Dålig uppkoppling med Telia 24mbit.

Permalänk

Dålig uppkoppling med Telia 24mbit.

Hallå där, som rubriken säger. Telias 24mbit bredband funkar kanon från och till. När jag får problem så trycker jag in Reset knappen på Modem/routern och det funkar bra en stund igen. Gör man bredbandskollen.se så står det att jag har mellan 10-14mbit vid full styrka. Sen kan det helt plötsligt gå ner till 2mbit och hålla sig där tills man gör en reset av modemet/routern. Alltså det kan gå ibland max en dag så måste man starta om det. Varför i hela friden blir det så? Har aldrig haft nå problem tidigare.

Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som dålig telefonledning, t ex en skarv som har oxiderat. Varje gång du startar om förhandlar modemet fram bästa möjliga hastighet, men så kommer perioder med sämre kontakt och det ställer ner sig. Vad jag vet finns det ingen automatisk funktion för att höja hastigheten igen, utan omstart är det som gäller.

Be telia mäta ledningen som en första åtgärd. Det kan även vara så enkelt att dina egna telefonjack glappar eller att de är felkopplade men att det har inte märkts tidigare. Anledningen kan t ex vara ny utrustning som kopplats in.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

tack för svaret, ska be telia se över detta.