Datorn stänger av sig, går inte att starta föränn den varit strömlös en stund.

Permalänk

Datorn stänger av sig, går inte att starta föränn den varit strömlös en stund.

Har ett jättekonstigt problem på mina nya komponenter. Ska försöka kortfatta mig men ändå berätta utförligt.

Det är så att ibland, nästan helt slumpmässigt så stänger datorn av sig utan förvarning (tror inte den varnar, inte suttit vid datorn när den stängt ner sig) och går inte att starta igen föränn man drar ur strömmen ur datorn och låter den vara strömlös en liten stund. Sen startar den som ingenting har hänt.

Tror inte att det är värmebaserat då jag körde en OCCT på 6h för att kolla stabiliteten i datorn, och den gick hur bra som helst. Samt att jag kan spela BF3 i timmar utan att den visar minsta tecken på instabilitet eller liknande.

Detta har hänt 2-3 gånger, och senaste gången var igårkväll då jag fjärrstyrde datorn från VNC för att ladda upp ett youtubeklipp, och vid 93% färdigt av klippet blev jag utkastad av VNC. När jag sedan kom hem var datorn avstängd och jag fick göra den strömlös för att kunna starta den igen, men sen funkar allt. Varit igång över natten och nu är den fortfarande igång.. Väldigt irriterande!

En sak jag har upptäckt är att moderkortets temperaturmätare verkar vara något defekta, i Hardware monitor så har jag 2 temperatur som heter "SYSTIN" och "CPUTIN" som verkar leva sina egna liv lite grann, ena stunden ligger tempen stabilit på 30c, sedan kan de ha blivit maxtemp reggad på 100-130c. Cpu core #0 har även visat tokiga siffror någon gång, men det verkar blivit bättre sen jag uppdaterade BIOS till senaste version. Vet inte ändå om jag tror detta har med avstängningar att göra, men värt att nämna.

Annan grej värt att nämna är att när jag precis installerat windows och satt och installerade drivrutiner, så när jag skulle installera någon SATA drivrutin (behövs det ens) så fick jag blåskärmar ändå tills jag körde en system restore. Vet inte om detta kan spela in, men iaf värt att nämna.

Förutom dessa två lustigheter så fungerar datorn klockrent på alla sätt och vis, får bra poäng i 3dmark och annars väldigt vettiga temperaturer på både CPU och moderkort då jag har bra luftflöde i burken samt en Cooler master 212 evo fläkt till CPUn. Så tror inte på värmerelaterat.

Är extremt tacksam för tips och inspel på vad som kan orsaka detta bekymmer. Någon som varit med och liknande eller har nån ide på vad jag kan pröva? Långsökta tips är välkomna de oxå, har verkligen ingen aning hur jag ska felsöka detta.
Tror ni på att en ominstallation av windows skulle göra susen, eller är det något annat som orsakar detta?!

Min hårdvara är förljande:
Asus Z77V-Pro
i5 3570k
Corsair vengeance 4x4 Gb
Gigabyte Gtx 670 windforce
intel 330, 120gb ssd

Tack på förhand!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Du glömde berätta vad du har för nätagg

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Du glömde berätta vad du har för nätagg

Jag har ett cooler master på 650w! Tror det borde räcka till och bli över för mina komponenter. Eller vad tror ni?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så att sensorn faktiskt stämmer och något skydd slår av datorn pga. hettan?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Kan inte vara så att sensorn faktiskt stämmer och något skydd slår av datorn pga. hettan?

Eller att sensorn inte stämmer men stänger ner datorn för skydd?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag har/hade liknande problem!
Dock så frös min dator istället vid bioskärmen så fort man startat datorn.
Fick då stänga av strömmen till datorn ett tag sen funkade den, mycket märkligt!

Har nog lokaliserat mitt problem till USB portarna dock

Permalänk
Medlem

gx skit serien antar jag byt genast

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Jag har/hade liknande problem!
Dock så frös min dator istället vid bioskärmen så fort man startat datorn.
Fick då stänga av strömmen till datorn ett tag sen funkade den, mycket märkligt!

Har nog lokaliserat mitt problem till USB portarna dock

jag hade så på ett Asus kort där jag hade kopplat in extra USB portar via moderkortet till en bakplåt, så fort jag stoppa in någonting där så boota inte datorn upp alls.. har inget med TS problem att göra men men.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Great wall of text

Tack på förhand!

jag tror ditt nätagg är kasst, typ kass konding, iom att du måste bryta strömmen, så gissar jag på att den trasiga kondingen måste ladda ur sig innan den kan fungera en stund till.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag har ett cooler master på 650w! Tror det borde räcka till och bli över för mina komponenter. Eller vad tror ni?

Ja det stämmer säkert om det är helt men troligen är det defekt med tanke på hur du beskriver dina problem, prova att byta ut det mot ett annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Har ett jättekonstigt problem på mina nya komponenter. Ska försöka kortfatta mig men ändå berätta utförligt.

Det är så att ibland, nästan helt slumpmässigt så stänger datorn av sig utan förvarning (tror inte den varnar, inte suttit vid datorn när den stängt ner sig) och går inte att starta igen föränn man drar ur strömmen ur datorn och låter den vara strömlös en liten stund. Sen startar den som ingenting har hänt.

Tror inte att det är värmebaserat då jag körde en OCCT på 6h för att kolla stabiliteten i datorn, och den gick hur bra som helst. Samt att jag kan spela BF3 i timmar utan att den visar minsta tecken på instabilitet eller liknande.

Detta har hänt 2-3 gånger, och senaste gången var igårkväll då jag fjärrstyrde datorn från VNC för att ladda upp ett youtubeklipp, och vid 93% färdigt av klippet blev jag utkastad av VNC. När jag sedan kom hem var datorn avstängd och jag fick göra den strömlös för att kunna starta den igen, men sen funkar allt. Varit igång över natten och nu är den fortfarande igång.. Väldigt irriterande!

En sak jag har upptäckt är att moderkortets temperaturmätare verkar vara något defekta, i Hardware monitor så har jag 2 temperatur som heter "SYSTIN" och "CPUTIN" som verkar leva sina egna liv lite grann, ena stunden ligger tempen stabilit på 30c, sedan kan de ha blivit maxtemp reggad på 100-130c. Cpu core #0 har även visat tokiga siffror någon gång, men det verkar blivit bättre sen jag uppdaterade BIOS till senaste version. Vet inte ändå om jag tror detta har med avstängningar att göra, men värt att nämna.

Annan grej värt att nämna är att när jag precis installerat windows och satt och installerade drivrutiner, så när jag skulle installera någon SATA drivrutin (behövs det ens) så fick jag blåskärmar ändå tills jag körde en system restore. Vet inte om detta kan spela in, men iaf värt att nämna.

Förutom dessa två lustigheter så fungerar datorn klockrent på alla sätt och vis, får bra poäng i 3dmark och annars väldigt vettiga temperaturer på både CPU och moderkort då jag har bra luftflöde i burken samt en Cooler master 212 evo fläkt till CPUn. Så tror inte på värmerelaterat.

Är extremt tacksam för tips och inspel på vad som kan orsaka detta bekymmer. Någon som varit med och liknande eller har nån ide på vad jag kan pröva? Långsökta tips är välkomna de oxå, har verkligen ingen aning hur jag ska felsöka detta.
Tror ni på att en ominstallation av windows skulle göra susen, eller är det något annat som orsakar detta?!

Min hårdvara är förljande:
Asus Z77V-Pro
i5 3570k
Corsair vengeance 4x4 Gb
Gigabyte Gtx 670 windforce
intel 330, 120gb ssd

Tack på förhand!

Det är ofta som sleep mode m.m kan strula till sig för dig så datorn inte reagerar att den ska starta igen. Jag rekommenderar att du kollar dina energispar egenskaper och efter det gör en BIOS update.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

By default står BIOS på ca 100celsius av säkerthetsskäl för att skydda komponenterna i datorn.
Och om kylarn inte sitter ordentligt går det ruskigt fort upp till 100c vid load..
En polare för länge sedan hade en spräckt cpu kärna.. =( bytte cpu och allt bara flöt på..

Skulle faktiskt kunna vara nätagget också om det spikar imellan åt, det kan ge sjuka fel..
Men testa montera ned kylaren och cpu gör rent cpu:n och kylaren med te.x Artic Silver cleaning kit.
Sedan montera allt försiktigt igen med bra kyl pasta te.x Artic Silver 5 eller likande..
OBS! Nästan alla har på tok för mycket kylpasta på cpu:n!!
http://www.youtube.com/watch?src_vid=EyXLu1Ms-q4&feature=iv&a...

PS. 650w är inte överdrivet mycket faktiskt.. men absolut borde det räcka. (The top of the ASUS GeForce GTX 670 DC II TOP houses the power connectors, which require two 6-pin PCI-E power adaptors and a minimum 500 Watt Power Supply to run correctly.)
http://www.hardocp.com/article/2012/06/26/asus_geforce_gtx_67...

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Kan inte vara så att sensorn faktiskt stämmer och något skydd slår av datorn pga. hettan?

Tror inte att det stämmer eftersom att då borde jag ju inte kunnat stresstesta datorn med OCCT i 6h utan problem?

Skrivet av Mithras:

Eller att sensorn inte stämmer men stänger ner datorn för skydd?

Detta är mer troligt än att någonting går varmt, men samtidigt så har jag fått sjuka temps uppmätta men utan att datorn stängts av :/

Skrivet av pompa_kumla:

gx skit serien antar jag byt genast

Vad menar du? Gx serien??

Skrivet av WDac:

jag tror ditt nätagg är kasst, typ kass konding, iom att du måste bryta strömmen, så gissar jag på att den trasiga kondingen måste ladda ur sig innan den kan fungera en stund till.

Kanske, men borde det inte ge problem under hård belastning isf? Känns konstigt att den skulle bli knäpp i nästan idle?

Skrivet av Kare:

Det är ofta som sleep mode m.m kan strula till sig för dig så datorn inte reagerar att den ska starta igen. Jag rekommenderar att du kollar dina energispar egenskaper och efter det gör en BIOS update.

Jag tänkte på det oxå, så jag har kollat igenom energisparsinställningar i windows och sett till att inget ser konstigt ut (i mitt tycke), bios har jag som sagt redan uppdaterat till senaste.

Skrivet av freeAppz:

By default står BIOS på ca 100celsius av säkerthetsskäl för att skydda komponenterna i datorn.
Och om kylarn inte sitter ordentligt går det ruskigt fort upp till 100c vid load..
En polare för länge sedan hade en spräckt cpu kärna.. =( bytte cpu och allt bara flöt på..

Skulle faktiskt kunna vara nätagget också om det spikar imellan åt, det kan ge sjuka fel..
Men testa montera ned kylaren och cpu gör rent cpu:n och kylaren med te.x Artic Silver cleaning kit.
Sedan montera allt försiktigt igen med bra kyl pasta te.x Artic Silver 5 eller likande..
OBS! Nästan alla har på tok för mycket kylpasta på cpu:n!!
http://www.youtube.com/watch?src_vid=EyXLu1Ms-q4&feature=iv&a...

PS. 650w är inte överdrivet mycket faktiskt.. men absolut borde det räcka. (The top of the ASUS GeForce GTX 670 DC II TOP houses the power connectors, which require two 6-pin PCI-E power adaptors and a minimum 500 Watt Power Supply to run correctly.)
http://www.hardocp.com/article/2012/06/26/asus_geforce_gtx_67...

Tror inte att det är värmerelaterat då detta problem endast har uppkommit när datorn antingen var i idle eller jobbat väldigt lite. Blir som sagt inte när jag spelar eller stresstestar. Cpu fläkten sitter nog som den ska (tyvärr, hade ju varit skönt om det var felet:P)

Kan ju absolut vara nätagget som spökar, men jag vill ändå inte tro det eftersom det har fungerat klockrent på gamla komponenterna, och då körde jag ändå med q6600 och gtx 470 vilket jag tror drar mer ström än mina nya grejer?? Men absolut, man ska ju inte utesluta det!

Har läst runt på lite olika forum och läste nånstans att det var folk med likadant moderkort som hade liknande fel, och för de hade det avhjälpts genom att avinstallera AI suite (som är ett program av Asus som håller kolla på temperaturer, styr fläktar o massa annat) så kanske får pröva att avinstallera det om jag inte kommer på nåt annat! Men gillar att man kan styra sina fläktars hastigheter genom det programmet, men det borde väl finnas något annat program man kan göra det i?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Men visst får du ingen blådump?
Kolla loggarna i eventviewer vid klockslag m.m. vad som står om varför datorn stänger av.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Skrivet av freeAppz:

Men visst får du ingen blådump?
Kolla loggarna i eventviewer vid klockslag m.m. vad som står om varför datorn stänger av.

Tror inte att jag får det, har som sagt inte varit vid datorn och sett själva avstängningen, men windows vill inte göra någon checkdisk eller liknande.
Kollade event viewer (som är nytt för mig) och vid tidpunkterna för avstängningarna så står det :

Critical: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Error: The previous system shutdown at 00:49:28 on ‎2012-‎08-‎19 was unexpected.

Kollar jag runt mera i event viewer så har jag fått många error och grejer. Ska det vara helt tomt på error meddelande eller är det vanligt att man har lite felmeddelande som ligger där?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Vet att man inte får bumpa. Men tror jag ev. har löst problemet.
Det verkar som att det är någon skum konflikt mellan asus ai suite och aida64 som gör att dessa avstängningar uppkommer. Efter en avinstallation av aida64 har datorn nu inte stäng av sig på 24h, vilket hade hänt minst 1 gång under samma period förut, så peppar peppar att den fungerar och att det var det som var problemet. Tråkigt att jag blev tvungen att avinstallera aida64 då jag verkligen älskar det programmet för att hålla kolla på temperaturer, spänningar osv när man överklockar. Men asus ai suite och fan xpert2 var alldeles för bra för att prioritera aida framför det.
Men aja, ifall det är någon som har liknande problem som mig, testa att antingen avinstallera aida64 eller ai suite. För de verkar inte lira speciellt bra ihop, tyvärr.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p