Kan inte starta browser i Windows 7

Permalänk

Kan inte starta browser i Windows 7

Mitt problem är, som titeln säger, att jag inte kan starta någon browser. Jag har provat med Firefox(primär), Chrome och Explorer.
Det som händer när jag klickar på Firefox i aktivitetsfältet är att en vit ram dyker upp runt loggan som visar att programmet är aktivt, men ingen programruta visas. Efter 3-4 sekunder försvinner ramen.
Aktivitetshanteraren visar inte "firefox.exe" över huvudtaget.

Detta problemet stötte jag på för första gången igår men det löste sig tillslut då Firefox startades i felsäkert läge och kunde sedan startas om till normalt läge.

Den enda ändringen som skett innan problemet började va att jag installerade Steam, men jag har avinstallerat det utan framgång.

-
Jag använder just nu en temporär lösning då jag avslutar processen "explorer.exe" i aktivitetshanteraren och sedan startar "firefox.exe", då får jag en förfrågan om jag vill fortsätta i felsäkert läge, vilket fungerar bra. Men så fort jag startar "explorer.exe" stängs Firefox ner och jag är tillbaka på ruta ett.

Permalänk
Medlem

Har sett det här några gånger (hos diverse bekanta) de senaste veckorna.
Gemensamt mellan dom har varit ett i princip obefintligt virusskydd, och såklart en tendens bland användarna att klicka på allt som ser roligt ut ;).
Och en vända med malwarebytes anti-malware har fixat till saken.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har sett det här några gånger (hos diverse bekanta) de senaste veckorna.
Gemensamt mellan dom har varit ett i princip obefintligt virusskydd, och såklart en tendens bland användarna att klicka på allt som ser roligt ut ;).
Och en vända med malwarebytes anti-malware har fixat till saken.

Det verkade fungera bra. Tack ska du ha!

Permalänk
Medlem

Bara kul att hjälpa till !
BTW kollade du vad MWB hittade ? för jag sparade inga loggar (tyvärr) för att se vad det är som sprids just nu...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Bara kul att hjälpa till !
BTW kollade du vad MWB hittade ? för jag sparade inga loggar (tyvärr) för att se vad det är som sprids just nu...

Upptäckta filer: 5 C:\ProgramData\Windows\msseedir.dll (Trojan.FakeMS) -> Sattes i karantän och togs bort. C:\Windows\Installer\{753f04b3-48cd-2051-7875-a8ae998f97ab}\n (Trojan.Sirefef) -> Sattes i karantän och togs bort. C:\ProgramData\Windows\ccdxmmde.dat (Malware.Trace) -> Sattes i karantän och togs bort. C:\ProgramData\Windows\drss.dat (Malware.Trace) -> Sattes i karantän och togs bort. C:\ProgramData\Windows\xessmsxe.dat (Malware.Trace) -> Sattes i karantän och togs bort.