Vad vinner jag på att ha en NAS (typ DS212) mot externa HD?

Permalänk
Medlem

Vad vinner jag på att ha en NAS (typ DS212) mot externa HD?

Som topic lyder så undrar jag vad som är fördelen med att köpa en NAS för några tusen jämfört med att bara koppla in mina externa hårddiskar direkt i routern. Vad kan NASen göra mer som berättigar priset?

Tacksam för svar

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk

Har du en D-link router?
Shareport?
Oftast brukar enbart en användare i taget kunna utnyttja den externa hårddsiken uttdelad via Routern.
Du kan inte göra Nätverksbackuper på samma sätt.
Du får ett trevligare gränssnitt, Kommer åt den överallt och iprincip obegränsad med användare samtidigt.
Det finns applikationer såsom Photo Station, Audio Station. Du kan starta torrents ifrån Telefonen direkt till NASen.
Du kan streama film i HD kvalité till en iPhone / Android / Ipad eller Dylikt.

Har själv en DS211J, jag älskar den verkligen, sa upp mitt Comhem TV-abonnemang på en gång när jag skaffade den. Samt att jag streamar över 3G till min iPad när jag är ute och snurrar.

Permalänk
Entusiast

Du brukar få bra mycket bättre hastighet och mycket mer funktionalitet. Fast behöver man inte hastigheten eller den extra funktionaliteten så räcker det med en extern HDD. Vill du bara ha ett billigt sätt att ta automatisk backup så är det ju inte helt fel. Eller om du vill dela lite filer i ett nätverk som inte är så hastighetskänsliga. Det kan till och med fungera att streama media från en sådan setup. Men allt beror på vilket funktionalitet du är ute efter och vad du är beredd att betala för en lös NAS kommer vara bättre på allt förutom priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Har du en D-link router?
Shareport?
Oftast brukar enbart en användare i taget kunna utnyttja den externa hårddsiken uttdelad via Routern.
Du kan inte göra Nätverksbackuper på samma sätt.
Du får ett trevligare gränssnitt, Kommer åt den överallt och iprincip obegränsad med användare samtidigt.
Det finns applikationer såsom Photo Station, Audio Station. Du kan starta torrents ifrån Telefonen direkt till NASen.

Har själv en DS211J, jag älskar den verkligen, sa upp mitt Comhem TV-abonnemang på en gång när jag skaffade den. Samt att jag streamar över 3G till min iPad när jag är ute och snurrar.

Jag har en Asus RT-n56u-router, så jag har inte shareport som jag förstår är en d-link specifik funktion. Har inte testat att sätta upp ftp, men alla användare i nätverkat kan komma åt den externa hårddisken som det är nu. Har inte testat det än, men antar att det borde gå att streama (hd) direkt till telefonen också.

Visst hade det varit smidigt att starta torrents direkt på NASen, men tycker det funkar ok att göra det via datorn och känns tveksamt att betala så mycket extra bara för att kunna göra det.

Är det något annat jag missat?

Visa signatur

HTC One X

Permalänk
Medlem

Förutom allt annat som redan är nämnt , externa usb-diskar är inte gjorda för att användas 24/7 med dåligt ventilation ==> det blir väldigt varmt och diskarna håller sämre.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

En stor fördel och anledning till att ha en NAS är väl ändå möjligheten att köra RAID och på det sättet få lite bättre säkerhet. Har varit med tillräckligt länge för att veta att diskar oftast kraschar, ibland tar det lång tid och ibland snabbare än man både tror och vill

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FouR:

En stor fördel och anledning till att ha en NAS är väl ändå möjligheten att köra RAID och på det sättet få lite bättre säkerhet. Har varit med tillräckligt länge för att veta att diskar oftast kraschar, ibland tar det lång tid och ibland snabbare än man både tror och vill

Finns gott om DAS-lösningar med RAID också visserligen. Genom att dela ut dem via en dator kan man också göra en sådan lösning nätverksansluten exempelvis.

Personligen föredrar jag nätverksansluten lagring, även om jag kör två stycken eSATA-kabinetter till min filserver just nu.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Förutom allt annat som redan är nämnt , externa usb-diskar är inte gjorda för att användas 24/7 med dåligt ventilation ==> det blir väldigt varmt och diskarna håller sämre.

Även om jag har backups på allt viktigt på andra ställen också så var detta lite intressant. Är det inte mer eller mindre samma hårddiskar som sitter i externa som interna?

Visa signatur

HTC One X

Permalänk
Medlem

De gånger ja har skruvat isär en extern hårddisk har det suttit vanliga konsument diskar i den.
Dvs exakt samma typ av diskar som ja har i min NAS.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Även om jag har backups på allt viktigt på andra ställen också så var detta lite intressant. Är det inte mer eller mindre samma hårddiskar som sitter i externa som interna?

Det var inte själva diskarna han menade, utan chassit. Ett USB-chassi har typ noll ventilation, medans en NAS har ett ganska bra luftflöde som kan kyla diskarna om de är igång 24/7.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det var inte själva diskarna han menade, utan chassit. Ett USB-chassi har typ noll ventilation, medans en NAS har ett ganska bra luftflöde som kan kyla diskarna om de är igång 24/7.

Ah ok, då är jag med. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTC One X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dougielol:

Du kan starta torrents ifrån Telefonen direkt till NASen.

Lägga till torrents remote, fungerar det med uTorrent eller är det NAS-specifik mjukvara som gör det?

Kör du någon transcode för streaming till iPad? Vilken mjukvara använder du på iPad? Subs?

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Lägga till torrents remote, fungerar det med uTorrent eller är det NAS-specifik mjukvara som gör det?

Kör du någon transcode för streaming till iPad? Vilken mjukvara använder du på iPad? Subs?

Förlåt för segt svar.
Finns en inbyggd "utorrent-look-a-like" i Synology som jag kör som heter Download Station, klarar även av RSS och dylikt. Fungerar faktiskt väldigt smutt må jag säga. Att du kan köra URL länkar eller söka direkt i Download Station, och sedan har jag ställt in att jag får ett mail så fort något är nedladdat.

Kör via en App som heter Goodplayer. Funkar riktigt smutt. kostar väl kanske 22spänn eller något. så kör jag via webdav.
Hm subs har jag faktiskt inte tänkt på, Min Boxee hittar ju subsen åt mig från Externa källor

Läste nu om appen goodplayer:
"srt, smi,"idx+sub", mkv inbäddad textning stöds"

http://itunes.apple.com/se/app/goodplayer/id416756729?mt=8