Vad heter bilder utan bakgrund?

Permalänk
Medlem

Vad heter bilder utan bakgrund?

Hej, sitter här och tänkte latja lite i gimp, hittade en bild på google som bara var själva saken på bilden, så man kunde lägga den som lager direkt utan behöva ta bort bakgrunden, Vad heter sådana bilder?

Mvh

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Antar att det är ordet "transparent" du söker? Inte säkert att du finner transparenta bilder bara för att du lägger till det men det ökar ju chansen.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

han menar i vilka bilder kan man spara transperens! t.ex. så går inte det i jpeg utan det blir då vitt eller svart istället. så vitt jag vet så går det bland annat i png bilder, men det finns en mängd olika format där du kan spara transperens!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Antar att det är ordet "transparent" du söker? Inte säkert att du finner transparenta bilder bara för att du lägger till det men det ökar ju chansen.

Nej, Jag menar vad en sådan bild kan kallas, Såg nu att det var en .PNG fil, har det någonting med det att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att .png och .gif-filer kan vara transparenta medan t.ex jpgs alltid får en bakgrund

Permalänk
Medlem

.png och .gif är det man främst använder för att ha transparanta bilder.
Gif not so much eftersom den bara kan ha max 256 färger som lagras i ett index.
Alltså glöm .gif för foton och bilder som har mer än 256 färger.

Sen så har .gif enbart transparans av eller på på en pixel, det finns ingen gradvis transparans som det finns på PNG.
Tror det är så att PNG även har 24bit-alphakanal (den transparanta kanalen kallas för alphakanal), utöver 24bit RGB.

PNG-filer är visserligen i regel rätt stora, även om det med rätt exportinställningar går att få dem hyffsat små och behändiga, men PNG är det du borde köra på, eller, ja, det är bildformatet du eftersöker.

Annars kan du ju ta en vanlig .jpg och klippa bort det du inte vill ha med.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Nej, Jag menar vad en sådan bild kan kallas, Såg nu att det var en .PNG fil, har det någonting med det att göra?

Render kallas dom tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nonian:

Render kallas dom tror jag.

Renders brukar ha bakgrunder ganska ofta dock i plana färger.

@TS
Det jag tror du letar efter är Vectors eller Stock Photos, pröva

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för hjälpen, Ska kika på dom orden jag fått höra nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

.gif, .png och .tiff är de filer som stödjer transparenta pixlar. (alpha channel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crispin:

Renders brukar ha bakgrunder ganska ofta dock i plana färger.

@TS
Det jag tror du letar efter är Vectors eller Stock Photos, pröva

Gimp klarar väll inte vector bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

.png och .gif är det man främst använder för att ha transparanta bilder.
Gif not so much eftersom den bara kan ha max 256 färger som lagras i ett index.
Alltså glöm .gif för foton och bilder som har mer än 256 färger.

Sen så har .gif enbart transparans av eller på på en pixel, det finns ingen gradvis transparans som det finns på PNG.
Tror det är så att PNG även har 24bit-alphakanal (den transparanta kanalen kallas för alphakanal), utöver 24bit RGB.

PNG-filer är visserligen i regel rätt stora, även om det med rätt exportinställningar går att få dem hyffsat små och behändiga, men PNG är det du borde köra på, eller, ja, det är bildformatet du eftersöker.

Annars kan du ju ta en vanlig .jpg och klippa bort det du inte vill ha med.

Png är rätt formatval för detta, helt klart.

Alfakanalen är väl dock "bara" 8 bitar så vitt jag vet, alltså 256 nivåer. Men png kanske har stöd för mer än 8 bitar per kanal?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Hej, sitter här och tänkte latja lite i gimp, hittade en bild på google som bara var själva saken på bilden, så man kunde lägga den som lager direkt utan behöva ta bort bakgrunden, Vad heter sådana bilder?

Mvh

Bilder "utan bakgrund" har en alfakanal vilket tillåter transparens. Så vitt jag vet finns det inget specifikt namn för såna bilder När du arbetar i GIMP använder du XCF som behåller lager, kurvor, effekter osv. När ditt projekt är klart exporterar du som PNG.

Permalänk
Medlem

Vector var exakt det jag letade efter!
Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Gimp klarar väll inte vector bilder?

nej. det närmaste man kan räkna som alternativ är "banor" eller "paths". med dessa ritas inte en vektorbild ut direkt, men man kan använda dem för att göra bilder i en ny upplösning från samma grund med dessa.

Skrivet av Navicula:

När du arbetar i GIMP använder du XCF som behåller lager, kurvor, effekter osv.

det stödjer också .psd (Photoshop) och numera även "open raster" (.ora) som sparar lager, och justeringar tror jag, tveksam till banor. om man vill hoppa mellan program av nån anledning.

Skrivet av Malawie:

Vector var exakt det jag letade efter!
Tack för hjälpen alla!

fast vektorer stämmer dock inte in alls på din beskrivning.

men du menade kanske klistra in en enstaka form ur en vektorbaserad bild?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

nej. det närmaste man kan räkna som alternativ är "banor" eller "paths". med dessa ritas inte en vektorbild ut direkt, men man kan använda dem för att göra bilder i en ny upplösning från samma grund med dessa.

det stödjer också .psd (Photoshop) och numera även "open raster" (.ora) som sparar lager, och justeringar tror jag, tveksam till banor. om man vill hoppa mellan program av nån anledning.

fast vektorer stämmer dock inte in alls på din beskrivning.

men du menade kanske klistra in en enstaka form ur en vektorbaserad bild?

Inte?
Jag kanske beskrev det lite dumt då, Men jag hittade precis vad jag letade efter i alla fall!
Tack ännu en gång.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Make.Sense:

Alpha-kanalen i PNG är inte 24, utan 8 bitar, alltså 2^8 = 256 nivåer (från 0 till 255). Däremot stämmer det att RGB tillsammans är 24 bitar, och lägger man till A får man 32 bitar. Därför brukar bildformat med 24-bit RGB och 8-bit Alpha benämnas 32-bit.

PNG-filer brukar inte bli så stora om de används till rätt syften. PNG är främst till för grafik, medan JPEG är till för foton. Ett foto blir mindre i JPEG, men på bekostnad av kvalité. PNG är en lossless komprimering, så kvalitén försämras aldrig som med JPEG. JPEG är mer effektiv än PNG till foton eftersom den är lossy, medan PNG är betydligt mer effektiv till grafik med stora (eller mindre, för den delen) likfärgade ytor. Det är rentav fel att använda JPEG till exempelvis en bild med fyra färgade kvadrater, eftersom man både förlorar kvalité och får en större fil.

Nåja, nu ska jag sluta babbla. Sammanfattning:
Foto: JPEG för liten fil, PNG för perfekt kvalité.
Grafik: Alltid PNG!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

De införde PSD för ett bra tag sedan, men det är värdelöst om du vill behålla textformatering och vissa funktioner som GIMP stöder men inte photoshop Banor finns också. Har hållit på med GIMP sedan 2006.

Permalänk
Medlem

*Clip-art* brukar väl vara utan bakgrund, t.ex corel-draw levereras med mängder.. men är i något vectorformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Alpha-kanalen i PNG är inte 24, utan 8 bitar, alltså 2^8 = 256 nivåer (från 0 till 255). Däremot stämmer det att RGB tillsammans är 24 bitar, och lägger man till A får man 32 bitar. Därför brukar bildformat med 24-bit RGB och 8-bit Alpha benämnas 32-bit.
!

Just det ja! Alphan är ju jämställd med RGB-kanalerna.
Vad dumt. Jag hade lite otur när jag tänkte där.

Skrivet av Alpha77:

*Clip-art* brukar väl vara utan bakgrund, t.ex corel-draw levereras med mängder.. men är i något vectorformat.

Tiff (.tiff) och Targa (.tga) är de vextorbaserade formated med alphakanal om jag minns rätt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

De införde PSD för ett bra tag sedan, men det är värdelöst om du vill behålla textformatering och vissa funktioner som GIMP stöder men inte photoshop Banor finns också. Har hållit på med GIMP sedan 2006.

sorry, var inte riktig med på vilket du menar stöder vad, och kanske du inte heller var det. (jag skrev den meningen lite havererat ser jag) vad jag menade var att .psd och .ora inte nödvändigtvis behåller koordinatbaserade grejer. märkte nu också att det inte alls längre går att spara i .psd utan enbart exportera.

jag kör mest Gimp, Photoshop sällan, typ när man testar en ny version lite ytligt. hade iof helt klart för mig att Photoshop håller textlager också, vill helt klart ha det till att jag använt samma bild med text fraam och tillbaka mellan Gimp och PS 5x nått. (Gimp var också från ver då det inte protesterade mot att spara .psd direkt)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Make.Sense:

Just det ja! Alphan är ju jämställd med RGB-kanalerna.
Vad dumt. Jag hade lite otur när jag tänkte där.

Tiff (.tiff) och Targa (.tga) är de vextorbaserade formated med alphakanal om jag minns rätt.

Det är så lätt hänt. Jobbigt när man tänker fel, det vet jag också.

Enligt vad jag minns är varken TIFF eller Targa vektorbaserade format. SVG är det format jag använder till vektorgrafik, och det har förstås fullt Alpha-stöd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers