Maximera på halva skärmen

Permalänk
Medlem

Maximera på halva skärmen

Jag vill maximera mitt Firefox-fönster så att tabbarna och scrollen hamnar längst ut på skärmkanten så att de är lättare att greppa med musen. Men jag vill inte att fönstret tar upp mer än ca halva skärmbredden (totalt 1920).

Går det att skapa en "virtuell skärm" på säg 1000x1200 som bara Firefox ser där den kan maximera sig själv, men andra program fungerar som vanligt?

Har Windows 7.

Permalänk
Medlem

Ifall du väljer hur brett programfönstret ska vara, så är det bara att dubbelklicka ovanför namnlisten (alltså där du drar ut fönstret i höjdled), så kommer windows maximera fönstret i höjdled, men inte i bredden, så att du får plats över.

Vet inte exakt hur du menar, men ifall det är på sidorna, dvs höger eller vänster i programfönstret du vill ha tabbarna osv, så finns det säkert plugins/tillägg för det.

Permalänk
Medlem

Provat Windowsknapp + högerpil/vänsterpil ?
Eller det kanske är något annat du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Vad ni föreslår är samma sak som att manuellt förstora fönstret ut till kanterna. Detta löser inte problemet.

Tabbarna och scrollen sitter längst ut på Firefox-fönstret, men jag vill att Firefox-fönstret når längst ut till skärmkanten utan den där 1-2 pixlar breda marginalen där man ändrar fönsterstorlek. Den försvinner bara när man faktiskt maximerar fönstret.

Det är liksom mycket enklare att träffa något som sitter längst ut på kanten än något sin sitter 1 pixlar ifrån. Istället för att "slänga" muspekaren i rätt riktning och träffa kanten, så måste man faktiskt pricka in det jag vill klicka på.

Permalänk
Medlem

När du maximerar som jag föreslog, så går det fortfarande att flytta fönstret i sidled, så att du har full utfyllnad mot ena sidan. Däremot har toppen, som du säger, fortfarande en ram.

Är det i toppen eller på sidorna som tabbarna ska vara? Finns trots allt fyra stycken "längst ut" på en fyrkant.

Permalänk
Medlem

Högerkanten går att flytta utanför skärmen, men inte övre kanten. Den vägrar och går bara tillbaka om jag försöker.
Tabbarna är i toppen.

Permalänk
Medlem

Har du grafikkort från AMD kan du testa med Hydragrid. Man kan även använda snabbknappar/tgbkombinationer typ CTRL+ALT+5, CTRL-(högerpil) etc
Hydragrid finns i CCC

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Nä, kör på Intels HD3000.

Hittade dock ett litet "fusk". Med AutoHotkey, som jag redan hade sen innan, kan man tydligen lätt ändra fönsterformat osv.
Med en hotkey kan jag nu ändra mellan normalt och ett kantlöst format. Dock så har Windows ändå små hidden kanter, men AHK har mer frihet i att flytta och förstora fönster än vad man har manuellt, så jag bara flyttar in fönstret mot skärmkanten så fönsterkanterna försvinner.
Med andra ord, fönstrets nya storlek blir width+2 och height+2, med övre vänstra hörnet flyttat 2 pixlar uppåt. Med samma hotkey återställs fönstret till det normala.
Inte helt perfekt, men duger.