Amnesia: A Machine for Pigs - samlingstråd

Permalänk
Medlem

Har nu också kört ett tag.

Stör mig mest på min kassa skärm med backlight bleeding och att det känns hopplös att få bra svärta..men men.
Sådant sabbar tyvärr en hel del just för en sådant här spel. Blir lite jobbigt för ögonen.

Har blivit en del hoppa till ordentligt tillfällen. Gick runt och njöt av de fina tavlorna i huset när "en sak hände" så att man höll på skita på sig.
Annars får man lite smårysningar lite då och då när man tycker att "rörde inte något lite på sig därborta".

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Har nu också kört ett tag.

Stör mig mest på min kassa skärm med backlight bleeding och att det känns hopplös att få bra svärta..men men.
Sådant sabbar tyvärr en hel del just för en sådant här spel. Blir lite jobbigt för ögonen.

Har blivit en del hoppa till ordentligt tillfällen. Gick runt och njöt av de fina tavlorna i huset när "en sak hände" så att man höll på skita på sig.
Annars får man lite smårysningar lite då och då när man tycker att "rörde inte något lite på sig därborta".

Precis så det ska vara tycker jag. Hade det varit för läskigt hela tiden hade man ju inte vågat spela och det är vittigt att ett spel har sina upp och ned gångar. Av de 45 minuter jag spelat än så är jag inte alls missnöjd med mitt köp

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kommer att köpa idag, högsttroligt,men hur är det, lika som i 1:an att mo stret är scriptat eller random? Kommer han tidigt eller sent?
1:an var det bästa ja spelat iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Kommer att köpa idag, högsttroligt,men hur är det, lika som i 1:an att mo stret är scriptat eller random? Kommer han tidigt eller sent?
1:an var det bästa ja spelat iaf

Har bara spelat i 1,5 timme och inte kommit så långt än. Men hittills har det bara varit scriptade händelser, jag har dock suttit på nålar / haft gåshud minst ett par gånger. Fixar inte att spela för långa pass heller, man blir ju helt nedbruten efter ett tag

Permalänk

spelet är grymt bra på att bygga upp stämningen, helt klart. Riktigt stämningsfull musik och "ambient" ljud. Börjar bli mer och mer ängslig nu, och jag har inte sprungit på någon "fiende" än. Vid ett tillfälle när jag kröp framåt mot en dörr gjorde jag mig redo för att något skulle hända. När jag kom nära dörren och hand-ikonen ploppa fram (den som talar om att du kan använda saker) ryckte jag till av rädsla för den där lilla ikonen. Där kan man snacka om att vara jumpy >_<

Permalänk
Medlem

Jag älskar sådana här bakgrundsstorys

Citat:

"The idea came up to ask someone else if they wanted to have a go with the Amnesia universe. Not making this up, the first idea and the dream scenario was to have The Chinese Room do it. So we asked them if [they were] interested."

http://www.gamasutra.com/view/news/199925/Why_Frictional_pass...

Två problem dock.

Artikeln är för kort.

Jag kommer aldrig våga spela det...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kort recension av A Machine For Pigs.

Köpte spelet igår och började lira i dag. Klarade ut det på under 3 timmar, utan att stressa. Hade hoppats på massvis med gore och psykologisk skräck efter läst ett mail ifrån skaparna. Ack så besviken man blev, fienderna är inte läskiga (finns 2 st?). Storyn är knäpp och alldeles för kort. Vill man lira något läskigt finns det Outlast som är betydligt bättre överlag på alls punkter. Iaf så långt som jag kommit

Dold text
Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk

Klarade precis spelet. Det är bland det bästa jag spelat och storymässigt är det, det absolut bästa jag spelat!

Jag är helt mållös, den som påbörjat spelet och tänker att: "Nja.. börjar bli lite för läskigt.." , ni MÅSTE spela klart det!

Jag hade inte förväntat mig att spelet skulle imponera mer på mig än vad The Dark Descent gjorde (för jag tänkte att ett skräckspel inte kunde bli bättre), men där hade jag fel!

Permalänk
Skrivet av VivoVivo123:

Klarade precis spelet. Det är bland det bästa jag spelat och storymässigt är det, det absolut bästa jag spelat!

Jag är helt mållös, den som påbörjat spelet och tänker att: "Nja.. börjar bli lite för läskigt.." , ni MÅSTE spela klart det!

Jag hade inte förväntat mig att spelet skulle imponera mer på mig än vad The Dark Descent gjorde (för jag tänkte att ett skräckspel inte kunde bli bättre), men där hade jag fel!

Njuter riktigt mycket av det. Spelar cirka 30-40min om dagen i helt släkt rum med hörlurar.

Är det viktigt att man hittar exakt alla lappar och "hemligheter"? Har märkt i efterhand att jag missat en vissa.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Det verkar som att det är många som har samma problem med att spelet kraschar när det startas.
Problemet verkar för många lösas genom att man kopplar bort en massa USB enheter, speciellt Xbox controllers, gameboards och även webkameror.
Det hjälpte inte mig, men däremot hade tillverkarna slängt upp en testpatch i en tråd i ett annat forum. När jag installerade den så startade spelet. Kom iallafall till startskärmen, så nu ska jag se om det går att köra också..

Du får jättegärna slänga upp länken till testpatchen

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Klarat spelet för några dagar sen. Mycket bra spel, väl värt kronorna det kostade. Härlig stämning genom hela spelet, emellanåt riktiga Dear Esther rysningar av välbehag av att det är så stämningsfullt och välgjort.

3.5/5 Babianer får det av mig då det var lite kort. Men som sagt, väl värt pengen ändå.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Kanske lite spoiler så läs bara om ni spelat. Weird slut någon? :S

Permalänk
Medlem

Har hört att det är riktigt dåligt. Inget finns kvar av det som gjorde The Dark Descent bra. Stämmer det?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Skrivet av Oggmeiler:

Har hört att det är riktigt dåligt. Inget finns kvar av det som gjorde The Dark Descent bra. Stämmer det?

Det stämmer absolut INTE!

Saken är den att The Dark Descent är läskigare, mest på grund av att oljan till lampan kan ta slut, sanityn gör en nervös och monsterna är obehagligare (hur man nu själv ser det).

A Machine for pigs är också VÄLDIGT läskigt, och själv tycker jag att omgivningarna är obehagligare, lika så musiken och man får en allmänt äckligare känsla över sig redan från början. Storyn är mycket mer genomarbetad i det nya spelet än i det gamla, det märks särskilt om du spelar till slutet.

Allt som allt tycker jag att Amnesia: A machine for pigs är ett bättre spel än The dark descent, i alla fall i sin helhet. Men jag håller med om det många säger: The Dark Descent står sig ännu idag obesegrad i skräcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoVivo123:

Det stämmer absolut INTE!

Saken är den att The Dark Descent är läskigare, mest på grund av att oljan till lampan kan ta slut, sanityn gör en nervös och monsterna är obehagligare (hur man nu själv ser det).

A Machine for pigs är också VÄLDIGT läskigt, och själv tycker jag att omgivningarna är obehagligare, lika så musiken och man får en allmänt äckligare känsla över sig redan från början. Storyn är mycket mer genomarbetad i det nya spelet än i det gamla, det märks särskilt om du spelar till slutet.

Allt som allt tycker jag att Amnesia: A machine for pigs är ett bättre spel än The dark descent, i alla fall i sin helhet. Men jag håller med om det många säger: The Dark Descent står sig ännu idag obesegrad i skräcken.

Du är nog den enda som har något positivt att säga om amfp. Men det räcker inte för mig, The Chinese Room kan fan inte göra spel så jag vågar inte köpa det.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Kanske lite spoiler så läs bara om ni spelat. Weird slut någon? :S

Om man förstår vad storyn gick ut på så är inte slutet opassande. Det gäller att läsa brev och dagböcker noga i spelet, samt ha lite djupa funderingar.

Så här tolkar jag storyn:

Mandus verksamhet har gått i konkurs. Han fruktar för sin familjs framtid och tvingas vidta desperata åtgärder. Han har hört talas om ting från de gamla templen byggda av Maya/Aztek/Olmec - indianerna i centralamerika (Mexiko). Han beger sig dit och finner då en orb, ett hjärta från en utdöd gudomlighet, begravd i ett tempel vilket han tar med sig.
I början av spelet omnämns Jaguaren, eller mannen med jaguaransiktet. På bland annat wikipedia kan man läsa om hur en gud som avbildas som en jaguar förekom bland flertalet indianstammar i centralamerika. Mayaindianerna är kända för sina profetior, hur de förutsett att världen ska ta slut. Den utdöda gudomen har sett detta och vill påskynda apokalypsen, utrota alla människor då majoriteten av mänskligheten är ond. Människan är girig, våldsam, hänsynslös och uppdelad i samhällsklasser med alltför stort gap i mellan. Gudomen (känd som "Ingenjören") bygger den enorma maskinen åt Mandus och övertalar honom att dem tillsammans kan få stopp på ondskan, med ondska. Maskinens storlek ger upphov till enorma produktioner av mat, vilket i ett då fattigt London sätter de godtrogna på verksamhetens sida. Mandus "anställer" föräldralösa barn och andra människor för att hjälpa till i världens absolut största fabrik.
Uppfinnigsrika som protagonisterna/antagonister är, uppfinner de "Compound X", en kemikalie som låter döda organismer återupplivas. Rester av slaktade grisar och rester av människooffer kombineras. På detta vis både producerar maskinen kött åt allmänheten, ger dem föda, för att sedan ge "föda" åt maskinen och dess huvudsakliga syfte: Att producera den största armén världen skådat samtidigt som antalet riktiga människor minskar i processen. Hela mänskligheten skall slaktas på ett eller annat vis. Vid olika tillfällen omnämns flertalet geniala självhållningar (automation) som t. ex metangaser från grisar som driver motorer, men den huvudsakliga självhållningen är själva slakten.

När Mandus mot slutet inser att han varit grund till fruktansvärda, hänsynslösa dåd, bestämmer han sig för att sabotera maskinen igen, men denna gång en gång för alla. Mandus har också insett att han offrat sina egna barn Edwin och Enoch i processen, i tron att världen ändå skulle gå åt helvete senare, på ett mycket brutalare vis och bespara dem från detta. (Refersenser till bland annat andra världskriget nämns mot slutet).
En sak att tänka på som jag tror många inte förstått är grejen med att man ett par timmat före spelet slutar, får se ett samhälle med grisar. Poängen här är (tror jag) att man ska se att även monsterna, styggelserna, hybriderna av döda människor och grisar beter sig mycket likt den friska människan. De större trampar på de små (man ser en stor gris smälla till en mindre utan anledning). Vissa frossar, andra sitter inlåsta, några leker med leksaker.

När Mandus i slutet förgör maskinen genom att förstöra hjärtat som styr den (Gudomens hjärta, orben), bestämmer han sig för att ta livet av sig eftersom han trots allt är grunden till det hela. Han ville försörja sin familj, skydda sin barn men istället offrades dem på kuppen och skakade om världen. Att han i slutet av spelet går mot en typisk trappstegspyramid från centralamerika symboliserar att han ska avsluta det hela, galenskapen, där det började. Maskinen han sätter sig i som tar livet av honom symboliserar den avancerade teknologin som skulle användes för att slakta hela världen likt grisar, och nu han själv.

Dold text
Permalänk
Skrivet av Oggmeiler:

Du är nog den enda som har något positivt att säga om amfp. Men det räcker inte för mig, The Chinese Room kan fan inte göra spel så jag vågar inte köpa det.

Den enda? Läs flertalet åsikter i tråden samt http://www.gamereactor.se/recensioner/122344/Amnesia%3A+A+Mac...
och http://us.gamespot.com/amnesia-a-machine-for-pigs/reviews/amn...

8/10 är absolut inte dåligt, själv hade jag satt en 9:a.