problem med att få bild medan de nollställde.

Sen kan du testa att ta bort allt som inte behövs för att alltid få bild. Lättare att hitta felet med färre saker inblandade. Du vill inte leta som en galning och upptäcka att det var en struntsak som kvarglömd skadad kabel (USB, SATA, IDE osv) eller kontakten prylen/kabeln kopplades till som blockerade starten så att du inte fick bild. Test att även nollställa bios igen efteråt.

När du testade den integrerade grafikkortet så hoppas jag att du hade tagit bort det separata grafikkortet. Bios bruka vara inställd på att stänga av det integrerade om den känner att det sitter ett grafikkort på PCI-E platsen.

Ok jag ska prova detta när jag kommer hem.

Jag drog ur strömkabeln.

Jag tog även ur grafikkortet när jag testade det intergrerade.

Tack för tips!

//Micke

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kollade i manualen men det står inget om hur man förbereder usb -sticka.

Har provat dragit ur olika komponenter och flyttat jumprarna och en jävla massa olika grejer men det är fortfarande samma problem. Ska prova ladda ner bios från MSI's hemsida och lägga in det på en usb-sticka, funkar inte det så får jag väl köpa nytt moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får inte till det med usb-sticka. Upptäckte att det piper 2 långa pip 30 sek efter dom 4 korta pipen, någon som vet vad det betyder? Kunde inte hitta något när jag googla det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och svar men det ordnades inte. Så det vart att beställa nytt moderkort.

Visa signatur