Permalänk

Nätverksdesign

Hej!

Om detta är fel forum kanske någon kan flytta tråden, inte uppenbart för mig var denna fråga hör hemma.

Jag har en grundläggande nätverksfråga:

Jag har följande koppling just nu:

[internet] <----> [router/adslmodem/wlan 1] <----> [router/wlan 2]

Andledningen att jag har 2 routers är att jag har många kablade enheter, och routern från Telia har inte så många utgångar. Men frågan är: Kan jag få en device på router 2 att koppla upp sig mot en device på router 1 - Eller tvärtom? Är det möjligt att designa ett nätverk så?

Som det är kopplat just nu kommer enheter på båda routrarna ut på internet, och de kan koppla upp sig mot enheter på sin "egen" router.

Tackar för hjälp!

Jens

Permalänk
Medlem

Koppla inte in router2 wia WAN, utan stäng av DHCP-server i router2 och anslut den till router1 via ett av LAN-uttagen.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad* Det kan vara lite knepigt att hitta till nätverk, men här ska den vara

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av foppson:

Koppla inte in router2 wia WAN, utan stäng av DHCP-server i router2 och anslut den till router1 via ett av LAN-uttagen.

Tackar (och tack för flytten, letade nätverk som första ord, inte internet )

Kommer den uppkopplingen att påverka prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensMarcus:

Tackar (och tack för flytten, letade nätverk som första ord, inte internet )

Kommer den uppkopplingen att påverka prestandan?

Ja det kommer det, i positiv bemärkelse.

Koppla såhär
[internet] <----> [router1/adslmodem/wlan 1] LAN<---->LAN [router2 (ingen DHCP-server, ställ in WIFI innan om du vill ändra något)/wlan 2]

Om din Gateway (routermanick1) har ip-adress 192.168.1.1, så ändra din router2 att använda typ 192.168.1.x X= en adress som inte finns i DHCP-poolen, vanligtvis adresser över 64, rota runt i router1 så hittar du det, DHCPrange kan det heta.

Om du gör så kan du fortfarande komma åt router2 för att ställa om WFI m.m utan att mecka något alls.

Viktigast är att Router2 inte får samma IP-adress som Router1 eller någon annan ansluten utrustning. MEN måste hamna i samma subnät, dvs 192.168.1.x eller 192.168.0.x som brukar vara vanliga adresser.

Visa signatur

Permalänk

ahh många tack! måste provas asap

Permalänk

Fråga till - måste det vara en 'switchad' kable om jag inte använder WAN porten?

Permalänk
Medlem

Det ska vara en switchad (Cross-over) kabel om du kopplar router till router.. Nu vill du ju använda den ena routern som en switch så då tror jag det går bra med en vanligt straight through-cabel..

Visa signatur

Intel i7 2700k@4.3 | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | Gigabyte R9 280X | Fractal Design Define R3 |
Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair SSD 120GB Force GT | Templarius Imperator 850W | Corsair Hydro H60 |
BenQ XL2410T | BenQ GL2450 | SteelSeries Siberia v2 | Razer BlackWidow | Zowie EC1

Permalänk
Medlem

har de gbit portar behövs ingen korsad kabel. Autosense är en del av Gbit standard. Även många 100mbit prylar har autosense men där är det itne garanterat

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

har de gbit portar behövs ingen korsad kabel. Autosense är en del av Gbit standard. Även många 100mbit prylar har autosense men där är det itne garanterat

Alla 100Mbit prylar jag testat har funkat med rak kabel, alla nyare 100Mbitprylar har auto MDI/MDIX.

Visa signatur