Permalänk
Medlem

ljud från fpga

Svårt att välja forumsdel för hjälp, men sitter och pillar med en fpga, nexys3, har kört fast på ljudet. Just nu sprakar det i alla fall i högtalarna men jag vet inte om jag har gjort något rätt hittills. Någon som har kan I2S eller har använt samma komponenter som jag använder nu?

Fungerar en wave-fil direkt enligt I2S-protokollet? Eller behövs någon slags formathantering? Är det bara att slänga ut MSB från wave filen till och från rätt kanal?

Kanske har fler frågor (och lägga upp min vhdl-kod), men ser om det är någon som nappar först.

Komponenter:
nexys3
PmodI2S

Permalänk
Medlem

Sitter här tokförkyld med halsont, allmänt yr och snorig men överlycklig!

Jag löste mina problem för två minuter sedan, tyvärr är inte min projektpartner tillgänglig så jag kan skryta, så jag skriver här istället!

Eftersom jag har suttit och simulerat och följt protokollet exakt så antog jag att det var en liten detalj som var skillnaden mellan statiskt brus och ljud av CD-kvalitet! Mycket riktigt, jag betade av faktorerna en efter en och helt plötsligt spelades "eye of the tiger" upp istället för statiskt brus!

Många felkällor finns men en av de tyngsta var ändå att dokumentationen är felskriven!